|
Inlägg #21: Postat: 2010-07-13 08:34:00
|
|
Jocke S-43 |
Anna Skåner: "Sexköplagen är ett brott..." Visst är lagen både omoralisk "ojämställd", könsdiskriminerande och olaglig mot lagen om "anstiftan till brott". Men det är väl inte bara Littorin som skall anses straffbar för detta? Hela riksdagen, delar av den iaf, har ju varit med och röstat fram den! Lagen, ett fall för EU-domstolen?
Littorin är ointressant, utom för svensk hyeneinstinkt. Och blanda in gammal skåpmat, som "Palme och Geijer, Nixons lakejer..."
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2010-07-13 10:05:00
|
|
anneskaner |
Hej George jag ser egentligen Littorin som underordnad, men kan inte låta bli att undra hur man kan lämna ut sina barns namn för att lägga en dimridå för pressen, Jag var på almedalen när pressen anklagades för oetisk verksamhetoch hyenametoder mot Littorin, inget av det visade sig stämma utan var påhitt från vem? för att inte diskutera sakfrågan.
Alla genomgår kriser vid skilsmässor, mest barnen, men jag tror vet inte mao att Littorin kanske inte varit helt snövit i sitt äktenskap heller, många kändisar har skilt sig i Sverige även politiker utan att det blivit smutsiga affärer i media.
Även ministrar som t.ex Göran Persson utan att det blev någon större affär, dt finns även fall där barn är inblandade. Generellt har statsministern skött frågan uruselt, eftersom han visste några dagar innan vad det handlade om borde alltså agerat mer öppet. då hade frågan varit över och om Littorin sagt visst så var det, tja journalistiskt hade den varit död.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2010-07-13 10:07:00
|
|
anneskaner |
Inger du verkar sitta inne med sanningen i vanlig ordning, grattis...jsg instämmer att AB att Littorin inte du skall ta upp frågan om förtal det är väl han som skall anmäla Aftonbladet eller hur.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2010-07-13 19:05:00
|
|
Inger Olsson |
#23 Tja, du borde kanske läsa andra tidningar också utöver AB? Det finns en juridisk aspekt. Även i mediavärlden. Gammalt är att bittervänstern har a l l t i d "sparkat under bältet" när de inget har att tillföra debatten. Eller politiken.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2010-07-13 20:39:00
|
|
ombudet |
Jag förstår inte hur Aftonbladet skulle ha kunnat låta bli att publicera de uppgifter de har? Formerna kan alltid diskuteras men att det finns en publicistisk skyldighet att lägga fram material som man ärligt är övertygad om är riktigt, är ostridigt. Media skulle annars totalt ha missförstått sin granskande funktion i en demokrati. Dessutom tycker jag att Littorin har getts alla chanser och möjligheter att kommentera så publiceringen kan heller inte angripas ur den vinkeln.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2010-07-13 20:55:00
|
|
Nettan999 |
#24. Inger: Ta inte illa upp Inger men Du skriver att det finns en ”juridisk aspekt” i det Aftonbladet skriver. Skulle Du kunna utveckla hur Du menar.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2010-07-13 21:02:00
|
|
Nettan999 |
Svar: #25.Ombudet: Ta inte illa upp men av egen erfarenhet kan jag säga att media, och då speciellt Aftonbladet, inte ger alla en chans att komma till tals. Dock är Littorin en så pass känd personlighet med väldigt många kontakter så jag tror därför att något tidning skulle låta honom komma till tals, om inte annat än konkurrerande tidning till Aftonbladet. Oavsett det är såsom Aftonbladet publicerat artikeln eller ej så lär Littorin klaga till både PO och sedermera PON så det går att se där. Men visst är det varje tidnings skyldighet att publicera sådant som ligger i allmänintresset.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2010-07-13 21:21:00
|
|
Inger Olsson |
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2010-07-13 22:03:00
|
|
Nettan999 |
#28. Inger: Vet inte om jag tolkar Dig rätt eller ej eftersom Du hänvisar till en länk där det står att Medier sällan ställs till ansvar. Detta kan jag hålla med om men det är trots allt endast en länk och upp till mig att tolka den efter mitt synsätt. Inte med ett enda ord har Du nämnt hur Du egentligen tycker i den frågan. Oftast instämmer jag när någon bifogar en länk som jag kan kontrollera. Varför jag ifrågasätter Dig är därför att Du aldrig godtar när någon annan bifogar en länk som talar för att det kan vara att det faktiskt förhåller sig såsom artikeln beskriver.
Både jag, Fredrik, Ombudet och flera andra har bifogat länkar när det gäller polisen så jag undrar varför dessa artiklar skulle vara mindre trovärdiga än de Du hänvisar till? Inger, JAG VET att medier sällan fälls, precis lika sällan som poliser fälls. Men om Du läst artikeln noggrant så säger Per Hultengård att det ”skulle kunna” leda till en förtalsstämning. Det kan hända mycket ännu. Aftonbladet kanske dementerar? Detta vet vi ingenting om idag.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2010-07-13 22:14:00
|
|
Inger Olsson |
#29 Länken var till Anne Skåner #23 Inte bra att läsa för mycket i slaskpress.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2010-07-13 22:26:00
|
|
anneskaner |
läste den men fick inte mycket ut av den mer än jag redan vet, att självklart AB mfl kan ställas till svars för det de skriver. Men dock skrev alla tidningar från AB till SVD om det här, inkl alla nyhetsprogram på TV...jag tror inte AB släpper något som de i det här fallet inte granskat med sina jurister.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2010-07-13 22:57:00
|
|
ombudet |
# 27, Nettan. Du har rätt angående kommentarer i många fall. Däremot så är jag i det här ärendet 100 säker på att AB verkligen har sökt honom för inget kunde ha varit intressantare än att få Littorins egen kommentar.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2010-07-13 23:02:00
|
|
Jocke S-43 |
29 "Oftast instämmer jag när någon bifogar en länk som jag kan kontrollera." Nåja, jag presenterade ett antal länkar i ett "visst känsligt ämne" som fick både Nettan och någon annan person här att automatiskt gå i taket! Utan att kolla ordentligt! Bara ren ryggmärgsreflex, eller något åt det hållet, lodrätt...
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2010-07-13 23:49:00
|
|
Nettan999 |
#33. Jocke: Visst kontrollerar jag det mesta och om jag kommenterar en länk så kan det ju bero på att jag läst den tidigare. Det går bra att fråga mig istället för att komma med antydningar.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2010-07-14 00:00:00
|
|
Nettan999 |
#33. Ombudet: Tack. Tvivlar inte på att det stämmer i fallet Littorin och även när det gäller andra offentliga personer. Där håller jag med Dig. Det jag reagerade på var detta att alla faktiskt inte får komma till tals hur de än mailar eller på annat sätt skickar in handlingar som visar att media skrivit regelrätta lögner. Det finns en massa personer som media satt i system att förfölja. Bikers är några utsatta grupper. Radio Gagnef är inget undantag, här låterman inte Frihetspartiet komma till tals. Länk: sverigesradio.se Även personer som suttit oskyldigt- och/eller felaktigt dömda är andra som ytterst sällan får komma till tals därför att media redan bestämt att dessa grupper personer inte ska ges den möjligheten. Eskilstuna-Kuriren är ett sådant exempel att om en person blivit misstänkt för något så frågar journalisterna åklagaren och poliserna i första hand vad de anser. Skulle vilja jämställa det med att man frågar en våldtäktsman vad han anser om offret.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2010-07-14 08:27:00
|
|
Jocke S-43 |
34 Vadå "fråga" dig och "antydningar"? Eller vill minnet fallera lite här...? Jag visade med ett antal länkar det som jag misstänkte, som du angrep mig för, men som jag inte var helt säker på. Sen tog du visst semester...
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2010-07-14 08:30:00
|
|
Inger Olsson |
#31 Anne: din egen uppfattning om AB som seriös tidning verkar vara stor? Du skriver: "jag tror inte AB släpper något som de i det här fallet inte granskat med sina jurister." Jurister? Ansvarige u t g i v a r e n på en tidning väljer "lätt" ett förtalsärende OM den s k "nyheten" kan få blaskans siffror att stiga. Här kan vi snacka om råkapitalism... Alltså mycket lite pengar att pröjsa eller annan påföljd för AB vid ett ev. förtalsärende. Och snack om "allmänt intresse" är bla bla blaha.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2010-07-14 09:52:00
|
|
Janne B |
Fortfarande efter en vecka så har Aftonbladet inte kunnat presentera ens skymten av ett bevis i ärendet. Bara en ryggbild på en persom som kallas för Anna. Vem som helst av oss kan i morgon beskyllas för vad som helst om Aftonbladets principer skulle gälla. Fortfarande är L inte misstänkt för något brott och ingen myndighet funderar på att åtala honom. /Aftonbladet fungerar som både åklagare och domare. Så kan en blaska förfalla...
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2010-07-14 09:53:00
|
|
Nettan999 |
#36. Jocke: Skulle Du kunna ange numret på inlägget ska jag titta på det igen. Det är ju faktiskt så att jag inte alltid kan vara här på Sourze även om det är trevligt och läsa de flesta inlägg.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2010-07-14 09:58:00
|
|
Janne B |
Ombudet 22.57 Eftersom L inte längre är en offentlig person och inte är är åtalad för något - så ska han och hans familj lämnas i FRED!
|
| |