Rapportera inlägg

Valt inlägg:

- Det stämmer säkert som Unto säger: att finländare som kom till Sverige på 50-60 talet blev behandlade på samma sätt som övriga invandrare blir i dag. Och då är det inte alls märkligt att många visar motstånd till att ha obligatorisk undervisning i svenska språket - I min skola däremot, var vi glada för våra finska brevvänner. År 1954 fick vi tilldelat oss varsin finsk brevvän, och min finska jämngamla vän hette Ritva - Vad vi skrev om minns jag inte. Men jag minns mycket väl den finske pojke, Kalevi, som bjöd mej på fest. Det var första gången i mitt liv som jag blev uppvaktad. Festenl hölls hemma hos hans två svenska fostermödrar. Det var två fina gamla damer som var välvilliga nog att vara borta så länge festen pågick ... Några år senare mötte jag finländare nr tre. En arbetskamrat, Reine Korhonen, i Uppsala. Superduktig dekoratör ... Och häromdagen hörde jag att Finland ligger på första plats när det gäller utbildning. Det sa Stellan Skarsgård när han hjälpte Mona Sahlin att valtala - Uppenbarligen är det så att vi egentligen gillar finländare mer än dom gillar oss. Vi borde nog inte varit så kaxiga mot våra grannländer, för nu går dom om oss.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?