Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#33 Leif-Arne. Du kan inte skylla på kyrkan för att två katolska länder tillämpade fascism. När det gäller Spanien så tvingades kyrkan att söka skydd hos Franco i tyst protest, istället för att stödja den anarko-kommunistiska fraktionen, eftersom de röda förföljde kyrkan från början och mördade präster och nunnor och förstörde kyrkor och skändade katolska gravar. Historien om Italien vet jag ingenting om, men jag vet att kyrkan många gånger har betett sig illa, både i år och i dag. Men dess bättre har det hänt mycket i den katolska kyrkan efter det Andra Vatikankoncilet som hölls i början på 1960-talet. Ett exempel är att kyrkan i dag erkänner att det finns sanningar i alla religioner och om människor som inte har lärt känna kyrkans lära, lever efter de inneboende moraliska och etiska naturlagarna som finns inom alla människor så kan hon nå frälsning. Något motsvarande finns knappast i de protestantiska kyrkorna och då menar jag inte Svenska kyrkans totala avfall från kristendomen. Det sistnämnda är betydligt värre, eftersom de har lärt känna Kristus men att de har förkastat honom.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?