Valt inlägg:
Peter! Det är precis så som du skriver för de allra flesta människor som jag känner, men någon enstaka gång träffar man på sådana personer som TRög, som inte vill förstå, därför att rädslan för det okända ligger så väldigt stark i botten.
Det FINNS ju egentligen endast TVÅ olika KÄNSLOR om man analyserar ursprunget till vad man känner.
"Det där låter ju övergripande bra men personerna som du refererar till som exempel är ju asimilerade i det svenska samhället - precis som du och jag som vuxit in i och utvecklat vår egen förmåga.."
Jaha TRög, varför kan endast de invandrade personer som hamnar i rampljuset kallas för assimilerade? Varken du eller jag hamnar särskilt ofta i rampljuset men är nog ändå assimilerade i samhället.Du uttrycker dig med ord som den "icke assimilerade" utanförställde svensken inte skulle förstå så jag utgår från att du har haft TUREN att födas in i samhället.
Oj så många invandrade människor jag känner, som utför ett arbete så beundransvärt att man skulle kunna kalla dem för "änglar"! De gamla på våra vårdhem som sköts om av de otaliga invandrade kvinnor, som ser som sin uppgift att vårda på ett sätt som de flesta ursprungs-födda ungdomar i Sverige i dag,inte har det minsta intresse av.
Hur många är det inte,som utför allt det "skitjobb" som vi andra inte vill göra, men som egentligen har en mycket högre utbildning än både du och jag.
Varför de inte jobbar i sina yrken? Jo därför att de inte konkurrerar på lika villkor. De har namn som inte "passar in"och därför blir de inte kallade till intervjuer och får inte visa vad de duger till.
Vi har brist på arbetskraft ibland och inom en del områden och arbetskraftsinvandring är absolut nödvändigt för Sverige inte ens SD kan resonera bort det!
Jag känner tex. en bilmekanikerursprungligen från Afrika så han är svart!! som vid sidan om sitt yrke utför fantastiska insatser i det fördolda för andra människor.Oj så mycket pengar han har sparat den svenska staten på sina insatser!
Jag känner många dömda till utanförskap i det svenska etablissemanget,som räddar liv där de befinner sig.
Varför känner jag så många invandrare, kan du ju då fråga dig? Jo jag har arbetat som lärare tidigare för de nyanlända ungdomarna,som börjat på gymnasiet,med eller utan någon skolbakgrund i hemlandet.
Det är INTE många som populärt skulle kunna kalls "rötägg" om de har fått en fair chans från början.
De är underbara ungdomar,många gånger bättre uppfostrade än de svenska ungdomarna i samma ålder,men jag tror mig veta nyckeln till att de skall fortsätta att vara "väluppfostrade" och inte hamna i utanförskap och kriminalitet.
Nyckeln är helt enkelt MOTSATSEN till det som SD avslöjar sig stå för.
KÄRLEK! Alla behöver kärlek och möts du istället av RÄDSLA, så framkallar det ettsämresätt att synas.Detta gäller ALLA människor inklusive oss själva.
STARTEN i det nya landet är så oerhört viktig att det sedan kan bli svårt att reparera det som förstörs av nedbrytande och felaktig behandling av barn och ungdomar. Svenskfödda eller inte.
Därför är det viktigt att diskutera HUR man på bästa sätt skall ta emot de som kommer till vårt land. Inte bara attitydmässigt,men också genom att ge rätt information FRÅN BÖRJAN.
Det DUGER INTE att som ofta händer,komma efter ett år med den s.k.introduktionen till samhället.
Det DUGER INTE att vi inte ställer relevanta krav och ger relevanta upplysningar om hur man bör uppföra sig,
OM man vill bli accepterad. Och vem vill inte bli accepterad???
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?