Finska skolor bör behålla svenska på schemat

Den här tråden diskuterar artikeln Finska skolor bör behålla svenska på schemat.
Inlägg #1: Postat: 2010-09-10 10:47:00
Leif-Arne
Nåjo, som gift med ett mumintroll sedan många år och dessutom far till några halvmumin så tycker jag det är en viktig och informativ text du skrivit. Min salig svärfar var mycket noga med att han i Helsingfors alltid hade rätt att begagna sig av sitt modersmål, ifrågasatte någon hans patriotism som finländare räckte det i allmenhet med att referera till hans insatser vid Hangö udd, han förlorade även två bröder i kriget. Motsättningen mellan "hurrit" och "kottätare" är rätt gammal.Det fanns en spänning mellan traditionellt liberala finlandsvenska kretser och tyskvänliga Fennomaner under kriget, där det för de senare var högprioriterat att vinna fjärr Karelen åter, vilket ledde till en del för Finland, senare ifrågasatta beslut. Slutligen en miss bara, Robban Ashberg är ingalunda någon rikssvensk vattusvensk.
Inlägg #2: Postat: 2010-09-10 10:57:00
Leif-Arne
Den andra reflektionen är hur dumt resonemanget är att ett land bara kan hysa en etnisk grupp eller ha ett officiellt språk. Både Sverige och Finland var alltid varit multietniska, splittringen av riket i en östlig och en västlig rikshalva medförde inte att det enbart hamnade finnar på den ena sidan eller svenskar på den andra. På samma sätt som t.ex. Tornedalingarna är finskspråkiga, är Österbottningarna svenskspråkiga oavsett ver riksgränsen gått. En stat blir bara stabil om de medborgeliga rättigheterna är kopplade just till medborgaskapet, oberoende av etnicitet, tro, språk etc. En demokrati styrka är helt beroende på hur väl majoriteten tar hänsyn till minoritetens intressen. Därför är det rätt att språklagarna behålls så att finnar och svenskar har rätt till sitt modersmål oavsett vilken av rikshalvorna de bor i, det är även viktigt att ännu mindre minoriteter som samer och romer har rätt till sina språk.
Inlägg #3: Postat: 2010-09-10 12:51:00
Per-Åke Lindblom
Leif-Börje, tack för din kommentar. Jag har läst många böcker om Finlands historia på sistone. En av dem var Henrik Meinanders "Finland 1944", där han bl.a. tog upp motsättningen mellan vissa pro-tyska fennomanska kretsar och liberala finlandssvenska kretsar, som du nämner.

Mvh,
Per-Åke
Inlägg #4: Postat: 2010-09-10 12:59:00
Leif-Arne
#3 Det är överhuvudtaget viktigt att förstå Finlands historia för att förstå Svensk. Att Sverige överhuvudtaget förhöll sig neutrala efter ww2 är i hög grad kopplat till Finland. Finnarna hade ett mycket delikat förhållande till grannen i öster, ett Svenskt medlemskap i NATO hade sannolikt medfört ett krav på Finland att inordna sig i det östra blocket. Många svenskar är dessutom förfärande okunninga om den finlandsvenska minoriteten i Finland, min svägerska brukar lite spetsigt berätta att hon ibland får komplimanger av svenskar, för sin goda svenska, språket som är hennes modersmål.
Inlägg #5: Postat: 2010-09-10 15:43:00
Leif E Ström
Det finska folken har inte haft sitt modersmål som enda huvudspråk i ens hundra år. Fram till 1902 var svenskan det enda administrativa språket, samt kultur- och utbildningsspråket fram till Finlands självständighet 1917. Vid övergången uppstod brist på akademiker ibland de enbart finsktalande så övergången blev utdragen över tid.
Infrastrukturen 1910 var i sin linda då enbart 15 av befolkningen levde i städerna. I ett land med då drygt 3 milj invånare var en
bidragande orsak till det svenska språkets försvagning vinter och fortsättningkriget 1940 och 1944. Dessa båda krig genererade 400000 karelska flyktingar i Finland. Då dessa skulle etablera sig fick många kommununer och byar i Österbotten, "köpa sig fria" för att bevara det svenska språket. Vid självständigheten hade den "fd svensktalande huvudstaden" Åbo spelat ut sin roll och fick överlämna makten till finska Helsingfors. Det nya finska namnet Turku har sitt ursprung i ryskan turgu torg.
Inlägg #6: Postat: 2010-09-12 15:42:00
johannes
Kielten tarve Suomen työelämässä on muuttunut ja muuttuu voimakkaasti Euroopan integraation sekä globalisaation myötä. Suomen työelämässä tarvituimpia kieliä suomen lisäksi ovat tällä hetkellä englanti, ruotsi, venäjä, saksa ja ranska. Näistä ylivoimaisesti tarvituin kieli on englanti. Ruotsin kielen tarve Suomen työelämässä kasvaa suhteellisesti vähiten, joten tulevaisuudessa tärkeysjärjestys tulee todennäköisesti olemaan toinen. Kieliä ei opiskella kouluissa tämänhetkistä tilannetta varten vaan ennen kaikkea tulevaisuutta varten.

Kielten tarve Suomessa on voimakkaasti myös alueellista. Tällä hetkellä esimerkiksi Itä- ja Kaakkois-Suomessa tarvituimmat vieraat kielet ovat englanti ja venäjä.
Inlägg #7: Postat: 2010-09-12 16:12:00
Leif-Arne
#6 Nåja, det finns en risk att utgå från att engelskans kommer att vara det allenarådande. Det finns många länder med språklagar som omfattar mer än ett majoritetsspråk. Cannada, Belgien osv. Frågan vem som har störst tillgångar frågade jag en québécois om i sommras , han som hade två språk flytande sedan barnsben eller de som motsrävigt gick på sina obligatoriska lektioner i franska övriga cannada Enligt honom så är det självklart en fördel att växa upp med två språk, vilket inte heller på något vis hindrar annan språklig inlärning. Samma gäller mina frus syskonbarn som förutom de är sedan barnsben tvåspråkiga även har minst ytterligare 2 språk. Finlandsvenskarna är ofta det kitt som binderihop svensk och finsk näringsliv då de behärskar båda språken fullt ut, mera sällan purfinnar och nästan aldrig svenskar. Vad gäller engelskan som gemensamt språk så är nog fortfarande overskattningen av den egna förmågan av den sorten i båda länderna att där sker många missar.
Inlägg #8: Postat: 2010-09-12 17:56:00
johannes
Finnarna behöver inte det svenska språket längre. ryskan och engelskan är redan mer behövd där och svenskan är bara överflödig...
Inlägg #9: Postat: 2010-09-12 18:06:00
johannes
Intressant att folk här ska berätta vad folk i andra länder ska göra när det mesta svenska skolsystem och så vidare inte fungerar som det ska. Skriv en artikel om svensk skolgång istället och låt andra länder sköta det dom sköter utmärk göra det ifred. Ta lärdom av finland och se hur de tar hand om sitt folk och se hur sverige tar "hand" om sitt folk.
Inlägg #10: Postat: 2010-09-12 18:25:00
Leif-Arne
Jo den inställniongen finns bland många. Ingen kan naturligtvis tvingas lära sig språk om man inte vill. För dem som däremot vill utnyttja den möjligheten det innebär att vara tvåspråking som ger det enbart fördelar. För finlandsvenskar är inte svenska överflödig det är en grund i identiteten, liksom finskan eller miänkieli är för tornedalingarna.
Inlägg #11: Postat: 2010-09-12 18:33:00
Leif-Arne
#9 Det finns delade meningar om detta, ibland så får man höra från finlandsvenskt håll att "vattusvenskar" är naiva och dåliga på att ge finlandsvenskar stöd i bland annat språkfrågor. Liksom finskspråkiga i sverige understundom kan påräkna stöd för språkfrågor från Finland. Slutligen så finns det sedan länge i både Sverige och Finland mer än ett "folk", en demokratis styrka är beroende inte främst i om majoriteten får utrycka sina intressen, utan att majoriteten även förmår tillse minoritetens intressen. Förutom svenskar och finnar i de båda länderna såfinns ursprunksbefolkning som samer och kväner, sedan 500 år romer.
Inlägg #12: Postat: 2010-09-12 19:24:00
Leif E Ström
#9, "Ta lärdom av Finland och se hur de tar hand om sitt folk och se hur Sverige tar "hand" om sitt folk". Ett enkelt och klarsynt budskap till oss på läktaren. Vi svenskar skulle ha handskats betydligt varligare med vårt land och vår kultur, om vi genomlevt liknade nationella trauman som våra nordiska grannar. Min tanke var i första hand att beskriva hur Finland likt många andra länder genomgått en demografisk förändring vid en viss tidpunkt i dess historia.
Vid alla sådana processer finns vinnare och förlorare, mest förlorare. Ibland dem då ättlingarna till de ursprungligt svensktalande bosatta i Finland sedan 1300-talet.
Inlägg #13: Postat: 2010-09-13 13:09:00
Unto S
Många finländare är negativa till ”tvångssvenskan”. Det finns många olika förklaringar till detta. Det finns över halv miljon finskättlingar i Sverige. Och jag tror att många av dessa inte talar i positiva ordalag om svenskar och om svenska språket när de besöker Finland. Och det beror på svenskarnas attityd till finländare och finska språket. Många är också medvetna om svenskarnas behandling av finskspråkiga i Tornedalen. Säkert många retar sig på t.ex. att gatuskyltarna Helsingfors finns även på svenska trots att den svenskspråkiga minoriteten är bara ca 3. Det finns flera samhällen i Sverige där den finskspråkiga minoriteten är mycket större utan att finskan prioriteras på något sätt. ”Finne igen” var ofta förekommande svarta rubriker i kvällstidningarna under 50-talet. Varje gång det hände något brottsligt så var finnen som gjorde det. Oftast var det osanning och dementi hittade man med små bokstäver i något hörn. Många finländare som kom på 50-60talet fick lära sig att en finne är ingenting värt. Utom på arbetsplatserna, där var vi populära hos ledningen men inte så populära hos de svenska arbetskamraterna. Vi jobbade som galningar, mycket effektivare än svenskarna. Utanför fabriksportarna fick vi vara tysta så att inte någon svensk glodde på oss när vi pratade finska. Som sagt det finns många fler orsaker … Själv är jag positiv till att svenskan finns i finska skolor, men det måste vara frivilligt. Man måste locka skolungdomarna att lära sig svenska – inte tvinga dem. Men det kräver en attitydförändring hos rikssvenskar och finlandsvenskar gentemot finskspråkiga finländare. Men det kanske är att begära för mycket.
Inlägg #14: Postat: 2010-09-13 15:22:00
cmologgad
#13 Intressant inlägg Unto. Jag tycker det verkar högst rimligt att svensk-undervisningen är i Finland frivillig.
Inlägg #15: Postat: 2010-09-14 13:32:00
Janne B
JA UNTO Exakt så måste det vara. Tvångsspråk / kultur kan inte föra något gott med sig. Men det går att motivera varför svenskan är viktig för många finländare. Till exempel att Sverige är finländarnas främsta turistland och sannolikt största handelspartner.
Inlägg #16: Postat: 2010-09-14 15:05:00
ingloz
- Det stämmer säkert som Unto säger: att finländare som kom till Sverige på 50-60 talet blev behandlade på samma sätt som övriga invandrare blir i dag. Och då är det inte alls märkligt att många visar motstånd till att ha obligatorisk undervisning i svenska språket - I min skola däremot, var vi glada för våra finska brevvänner. År 1954 fick vi tilldelat oss varsin finsk brevvän, och min finska jämngamla vän hette Ritva - Vad vi skrev om minns jag inte. Men jag minns mycket väl den finske pojke, Kalevi, som bjöd mej på fest. Det var första gången i mitt liv som jag blev uppvaktad. Festenl hölls hemma hos hans två svenska fostermödrar. Det var två fina gamla damer som var välvilliga nog att vara borta så länge festen pågick ... Några år senare mötte jag finländare nr tre. En arbetskamrat, Reine Korhonen, i Uppsala. Superduktig dekoratör ... Och häromdagen hörde jag att Finland ligger på första plats när det gäller utbildning. Det sa Stellan Skarsgård när han hjälpte Mona Sahlin att valtala - Uppenbarligen är det så att vi egentligen gillar finländare mer än dom gillar oss. Vi borde nog inte varit så kaxiga mot våra grannländer, för nu går dom om oss.
Inlägg #17: Postat: 2010-09-14 17:52:00
Unto S
Finlandssvenskan är ett vackert språk. Finlandssvenska skådespelerskan Maria Sid hon som var med i en svensk TV-serie Fager…någonting är ett bra exempel. Har sett henne ofta på TV-Finland. Hon pratar vacker och perfekt finska också. Och jag önskar att bägge språken kan vara levande, fastän de är många engelska ord som har smugit sig i språket. Exempel: Fiili, diili, biisi mm. Roligt hur man vränger orden för att passa den finska tungan. Ännu roligare är att lyssna på finska tjejer. Deras språkrytm och språkmelodi är helt annorlunda än den vanliga finskan. Varifrån de har fått den har jag ingen aning om.På min tid pratade man inte så Killarna pratar inte heller så ...
Inlägg #18: Postat: 2010-09-14 17:56:00
Leif-Arne
En mans tak är en annan mans golv. Jag vänder mig Untos resonemang att ”finlandsvenskarna i grund är lite för kaxiga och därför inte bör ha den språkliga status de har. Om man som argument tar fram den svenska statens orättvisa behandling av tornedalingarna och tornedalsfinskan meänkieli så är man helt fel ute. Jag håller för det första med om att finskans ställning i Sverige bör stärkas. Men den svenska statens orättvisa behandling av finskan och finnar historiskt är inget skäl till varför man skall förmena finlandsvenskarna rätten till sin kultur och sitt språk. Många svenskar är tragisk omedvetna om vilka finlandsvenskarna är: vinlandsvenskarna är en etnisk och språklig minoritet i Finland, de är finländare, många stred under krigen för Finlands självständighet. En av dem var min svärfar som efter slagen vid Hangö udd fick leva resten av sitt liv med granatsplitter i huvudet. Ett öde liknande många finländare, det var en svenskspråkig bataljon som lyckades bromsa upp det sovjetiska anfallet vid Karelska näset. //// Så Unto, det är inte av någon slags storsvensk attityd jag ställer mig på finlandssvenskarnas sida vad gäller språklagen, jag är själv nordman, utan av respekt för en minoritet OBS en minoritet som precis som finnar har rätt till sitt språk och kultur, i båda rikshalvorna. /// För övrigt så har man nu i västra Jämtland börjat skylta ortman även på samiska. Helt rätt tycker jag. Språklig mångfald är en nationell rikedom.
Inlägg #19: Postat: 2010-09-14 18:03:00
Leif-Arne
I Norge är man för övrigt så glad i den språkliga mångfalden att man rent håller sig med två officella språk som båda är norska, bokmål och nynorsk, förutom samiskan som är officiellt språk även. Även i Canada är två språk obligatoriska, även i de mest perifera delar så har mn, åtminstone något, undervisning i franska.
Laddar...