| Inlägg #1: Postat: 2010-08-27 14:02:00 | |
|
haku |
Låt oss inte vara så förbannat naiva utan försöka grunna en stund på huruvida här gömmer sig en kärna av anledning till att man sparkar ut vissa ur landet.Det är så enkelt att alltid framställa det stora stygga samhället som den samvetslösa vargen.Medborgare ska skyddas,o är det då en grupp mäniskor som inte vill leva efter de regler som finns så är det väl inte så märkvärdigt att folk vill bli av med dem.Man har inte alltid bara rättigheter som det jämt tjatas om.Man har också skyldigheter.Gör en rundringning bland affärsinnehavarna o hör om de har nån som helst förståelse för att romer utvisas.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-08-27 14:33:00 | |
|
susanna s |
Den fria rörligheten innebär inte att man har rätt att uppföra svartbyggen på annas mark utan lov som jag har fattat det var det det Romerna hade gjort i frankrike och italien. Om det är bostadsbrist får man väl stå i kö som alla andra har man inte pengar till hotelrum har man inte heller möjlighet att vistas 3 månader i det andra landet
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-08-27 14:42:00 | |
|
AnderrzG |
*suck* Ännu en drapa om de "stackars romerna".
Sååå syyyynd om dem, de som själva anser sig vara både finare och bättre människor i vi sk-tiga svennar.. Läs på bättre till nästa gång! |
| Inlägg #4: Postat: 2010-08-27 18:26:00 | |
|
Jan Olsson |
För 40 år sedan "eskorterade" svensk Polis Franska Romer ut ur Sverige - med stor uppståndelse till följd - kvällstidningarna ville inte veta Sanningen - avstod från 35 foto av romerna,när svensk Polis i neutral bil och civilklädda - samlade upp stulna mattor,som de kastade ut ur sina vagnar - detta i Göteborg - Eva Moberg var väldigt på - krävde en regeringsmedlems huvud på ett fat - för att han hade sagt att de sålde falska mattor till ockerpriser - bildbevisen,stulna mattor från en kemtvätt i Kållered - ville varken EXPRESSEN,AFTONBLADET,eller Kvällsposten ta in."Sanningen är inte intressant" var de svar jag fick 1970.- Är det annorlunda i dag?
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-08-30 13:02:00 | |
|
Martin Ekdahl |
Idag sköt en galning mot en romsk familj i Slovakien och dödade flera människor Länk: dn.se Säg gärna att jag har fel men det är de allt mer hårda tongångarna i den europieska debatten som lockar dårar att begå sådana våldsbrott, precis som lasermannen drevs på att det tidiga 1990-talets polemik. De debattörer och politiker som av olika anledningar väljer att fiska i dessa vatten bär ett personligt ansvar för vansinnesdåd som dessa. Europa har en allt annat än glansfull historia då det gäller attityden till vissa folkgrupper. Jag uttalar mig överhuvudtaget inte om respektive gruppers representation i brottsstatistiken av den enkla anledningen att det saknas trovärdig statistik i frågan. Däremot vänder jag mig starkt mot att generalisera och polemisera på det sett som nu sker i Europa.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-08-30 22:30:00 | |
|
Bizon |
Haku #1 Inte är det så enkelt att lägga en lång historia till rätta som att ställa sej i bostadskön. Människor försöker av nödvändighet att lösa sina akuta överlevnadbehov på det sätt som stunden medger. Förr anvisades Zigenarna till särskilda platser där dom fick stanna en tid. Som jag mins det drog dom vanligen vidare efter ett tag - till min stora sorg och saknad då jag gillade att vistas bland deras vagnar och skraltiga bilar. Lite trevande kontakt med ungarna i lägret blev det också ibland, men tyvärr var deras rädsla aningen svåröverkomlig så det blev ytterst tillfälligt. Jag bekantade mej med två sådana läger i min närhet - ett i Örby och ett I Midsommarkransen. Som jag kommer ihåg det så var det i midsommarkransen mer permanent och inte lika mycket folk som i Örby. Dom sysslade med olika former av återvinning, bilskrotning och reparationer och försäljning av en och annan bil. Sedan bodde det några i min ålder i ett fallfärdigt hus nere i Tanto som jag var mycket intresserad av, men dom var också väldigt skygga. Jag kan tänka mej att då man vuxit upp under de omständigheter som dessa människor har så är det många hinder av misstro som måste överbyggas på båda sidor. Att många minoriteter i sin utsatthet vill se sej som förmer än andra är nog mer ett sätt att försöka stå ut med en annars tämligen skamfilad självbild. Förr sparade man en del arbeten till zigenarna årligen gjorde sina besök i trakten - dom var duktiga på att förtenna kopparkärl och slipa knivar. Valackare var ett annat gebit dom utförde med viss vana och kunnighet - dom använde ju hästar för sin egen förflyttning innan bilen avlöste havremotorn. I båda fallen kunde dom få god fart både på en gammal häst och sälja denna med hygglig förtjänst innan den stupade, precis som dom blivit duktiga på att få tillfällig fart på gamla bilar lagom till försäljningen. Dessa färdigheter vittnar om en god portion anpassningsförmåga alla fördomar och andra begränsningar till trots. Dock ingen rök utan eld - inne på kåkarna fängelserna träffade internerade romer andra kriminella och utbytte erfarenheter och språk. Många låneord finns fortfarande i det svensk slang som kommer från romanin - tjåla stjäla - tjacka köpa - tjej flicka är bara några som om jag mins rätt har sitt ursprung i romanin, man skulle kunna tro att även tjyv och intjack samt tjalla har sitt ursprung där :- Det är väl knappast förvånande att människor som stöts bort och aldrig får samhällets erkännande anammar en överlevnadsstrategi som ligger samhället i fatet och därmed i det långa loppet även dom själva...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.