| Inlägg #1: Postat: 2010-10-07 10:47:00 | |
|
TRög |
Min gode Peter ...
Det där låter ju övergripande bra men personerna som du refererar till som exempel är ju asimilerade i det svenska samhället - precis som du och jag som vuxit in i och utvecklat vår egen förmåga och framtid baserat på den plattform som existerar. Jag kan inte uppfatta din kria som annat än ett förtäckt stöd för ASD - Anti Sverige Demokrati - du får ursäkta. Är det lämpligt att stödja riksdagens antidemokratiska krafter i detta läge då den behöver återupprättas efter Mona Sahlins och Fredrik Reinfeldts bittra utfall mot SD. Detta inte sagt som försvar för SD ..... Detta sagt som ett inlägg för en återupprättad demokrati .... Enligt Göteborgs universitet har SD ett tyst stöd från 45 av årets välja. Tycker inte ditt inlägg förtjänar något överbetyg. . |
| Inlägg #2: Postat: 2010-10-07 11:20:00 | |
|
LJohn |
Ännu en naiv svensk som ser mångkultur som ett lätt romantiskt och exotiskt skimmer i Sverige. Ungefär som man som svenne på semestern upplever de konstiga och kul annorlunda innevånarna i de länder man besöker...
Jihde ser dem i ett tillfällets kontakt och kan sedan återgå till sin lugna hemtama svennemiljö där han slipper alla jobbiga konfrontationer med "främmande kulturer". Vi andra som byter sida när vi ser tre-fyra "mångfaldare" kommande mot oss i bredd på trottoaren, får glåpord efter våra kvinnor och förolämpningar och hårdhänt ibland mer kastat efter oss när vi korrigerar ett drägguppträdande hos de "kulturberikande" i offentlig miljö.. Synnerligen naivt inlägg Jihde! Ta en ensampromenad en fredagkväll i de beiakde områden och kom igen sen men kommentarer.. |
| Inlägg #3: Postat: 2010-10-07 11:25:00 | |
|
Inger Olsson |
#2 Jag bor i ett offentligt kulturberikat område, som du åsyftar, och promenerar varje dag. Kväll som natt. Inga problem. Svenskar som däremot har kamphundar är betydligt farligare. Riktiga drägg. Förbjud både SD och kamphundar!
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-10-07 11:45:00 | |
|
Pia I |
Du är en jättebra programledare Peter Jihde!
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-10-07 11:50:00 | |
|
Pia I |
Jag kan hålla med om att Sverige behöver bli modernare!
De människor du träffar som previligierad är för det mesta talangfulla, intressanta och välbetalda. Själv jobbar jag i en högstadieskola där folket består till 87 minst av invandrade ungdomar. För att jobba med detta, måste man gilla människor och jag gillar människor. Däremot måste vi också vara rädda om vårt eget arv i Sverige. Vi har ett rikt arv, som vi skulle dela med oss av oftare och var betydligt stoltare över än vi är. Det är normalt att människor vill ha sitt eget spais, det vill alla folk i världen. Lustigt att så många ställde upp mot SD när det finns så mycket annat man också kunde gått man ur huse för att protestera mot. Ex. ungdomsvåldet och brottsligheten. |
| Inlägg #6: Postat: 2010-10-07 11:53:00 | |
|
TRög |
Min goda Inger Olsson. Om det nu finns fog - enligt dig - för att förbjuda kamphundar borde vi då inte landsförvisa deras ägare på samma gång. Vem vet vad vi blev av med i ett och samma svep. Du kanske skall fungera som ledsagare och följa med eftersom dina inlägg rakt över synes lika klarsynta. Det finns säkert områden sådana som du beskriver din vardag men det är inte dessa debatten handlar om.
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-10-07 12:13:00 | |
|
sebastianne |
Peter! Det är precis så som du skriver för de allra flesta människor som jag känner, men någon enstaka gång träffar man på sådana personer som TRög, som inte vill förstå, därför att rädslan för det okända ligger så väldigt stark i botten.
Det FINNS ju egentligen endast TVÅ olika KÄNSLOR om man analyserar ursprunget till vad man känner. "Det där låter ju övergripande bra men personerna som du refererar till som exempel är ju asimilerade i det svenska samhället - precis som du och jag som vuxit in i och utvecklat vår egen förmåga.." Jaha TRög, varför kan endast de invandrade personer som hamnar i rampljuset kallas för assimilerade? Varken du eller jag hamnar särskilt ofta i rampljuset men är nog ändå assimilerade i samhället.Du uttrycker dig med ord som den "icke assimilerade" utanförställde svensken inte skulle förstå så jag utgår från att du har haft TUREN att födas in i samhället. Oj så många invandrade människor jag känner, som utför ett arbete så beundransvärt att man skulle kunna kalla dem för "änglar"! De gamla på våra vårdhem som sköts om av de otaliga invandrade kvinnor, som ser som sin uppgift att vårda på ett sätt som de flesta ursprungs-födda ungdomar i Sverige i dag,inte har det minsta intresse av. Hur många är det inte,som utför allt det "skitjobb" som vi andra inte vill göra, men som egentligen har en mycket högre utbildning än både du och jag. Varför de inte jobbar i sina yrken? Jo därför att de inte konkurrerar på lika villkor. De har namn som inte "passar in"och därför blir de inte kallade till intervjuer och får inte visa vad de duger till. Vi har brist på arbetskraft ibland och inom en del områden och arbetskraftsinvandring är absolut nödvändigt för Sverige inte ens SD kan resonera bort det! Jag känner tex. en bilmekanikerursprungligen från Afrika så han är svart!! som vid sidan om sitt yrke utför fantastiska insatser i det fördolda för andra människor.Oj så mycket pengar han har sparat den svenska staten på sina insatser! Jag känner många dömda till utanförskap i det svenska etablissemanget,som räddar liv där de befinner sig. Varför känner jag så många invandrare, kan du ju då fråga dig? Jo jag har arbetat som lärare tidigare för de nyanlända ungdomarna,som börjat på gymnasiet,med eller utan någon skolbakgrund i hemlandet. Det är INTE många som populärt skulle kunna kalls "rötägg" om de har fått en fair chans från början. De är underbara ungdomar,många gånger bättre uppfostrade än de svenska ungdomarna i samma ålder,men jag tror mig veta nyckeln till att de skall fortsätta att vara "väluppfostrade" och inte hamna i utanförskap och kriminalitet. Nyckeln är helt enkelt MOTSATSEN till det som SD avslöjar sig stå för. KÄRLEK! Alla behöver kärlek och möts du istället av RÄDSLA, så framkallar det ettsämresätt att synas.Detta gäller ALLA människor inklusive oss själva. STARTEN i det nya landet är så oerhört viktig att det sedan kan bli svårt att reparera det som förstörs av nedbrytande och felaktig behandling av barn och ungdomar. Svenskfödda eller inte. Därför är det viktigt att diskutera HUR man på bästa sätt skall ta emot de som kommer till vårt land. Inte bara attitydmässigt,men också genom att ge rätt information FRÅN BÖRJAN. Det DUGER INTE att som ofta händer,komma efter ett år med den s.k.introduktionen till samhället. Det DUGER INTE att vi inte ställer relevanta krav och ger relevanta upplysningar om hur man bör uppföra sig, OM man vill bli accepterad. Och vem vill inte bli accepterad??? |
| Inlägg #8: Postat: 2010-10-07 12:30:00 | |
|
sebastianne |
Dina bokstäver är LATINSKA. Dina siffror ARABISKA. Din demokrati är GREKISK.
Din pizza är ITALIENSK. Din kebab är TURKISK.Din alkohol uppfanns av IRANIER och du älskar att åka till THAILAND. Din favorit rappare har påbrå från AFRIKA och han den där roliga på TV är KURD. Din favorit fotbollsspelare är BOSNISK..... Visst vore livet tråkigt utan INVANDRARE? |
| Inlägg #9: Postat: 2010-10-07 12:58:00 | |
|
Leif E Ström |
"En människas unika kulturella och geografiska bakgrund präglar personen och gör henne, eller honom, intressant". Jadu Peter Jihde, Zlatan bor numera i Milano, och emellanåt i Stockholms skärgård och Limhamn. Han och alla dina arbetsbekanta är säkerligen intressanta och stimulerande att arbeta ihop med. Men om vi lägger dessa kanske 5000 intressanta lyckade individer åt sidan, och lämnar din lyckostudio, blir allting annorlunda. Då handlar det om miljoner individer istället. Med ett perspektiv ifrån räddningstjänsten utryckningar i vårt land kan du få visshet i att vår invandring , och integration skapat ett samhälle som ingen av er "det tjusiga folket" någonsin kommer att få uppleva. Anställda inom räddningstjänsten däremot upplever dagligen "svenska" miljöer av förnedring och hopplöshet som inte står efter utländska katastrof-reportage på TV-4.
Nejdu, det är den svenska politiska kulturen som skapar grogrund för både de lyckade och misslottade invandrarna i vårt samhälle inte individen. Inget annat land i världen förutom Sverige åsidosätter de demokratiska grunderna för att istället prioritera en kvoteringsdemokrati. |
| Inlägg #10: Postat: 2010-10-07 13:09:00 | |
|
banestyrelsen |
#8. "Dina siffror ARABISKA." Indiska, men kallas arabiska eftersom det var på den vägen de nådde Europa.
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-10-07 13:13:00 | |
|
Inger Olsson |
#6 Trög: är medveten om att invandrare, speciellt från forna Jugoslavien, och som icke är muslimer kanske vi ska tillägga, har även skaffat sig hundar som skydd i f r å n bl a anhängare till SD. De synes ha gott om tid till trackasserier och våldshot i a f. Invandrare som har butiker hotas. Rena maffiametoder används. /// Tack och lov fick inte SD in en fot i Stockholms stad. Vi bör i detta sammanhang komma ihåg SD:s rötter. Sådana försvinner aldrig.
Hoten kryllar här i Skåne. Här finns många "bönner" till skillnad från riktiga bönder... |
| Inlägg #12: Postat: 2010-10-07 13:19:00 | |
|
Pia I |
Appropå alla epitet alla andra nationaliteter har, så kan vi väl enas om att Sverige är värdelöst! Det finns inget i Sverige som är bra. Maten stinker,människorna är rasister, Sverige är en ankdammvilket är santskolan är värdelös, ingenting är bra, pensionärsvården är värdelösfolk från Somalia skulle hallre dö än att lämna sina gamla på husetvi kan ingenting, vi älskar alla andra land mer än Sverige, vi hatar Sverige, Sverige har inget värde på kartan, vi är alla värdelösa svenskar!
Så känns det i debatten nuförtiden. Sverige är värdelöst, kan ingenting, vill ingenting! det är väl så vi svenskar vill ha det. Vi kan ju i alla fall inte tävla med någon nation, eftersom alla andra är mycket bättre än vi! Jga blir jätteförbannad på dessa osäkra svenskar! |
| Inlägg #13: Postat: 2010-10-07 13:26:00 | |
|
Inger Olsson |
#12 Pia: Instämmer med att bli förbannad på dessa osäkra svenskar som inte kan se något positivt med Sverige. Kanske är det därför som vi är dåliga på att diskutera de stora frågorna och låtsas inte om problemen?
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-10-07 13:36:00 | |
|
Pia I |
# Ja , det är hopplösthär! Kan man fan inte vara stolt över det land man är född i ? Nej, det kan man inte, för man har helt enkelt tappat greppet i Sverige! Då blir det underliggande missnöjet stort!
Svenskar är rädda och det är inte rädsla som bär framåt till utveckling och modernitet. Man måste ta sig rätten att finnas, även om man är svensk! Jag är glad att jag har stoltheten kvar och kan svara på oförskämda attacker av folk som tror att vi inte kunde leva i Sverige, utan invandring. At vi inte hat någon matkultur eller kan något överhuvudtaget. Jag undrar varför svenskarna blivit så underkuvade? Det måste vara sociologiskt och antropologiskt. Man tror på fullt allvar, att Facebook är gudabenådat!! Hur enfaldig får man vara. Och varför finns det så få jobb? Det kan man fråga sig. |
| Inlägg #15: Postat: 2010-10-07 13:46:00 | |
|
TRög |
Min gode sebastianne du kastar dig helt sanslöst över en person vars bakgrund du inte vet ett dyft om. Utan att förhäva mig kan jag berätta att jag erhållit en FN-medalj till Dag Hammskölds minne för mina u-landsinsatser redan på 60-talet. Jag var tillskyndare och generalsekreterare för sveriges första stipendiatkommitté under flera år. Om du och övriga besuttet samma erfarenheter som berikats inte minst av mitt umgänge med "Dallas" så hade dina värderingar kanske varit lite annorlunda än vad som speglas i din kria. Beträffande Inger Olssons påstående att ränderna går aldrig ur så har hon aldeles rätt utifrån sin egen person men glöm aldrig att kommunisten Ohly har varit och är kommunist och grät när muren föll. Detta förnekar han ihärdigt trots att det finns både på bild och ljudband. Jag skulle bli lika förtvivlad med Ohly som statsminister som med Jimmy Åkesson men det är riksdagsmännens förbannade skyldighet att uppföra sig så som demokrati och social kompetens föreskriver. Att höra en en kommunistisk biskop orera om politik från predikstolen bör ingen acceptera.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-10-07 14:06:00 | |
|
kbl |
Vi får anta att Jidhe växte upp i Araby. Det är Växjös motsvarighet till Rinkeby.
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-10-07 14:27:00 | |
|
Jan Olsson |
Sebstiennes Kärleksbudskap måste framhållas till hans,hennes,fördel - Peter Jihde,s begränsade erfarenhet av det mångkulturella,får ursäktas honom - TRög,s docerande tonfall talar för sig själv - Inger Olsson,s intresse för hundar är vällovligt - Pia1,s ironiserande över tillståndet i Riket är befogat - alltså,alla har något att tillföra - på ont,eller gott!! - Överens?
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-10-07 15:36:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Leif E Strröm, inlägg nio. Nej, Zlatans bostad ligger i n t e i Limhamn utan i Malmö.
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-10-07 16:03:00 | |
|
Leif-Arne |
#1 I demokrati ingår yttrandefrihet, i yttrandefrihet ingår rätt att kritisera.
Således finns ingen demokrati att återerövra, även om SD känner sig obekväma med kritik.//// Kritik av invandring och integration är bärande tema i SD:s kommunikation. Vidare försöker SD poängtera att kritiken inte riktar sig mot invandrarna utan mot den förda politiken. Om så fallet; vari består SD.S politikska progran vad gäller integration, någon som vet? |
| Inlägg #20: Postat: 2010-10-07 16:15:00 | |
|
Leif-Arne |
Integration är ett intressant ämne, Rosengård är ett exempel, den lilla köpingen vid kusten ett annat. 15 år har gått sedan jag fick ansvar för en gymnasieklass, nästan hälften var invandrare, idag jobbar en med att köra mjölkbilen, en är lärae, en syrra, och ett par skruvar ihop lastbilshytter osv. Olika miljöer ger olika förutsättningar.////// Man måste slutligen även sätta saker i rätt propotion; om det finns 100 personer i en sal, så går alla av dem som inte ställer sig bakom SD:s politiska program ut, kvar blir knappt 6. Salen blir tom och ödslig, endast en liten grupp är kvar. 94 av de som röstade i valet röstade på partier som uttryckligen utfäste sig att inte samverka med SD. Vad är då mest demokratiskt: att följa sina utfästelser innan valet, eller att inte göra det?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.