Valt inlägg:
Haku #1 Inte är det så enkelt att lägga en lång historia till rätta som att ställa sej i bostadskön. Människor försöker av nödvändighet att lösa sina akuta överlevnadbehov på det sätt som stunden medger. Förr anvisades Zigenarna till särskilda platser där dom fick stanna en tid. Som jag mins det drog dom vanligen vidare efter ett tag - till min stora sorg och saknad då jag gillade att vistas bland deras vagnar och skraltiga bilar. Lite trevande kontakt med ungarna i lägret blev det också ibland, men tyvärr var deras rädsla aningen svåröverkomlig så det blev ytterst tillfälligt. Jag bekantade mej med två sådana läger i min närhet - ett i Örby och ett I Midsommarkransen. Som jag kommer ihåg det så var det i midsommarkransen mer permanent och inte lika mycket folk som i Örby. Dom sysslade med olika former av återvinning, bilskrotning och reparationer och försäljning av en och annan bil. Sedan bodde det några i min ålder i ett fallfärdigt hus nere i Tanto som jag var mycket intresserad av, men dom var också väldigt skygga. Jag kan tänka mej att då man vuxit upp under de omständigheter som dessa människor har så är det många hinder av misstro som måste överbyggas på båda sidor. Att många minoriteter i sin utsatthet vill se sej som förmer än andra är nog mer ett sätt att försöka stå ut med en annars tämligen skamfilad självbild. Förr sparade man en del arbeten till zigenarna årligen gjorde sina besök i trakten - dom var duktiga på att förtenna kopparkärl och slipa knivar. Valackare var ett annat gebit dom utförde med viss vana och kunnighet - dom använde ju hästar för sin egen förflyttning innan bilen avlöste havremotorn. I båda fallen kunde dom få god fart både på en gammal häst och sälja denna med hygglig förtjänst innan den stupade, precis som dom blivit duktiga på att få tillfällig fart på gamla bilar lagom till försäljningen. Dessa färdigheter vittnar om en god portion anpassningsförmåga alla fördomar och andra begränsningar till trots. Dock ingen rök utan eld - inne på kåkarna fängelserna träffade internerade romer andra kriminella och utbytte erfarenheter och språk. Många låneord finns fortfarande i det svensk slang som kommer från romanin - tjåla stjäla - tjacka köpa - tjej flicka är bara några som om jag mins rätt har sitt ursprung i romanin, man skulle kunna tro att även tjyv och intjack samt tjalla har sitt ursprung där :- Det är väl knappast förvånande att människor som stöts bort och aldrig får samhällets erkännande anammar en överlevnadsstrategi som ligger samhället i fatet och därmed i det långa loppet även dom själva...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?