Inlägg #1: Postat: 2010-08-16 15:52:00 | |
Stephan Sjögren |
Det där var en ovanligt DUMT skriven debattartikel, även för att vara skrivet av en miljömupp! Det märks att det är valtider, för då haglar oigenomtänkta påståenden genom luften.
Det svenska skolväsendet är en katastrof, men det började det inte bli under Alliansens styre, det var det långt innan, då vårt land styrdes av en förklädd högerpolitiker med kulmage och glasögon, med benäget stöd från just Miljöpartiet. Snacka om att försöka blanda bort korten! Att jämföra en burka eller niqab med en keps är löjeväckande, då den snarast är att liknas vid en rånarluva! Jag undrar vad lärarna skulle säga om invandrarkillarna skulle komma till lektionerna med rånarluvor över huvudena? Så du känner inte till att det finns kvinnor som går klädda i burka? Bor du så långt ute på landet? Kan ingen av dina partikamrater ta med dig in till någon tätort så att du kan ta dig en titt på verkligheten? De tjejerna som bar niqab i högskolan var inte utsatta för något förtryck som gjorde att de de tvingades till det. Sådana kvinnor tillåts inte att studera över grundskolenivå vilket de är tvingade till enligt lag. De tjejerna som det stod skrivet om i tidningarna bar niqab för att markera gentemot eller provocera sin omgivning. Ett muslimsk försenat pubertetsuppror om du så vill! Så, Sverige skulle ha fått kritik från FN? Den kritiken skulle jag vilja läsa, för jag är säker på att du inte har återgivet den sanningsenligt! De som gör det svårt för muslimska kvinnor att skaffa sig högre utbildningar är deras män och manliga släktingar. Det är vidare de som bestämmer att deras kvinnor skall dölja sina ansikten med tygstycken. Att med lagar bekämpa dessa mäns förtryck av sina kvinnor borde vara viktigare än att tyst åse vad de håller på med och ropa ut protester mot lagförslag som skulle kunna hjälpa dessa kvinnor till ett självständigare liv. "Genusvetenskap" och vidhängande pedagogik är en låtsasvetenskap påhittad av rabiata lesbianer och är inte relevant för någon sunt tänkande människa! |
Inlägg #2: Postat: 2010-08-16 16:54:00 | |
Jocke S-43 |
1 Skulle det där var så mycket bättre? "Miljömupp", löjligt, vilket årtusende lever du i? Men om könsmaktsordning verkar ni ju vara överens! När det gäller burka så har jag aldrig sett det plagget, ens i svenska storstäder. Däremot niqab, som man stöter på här och där. Burka förekom sällsynt tidgare i Afhanistan. Hela vägen från Turkiet till Indien har den islamska religionen stärkt sitt grepp, inkl över kvinnor. Gissa varför!
|
Inlägg #3: Postat: 2010-08-16 17:26:00 | |
Adde |
Hur är det att "skylla på muslimerna" att förbjuda burka och niqab i skolorna, när Maria själv säger att det inte finns kvinnor i Sverige som bär burka, och enbart ett fåtal som bär niqab? Dessutom är plaggen inget som förespråkas i koranen. Det är farligt att som Maria tala om "muslimerna" som en homogen grupp!
Således kan man vidare argumentera att detta inte har med varken muslimer eller islamofobi att göra. Det har med ett fungerande skolsystem att göra. Precis som att det hade varit olämpligt att lärare hade gått till skolan nakna, är det minst lika olämpligt att försöka undervisa i heltäckande klädsel! |
Inlägg #4: Postat: 2010-08-16 19:20:00 | |
Stephan Sjögren |
Jocke S-43: Ja, jag anser att min kommentar var bättre än artikeln! Och sakligare!
Det fanns inga stollar som var medlemmar i Miljöpartiet på vikingatiden, för det fanns inte behov för dem då, och det gör det inte nu heller! Efter att Per Gahrton blev skickad till Bryssel och blev miljonär på lönen så miste Miljöpartiet sitt existensberättigande, de blev bara ett i högen av partier som folk kan göra karriär i. Och läser tidningen det gör du inte heller? Det står allt som oftast om kvinnor i burka som känner sig diskriminerade för att de tvingas visa sina ansikten när de skall legitimera sig. Jag såg en svensk kvinna som hade konverterat till Islam utklädd till spöke på en polisstation tillsammans med "utklädaren", en herre från Afrikas horn klädd i utpräglat västerländska bekväma kläder, jeans och skinnjacka. jag begriper inte varför inte polismannen sade till henne att visa sitt ansikte, situationen var löjeväckande då hon skulle legitimera sig och man såg bara en springa med två ögon. |
Inlägg #5: Postat: 2010-08-16 19:32:00 | |
Misja de Rond |
Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt artikel, både språkligt och sakligt!
I en demokrati finns det behov av alla människors åsikter, även miljöpartiets. |
Inlägg #6: Postat: 2010-08-16 20:13:00 | |
Jocke S-43 |
Per Gahrton är avpolleterad, instämmer absolut, borde vara. Men han är inte representant för miljön, eller ens miljörörelsen. Han borde bli utröstad. Vikingatiden kanske vi inte skall blanda in. Jag följer med så gott det går, och har rest i muslimska länder och som jag skrev, det har blivit mer islamism, med frågan "varför"? Och hur ser en burka ut? Inte fuska på wikipedia nu!
|
Inlägg #7: Postat: 2010-08-17 00:51:00 | |
Pia I |
Ja, alla vill väl ha en bra skola, spelar ingen roll om man är folkpartist eller något annat. Skolan brister i många hänseenden, speciellt när det gäller att jämna vägen för de som är svagare.
Men att blanda ihop niquab med att kvinnor ska få klä sig hur de vill, när de vill , och var de vill, är en fråga inte många håller med dig om. Bort med niquaben ifall inte folk överlag vill ha den på arbetsplatserna! Vi här i Sverige har lika stor rätt som folk i andra land, att ha åsikter om hur vi vill ha vårt samhälle.Varför slå ner på allt vad kritik heter här i landet? Och varför är det bara en bortskämd åldersgrupp som ska bestämma hur det ska vara? Sverige är ett omodernt land, fast man säger tvärt om.Men nyskapande, innebär inte att kvinnorna ska ha makten och strida för att de ska få klä sig hur det vill, utan om att kvinnor och män ska respektera varandra, vilket är det naturligaste och sundaste.Lika löner är viktigare att slåss för än niquab. Och varför talas aldrig om turban för män? Det går utmärkt att ha i arbetslivet och män har det också, men heltäckande slöja passar inte här- och det är vi många som tycker! |
Inlägg #8: Postat: 2010-08-17 16:51:00 | |
Dorian_ertymexx |
Pia, menar du att blinda inte heller ska få arbeta då? För om det viktigaste är att se en persons ansikte så blir ju alla synskadade med ens diskvalificerade.
Vad gäller Fps förslag så är det bara ännu ett sorgligt bevis på att det socialliberala Folkpartiet, ett högerparti jag tidigare kunde respektera och hålla med om, blivit ett reaktionärt och populistiskt parti som helt avsagt sig alla rötter med liberalismen. Ingen vettig liberal skriker om att folk ska tvingas klä sig på ett visst sätt, eller förbjuda vissa plagg. Och att försvara detta utspel samtidigt som man kräver bikinitopp på badhus, högklackade skor för kvinnor på vissa jobb och "välvårdat yttre" som innefattar smink är bara direkt hycklande. |
Inlägg #9: Postat: 2010-08-17 16:54:00 | |
Dorian_ertymexx |
Adde, samma fråga till dig - om det är så viktigt att se läraren eller eleven, ska inte synskadade heller få undervisa eller gå i skola då? Eller är det bara muslimer som inte ser eller syns som är dåliga för skolan?
Personligen förstår jag inte problemet. Det är ju strålande om eleverna får se att folk kan klä sig på olika vis, och ändå vara likvärdiga människor. |
Inlägg #10: Postat: 2010-08-17 17:24:00 | |
Pia I |
# Blinda? Hur kom de upp i debatten? Är de som bär niquab blinda?
Samhällsfrågorna handlar inte om niquab eller inte , utan om ett sant och bra samhälle för människan. Det går inte, när människor inte kan komma överens.Varför ska vi ha niquab i Sverige? Är det din viktigaste livsfråga? Och jag fattar inte varför svenskens livssyn respekteras i många kulturer? Vi har aldrig haft problem med kläder förr? |
Inlägg #11: Postat: 2010-08-17 17:26:00 | |
Pia I |
Jag är så jäkla trött på de här debatterna , där man ska var expert på historia och allt annat mellan himmel och jord! Varför kan man inte bara rätta sig efter sunda förnuftet? Finns det inte längre?
|
Inlägg #12: Postat: 2010-08-17 17:28:00 | |
Pia I |
Svenskens livssyn respekteras inte, ska det vara!
|
Inlägg #13: Postat: 2010-08-17 17:57:00 | |
Jan Olsson |
TYGliberalism - kan det handla om unisexkläder? -
|
Inlägg #14: Postat: 2010-08-17 18:31:00 | |
Pia I |
tror knappast det. det handlar om helttäckt och motsatt relaxed klädsel på män, det förra är kvinnomode.
|
Inlägg #15: Postat: 2010-08-17 20:53:00 | |
LJohn |
"Det finns mig veterligen ingen som bär burka i Sverige"
Är detta påstående verkligen sant för skribenten från Grön Ungdom" så är hon ett strålande exempel på politisk korrekhet dumhet och "det man inte vill se det ser man inte". Jag lämnade Kista en av Sthlms västra förorter och granne med de mer "kulturberikade" delarana Husby/Akalla/Rinkeby för ett antal år sedan och när jag vistades där såg man dagligen både burqa och niqab runt centrum.. Hur det är idag känner jag inte till men med tanke på at min lägehet såldes till en nysvensk och fyra andra falla jag känner till likaså, lär väl knappast antalet "heltäckande klädsel" ha minskat. Ibland är bättre att vara tyst och låta folk tro att man ... ja ni vet... |
Inlägg #16: Postat: 2010-08-17 21:50:00 | |
Pia I |
jag vill inte ha niquab.
jag känner till Rinkeby, där var mycket kulturellt en gång i tiden. nästan alla mina bästa kompisar är från andra land jag har två äktenskap bakom mig med folk från andra länder jag är ingen rasist men- jag anser att man inte behöver tycka om niquab- om man inte vill man får ha en annan åsikt här i Sverige än den gängse/ att man inte ska säga något över huvudtaget för då får man pisk. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.