Valt inlägg:
En mans tak är en annan mans golv. Jag vänder mig Untos resonemang att ”finlandsvenskarna i grund är lite för kaxiga och därför inte bör ha den språkliga status de har. Om man som argument tar fram den svenska statens orättvisa behandling av tornedalingarna och tornedalsfinskan meänkieli så är man helt fel ute. Jag håller för det första med om att finskans ställning i Sverige bör stärkas. Men den svenska statens orättvisa behandling av finskan och finnar historiskt är inget skäl till varför man skall förmena finlandsvenskarna rätten till sin kultur och sitt språk. Många svenskar är tragisk omedvetna om vilka finlandsvenskarna är: vinlandsvenskarna är en etnisk och språklig minoritet i Finland, de är finländare, många stred under krigen för Finlands självständighet. En av dem var min svärfar som efter slagen vid Hangö udd fick leva resten av sitt liv med granatsplitter i huvudet. Ett öde liknande många finländare, det var en svenskspråkig bataljon som lyckades bromsa upp det sovjetiska anfallet vid Karelska näset. //// Så Unto, det är inte av någon slags storsvensk attityd jag ställer mig på finlandssvenskarnas sida vad gäller språklagen, jag är själv nordman, utan av respekt för en minoritet OBS en minoritet som precis som finnar har rätt till sitt språk och kultur, i båda rikshalvorna. /// För övrigt så har man nu i västra Jämtland börjat skylta ortman även på samiska. Helt rätt tycker jag. Språklig mångfald är en nationell rikedom.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?