| Inlägg #21: Postat: 2010-09-13 10:37:00 | |
|
Bizon |
Ja Jocke, men kanske något före sexiåtta, snarare då sextifem ungefär - det var min första resa på land i Europa med tåg. Det tog tre dar att komma fram. Det var jag och en flicka jag tyckte om och hennes farsa som lämnade stockholms central 08.08 en julaftonsmorgon. Flickan och jag blev osams i Istanbull och jag fortsatte på egen hand via koltramp över Marmarasjön till Bandirma. Har samma erfarenhet som du av att ha blivit väl mottagen i muslimska länder både då liksom nu på senare tid då jag rest med mina ungar till bland annat Malaysia Filipinerna - och för övrigt med - folk är i allmänhet bra oavsett deras trosföreställningar. Enda stället jag haft lite problem var i marocko där en påflugen uniformerad typ absolut ville byta till sej min tjej mot 80 kameler. Jag klarade mej från kamelägarskapet genom lite strategiskt tänkande och några snabba oväntade manövrar och att tjejen och jag resten av natten stannade på vårt rum med barrikaderad dörr och fönsterlucka, samt med kniven beredd. Efter några timmar hade typen lokaliserat rummet men insåg tydligen att det skulle föra för mycket oväsen att bryta igenom både dörr och barrikad så han föredrog att behålla kamelerna ;- ---------------- Vad gäller påbjuden klädsel vet du ju vad jag tycker, och skulle bara vara tacksam om folk förstod att bemöta varandra med respekt och det oavsett vad dom har på sej - men så är det ju inte fullt ut fast det blivit bättre på sina håll - Som du är skodd blir du trodd och som du är klädd blir du sedd - är ett gammalt talessätt som äger viss giltighet än. Dessutom används kroppen som värsta reklampelaren, inte bara för klädmärken och ekonomisk status utan som politisk och religiös flaggstång - allt i enlighet med det mänskliga behovet att deklarera var i den "vimotdom-skalan" man hör hemma och vilka man ger sina sympatier.
|
| Inlägg #22: Postat: 2010-09-13 17:16:00 | |
|
Jocke S-43 |
Jaså -65, ja men då var jag i Pamplona på tjurfäktning. Annars minns jag Istanbul på väg till Indien -68. Gülhane hette ett hotel där sprutknarkarna levde sitt meningslösa liv i tält på terassen. Läste en roman av Kemal häromåret, rätt snuskig om otrohet och det moderna Istanbul, som nog är tämligen kluvet mellan väst och öst.
Var även en gång i Tanger, också en rätt kluven stad med bondfångeri. Annars tror jag Marocko är rätt lugnt, hoppas det för jag är troligen på väg dit senare i vinter. Hoppas det finns lite internet där. Wiberg? som skrivet det här har skrivit här något om Fillipinerna innan. Även apropå oss gubbs emellan...Kolla den! |
| Inlägg #23: Postat: 2010-09-13 17:19:00 | |
|
Jocke S-43 |
"Manila - jag sa nej som all torrbollar" heter den. Han har skrivit om Marocko också här. Och har samma kneg som du...
|
| Inlägg #24: Postat: 2010-09-13 18:44:00 | |
|
Bizon |
Får väl ta mej en titt på det så småningom. Mitt hotell i Istanbul var tämligen respektabelt och själv höll jag mej från det mesta av den sortens utsvävningar även på den tiden. Mina starkaste rus har jag fått av kvinnor på ett mycket kärleksfullt plan - tyvärr även mina värsta dykningar rakt ner i mörkret, men det lät ju ska höra samman. Manila höll jag mej instinktivt ifrån. Jag reste ju med min då åttaåriga dotter och vi suktade efter salt hav, vackra fiskar, fjärilar, sol och bad - men visst,,, filipinskorna är många och bedövande vackra. Men i min ålder och redan med en unge att passa passade dom på att hösta över ett par tre ungar till så jag hade ett helt litet dagis av små bruna lyckliga varelser som inte förstod ett ord av det jag sa - plus min egen lilla lintott att stöka med på våra utflykter. Men det gick förvånansvärt bra trots skillnaden i våra språk - jag sa det som behövde sägas till henne, så gjorde dom andra som hon - resten var bara soliga leenden och glittrande glada ögon.
|
| Inlägg #25: Postat: 2010-09-14 01:21:00 | |
|
mima |
Jag håller med dig som skrev detta ämne slöjan är kvinnornas rättighet som har valt det själv och det finns inga tvång men det är viss okunniga personer som tror att flickorna tvyngas att bära slöja och jag undrar varför vissa prsoner är mot slöja ?är det p.ga att kvinnorna döljar sina skönhet och ni ville se deras skönhet tror ni att vinner på det? det finns de som visa sina skönhet då kan ni titta på dem låt de andra välja och dölja sina skönhet annars vad innebär friheten för de beslöjade kvinnorna rör inte dem låt de välja själv
att hindra slöja är bara rasisiskt åsikt låt ine er att bli påverkat av rasisiter |
| Inlägg #26: Postat: 2010-09-14 02:58:00 | |
|
Bizon |
mima #25 Nej jag tror inte att det handlar om att vi vill sed de beslöjade kvinnornas skönhet - särskilt eftersom de beslöjade kvinnorna säkert uppvisar samma variation på en skala som de obeslöjade - snarare kan nog tankarna gå åt ett helt annat hål då någon dristar sej att gå omkring i heltäckande mundering att - vilken lisa för mins könsliga själ att jag slapp se - och i det fallet skulle nog burka vara rekommendabelt på fler av oss då vi inte vaknat till någon av de bästa av dagar. --------------- Som jag ser det handlar religiösa symboler om något helt annat - det kommunicerar ett marginaliserande tänkande som skiljer ut betraktaren från en tillhörighet som bara de har som bejakar symbolens ideologi - de andra är utestängda. Som jag till exempel då jag ser någon med ett krucifix om halsen vilket väcker min oförståelse för att någon kan gå omkring med ett avrättningsredskap närmast huden på sin kropp och skratta och vara glad på samma gång - varför inte en giljotin? I fråga om slöja har det också den meningen att den ska hindra mannens blick att nå de upphetsande delarna på kvinnan och därmed inte fresta honom att bestiga en syndfull varelse som en kvinna betraktas som som inte kan hålla sina lockar i styr. Jag vänder mej särskilt mot vissa slöjbruk på små flickor där deras klädsel och slöjkrav redan som barn pekar ut dom som objekt för en manlig blick och en person utan vetorätt i händelse av,,,
|
| Inlägg #27: Postat: 2011-12-20 00:47:00 | |
|
Lennie Tofft |
Min egen erfarenhet är att muslimska kvinnor är mycket mer intellektuella och intresserade av vetenskap än svenska kvinnor är. Jag tycker också att muslimska kvinnor är mer moderliga och hyser en större kärlek till allt levande, medan svenska kvinnor är mer materialistiska "var-och-en-sköter-sig-själv".
|
| Inlägg #28: Postat: 2012-02-02 13:41:00 | |
|
Pia I |
#11 förstår innebörden i artikeln. Vet att vinklingen kan bli fel ibland. Har även hänt mig.
|
| Inlägg #29: Postat: 2012-02-02 13:42:00 | |
|
Pia I |
#27 Tyvärr ser jag det på nära håll, senast i dag...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.