Inlägg #41: Postat: 2010-06-17 22:17:00 | |
anneskaner |
finns det inget som heter att straffet är avtjänat. vad vinner någon på långvarigt hat eller ständigt tärande av det som varit. Vi borde lära av 5 i 12 rörelsen. Men de flesta verkar vilja se bort från den formen av insatser.
|
Inlägg #42: Postat: 2010-06-17 22:44:00 | |
cmologgad |
En mördare som avtjänat sitt straff är fortfarande en mördare.
|
Inlägg #43: Postat: 2010-06-17 23:40:00 | |
Bizon |
#42 Ja precis som de flesta av oss som genom vårt tysta medgivande låter en massa saker hända utan att orka eller ens vilja bry oss - men så enkelt är det inte - sagt även till inger o - döm ingen ohörd.
|
Inlägg #44: Postat: 2010-06-18 07:24:00 | |
Inger Olsson |
Finns det människor med ett neurotiskt behov av att "klappa folk på huvudet" för att själv, tyvärr, må bra? I en sådan här SR-fråga räcker det inte med att "känna". 1 OM det anses att Annika Östberg redan har avtjänat sitt straff - så borde väl enligt det resonemanget och logik s a m t l i g a som sitter inne för mord släppas ut och få en plats på bästa sändningstid i SR: s traditionella program? 2 Ge mig 1 e n d a tungt skäl till v a r f ö r ni är SÅ övertygade om att "Annikas liv", via etern på bästa sändningstid, skulle på något sätt bidra till att förändra våra barn och ungdomar, vilka är på glid? Jag kan ge er redan nu det första "MOT". De lyssnar INTE - varken DÅ eller NU - på den typ av program. Och idékläckarna på SR kan väl inte vara så ovetande om detta faktum? Så jag undrar vad är SR: s eg. syfte?
|
Inlägg #45: Postat: 2010-06-18 07:32:00 | |
Inger Olsson |
forts/ För att tala sanning: narkomaner, alkisar, prostituerade, de som begår personbrott - p s y k i s k t sjuka med missbruksproblem, vilka dessutom skadar andra - stod LÄGST i hierakin på alla ungdomsvårdsskolor och fängelser DÅ. Män som kvinnor. Tjejer som killar. Samma föhållande råder än IDAG. OBS! sekundära orsaker till brott varierar alltså och någon teoretisk "könsmaktskonstruktion" är bara nonsens. Det Annika Östberg kan bidra med, på bästa sändningstid i SR radio - är att "informera" t ex de som arbetar inom offentliga sektorn - och de är i o f s många i Sverige! Inkl. Anne Skåner visst.
|
Inlägg #46: Postat: 2010-06-18 07:47:00 | |
Inger Olsson |
#39 sign. "Lasse i gatan" Den typ av asfaltskommentar du kommer med biter varken på "ungdomar på glid" eller på mig. Förvånar inte om du har ett högst personligt engagemang i "Annika Östberg-frågan".
|
Inlägg #47: Postat: 2010-06-18 10:24:00 | |
Bizon |
#44 Säkert finns det dylikt neurotiska personer – liksom det finns personer som svänger hur som helst i diskussionerna förmodligen bara för att logiklöst gå motströms. Citerar IO #3 Normativt kan detta ha betydelse för attitydbildning hos framför allt unga individer. Typ: "Kan man begå mord och få en "fet" plats på bästa sändningstid i radion och bli kändis... So what?" Sedan säger du nu att citerar IO//Ge mig 1 e n d a tungt skäl till v a r f ö r ni är SÅ övertygade om att "Annikas liv", via etern på bästa sändningstid, skulle på något sätt bidra till att förändra våra barn och ungdomar, vilka är på glid? Jag kan ge er redan nu det första "MOT". De lyssnar INTE - varken DÅ eller NU - på den typ av program.//sc. OK,,, Vad är det som gäller nu – är det risk för någon normativ påverkan eller ”lyssnar dom INTE - varken DÅ eller NU - på den typ av program” som programmet Sommar med Annika Östberg? På din fråga om SRs syfte kan jag bidra med vad jag tror är ett rimligt sådant – nämligen att det under lång tid i sverige informerats om Vad som hänt kvinnan i fråga. Även hennes bakgrund har så sakta kommit till allmänhetens kännedom – att hon dömts för mord på amerikanska är inte samma sak som att hon dömts för mor på svenska – här kanske domen blivit ”medhjälp” till dråp och kanske fyra års fängelse med en bra advokat och en villkorlig frigivning efter halva tiden – inte så att jag har något emot att de som i akt och mening deltar i väpnade rån od. Där möjligheten att vapnen används dödligt även om man själv inte hållit i vapnet vid mord/dråptillfället också får straff som motsvarar delaktighet på samma villkor som om du hållit i vapnet – dock inte kategoriskt,,, man måste ta hänsyn till omständigheterna för respektive persons medverkan. Jämför det som hände med Juha Valjakkalas med flickvän – det var inte så länge sedan och han är väl frigiven eller blir i rappet om jag inte är felinformerad – det var förvisso inte några polismord, men minst sagt tämligen skruvat dödande var det. Du säger också att ”någon teoretisk "könsmaktskonstruktion" är bara nonsens”, men det kan du väl inte på allvar mena? I så fall skulle väl alla ha samma lön och samma övriga förutsättningar på arbetsmarknaden och i hemmen vilket inte är fallet. Det pekar på möjlig påverkan i andra sammanhang också – både i fråga om könsmakt och annan makt och både ”positiv” och ”negativ”. Du pratar också om att vissa omständigheter kan påverka instabila människor som inte är så bra på att kontrollera sina impulser och förståelsebrister för sina handlingars konsekvenser – men kan inte då en av livet misshandlad kvinnas berättelse i viss mån bidra till en ökande förståelse – inte i ett slag, men som ett litet steg på vägen. Du säger också nått om att inte ens fattigdom och etnicitet har någon betydelse för våra livsval och i det sammanhanget inte heller genus – den inställningen är knappast oifrågasatt – visserligen motsäger du också dej själv på vissa punkter, men det kanske man inte ska ta på så stort allvar ;-
|
Inlägg #48: Postat: 2010-06-18 11:03:00 | |
Inger Olsson |
Bizon:nice "s t o r a allvarliga män möta stora allvarliga öden" Jag digga "small people"...
|
Inlägg #49: Postat: 2010-06-18 11:29:00 | |
Inger Olsson |
#47 Bizon: Förvisso gör du en kovändning ang. SR: s syfte men - äntligen! Nu menar du på att orsaken till att SR sänder programmet med Annika Östberg inte längre har med att nå barn och ungdomar, vilka är på drift. Fine. Du talar tydligt och "politiskt" korrekt om SR: s syfte och skriver, citat: "SR: s beslut är intressant. SRs syfte kan jag bidra med vad jag tror är ett rimligt sådant – nämligen att det under lång tid i sverige informerats om Vad som hänt kvinnan i fråga. Även hennes bakgrund har så sakta kommit till allmänhetens kännedom..." Svara nu på frågan: Anser du att en kille/man som har psykiatrisk sjukdomsproblematik missbruksproblem och som begår mord också är ett offer i den där teorin om könsmaktsordning? Eller, när det gäller det där "könet" handlar det om Ufon, eller? Den här debatten får mig att tänka på när svenska socialchefer slår sina kloka huvud ihopa på deras egen sajt och utbrister: ungefär "Vi har avsatt så mycket resurser på barn och ungdomar inom socialtjänsten - ändå är resultaten förödande. Tyvärr misslyckas vi i de flesta fall."... När det gäller Annika Östberg har hon, mig veterligen, i n g e t att säga om svensk kriminalvård ect. Fast det är ju klart, vill man v e t a hur det är, i ett amerikanskt kvinnofängelse så what... Lyssna du då Bizon. Hoppas du känner dig stark sen och tycker att du är "big"...
|
Inlägg #50: Postat: 2010-06-18 13:54:00 | |
Lasse i Gatan |
#47/ Bizon/ Håller med dig i det du skriver #46/ Inger Olsson/ Det som hände 1972 hoppas jag att hon tar upp i radioprogrammet. "Citat: 1972 knivmördades en man i hennes lägenhet. Östberg erkände brottet två år senare efter att hon anmält sig själv till myndigheterna. Hon dömdes till villkorlig dom i 5 år för dråp. Östberg hävdar att hon erkände ett brott hon inte begått för att hjälpa sin dåvarande pojkvän. Erkännandet ifrågasätts även av en utredning kring brottet."
1: Mordet på kötthandlaren utfördes av pojkvännen Bob Cox, han höll i skjutvapnet. 2: Mordet på polismannen utfördes av Bob Cox, han sköt honom bakifrån samtidigt som Annika Östberg rotade i sin handväska efter ett körkort som hon låtssades äga, han höll i skjutvapnet. Att hon sedan tar på sig båda morden för att slippa diskussionen med åklagaren om dödsstraff är en annan femma. Hade hon blivit dömd i en svensk domstol hade dommen sett anorlunda ut, max medhjälp till mord. Sen kan man undra vad som rör sig i huvudet på människor som använder tung narkotika, den frågan skulle jag ha ställt till Michael Gajditza ombudet han kan säkert svara på den frågan. |
Inlägg #51: Postat: 2010-06-18 14:33:00 | |
Jan Olsson |
HUVALIGEN,vad många det är som har "synpunkter" på Annika Östberg! - man kan bliva rent förskräckt - jag "tror" kanske,att om ni själva hade tillbringat 28 år i fängelse - då hade ni nog haft något att berätta - så innan ni fortsätter att förhäva & förfasa er över AÖ - LYSSNA på henne!! - sen kan ni ha synpunkter på hur det blev.- Vem var det som sade:TALA så att att jag kan "se" DIG- tänk på det,den 8 aug.
|
Inlägg #52: Postat: 2010-06-18 14:55:00 | |
Jan Olsson |
P.S. Klargörande: Det var SOKRATES - 470 f.Kr.- 399 f.Kr - som sade "Tala,så att jag kan få en klar bild utav Dig" D.S.
|
Inlägg #53: Postat: 2010-06-18 15:14:00 | |
cmologgad |
Det är mycket möjligt att Ms Deasy har en intressant historia att berätta. Det mycket troligt att Jackie Arklöv, Charles Manson, Mattias Flink m.fl av hennes "kollegor" också har intressanta historier att berätta. Det gör dem inte till lämpliga sommarpratare. Det verkar som många har svårt att ta till sig detta mycket enkla konstaterande.
|
Inlägg #54: Postat: 2010-06-18 16:01:00 | |
Jan Olsson |
Vad är "cmologgad" RÄDD för? - De av Dig omnämnda "kollegerna" har säkert också efter 28 år någonting att förmedla - inga "historier" - men kanske en djupare insikt om hur det är att vara människa i den situationen - eller tror Du kanske att hon kommer att säga något som inte är politiskt korrekt? -
|
Inlägg #55: Postat: 2010-06-18 16:53:00 | |
cmologgad |
#54 Jag har inget emot att hon eller hennes kollegor får komma till tals i lämpliga sammanhang. Vad får dig att tro det, bristande läsförståelse?
|
Inlägg #56: Postat: 2010-06-18 17:25:00 | |
Jan Olsson |
VAD är en "lämplig" Sommarpratare - vet Du möjligen om det finns flera människor som är "olämpliga" - i Din,som jag finner,"trångsynta" syn på människor - det synfelet går tyvärr inte att bota!!- ledsen!!
|
Inlägg #57: Postat: 2010-06-18 18:02:00 | |
cmologgad |
#56 Ja jag är generellt sett, negativt inställd till kallblodiga mördare och tycker inte att de bör hedras. Så "trångsynt" är jag.
|
Inlägg #58: Postat: 2010-06-18 19:57:00 | |
GunnarL |
Egendomligt att en så här betydelselös och trivial fråga kan väcka en sån debatt. CMO anser att det kan vara positivt om AÖ får bli sommarpratare för det kommer att leda till att andra kriminella inte kommer att utlämnas till Sverige. Rent nonsens - eller tror CMO att USA:s rättsvårdande myndigheter fäster något större avseende vid svenska "sommarpratare"? Uppenbarligen tror han det! "En mördare som avtjänat sitt straff är fortfarande en mördare" säger CMO - och det är naturligtvis sant. Men det finns också en devis som säger att när man har avtjänat sitt straff så har man rätt till en omstart. Straff skall ju också vara en väg till återanpassning där brottslingen i och med straffet anses ha sonat sitt brott. All civiliserad rättsuppfattning bygger ju på detta, medan CMO:s rättsuppfattning är trångsynt och fördömande: "En gång mördare - alltid mördare". Kodumt!
|
Inlägg #59: Postat: 2010-06-18 20:07:00 | |
cmologgad |
#58 "tror CMO att USA:s rättsvårdande myndigheter fäster något större avseende vid svenska "sommarpratare"?" Om några fler liknande fall blir aktuella så är det knappast orimligt att amerikanska journalister följer upp AÖ och skriver om hennes behandling i Sverige. Folkvalda domare och politiker kan naturligtvis påverkas om det framstår som om AÖ behandlats som något av en hjälte.
|
Inlägg #60: Postat: 2010-06-18 20:12:00 | |
cmologgad |
#58 "när man har avtjänat sitt straff så har man rätt till en omstart." Visst men: 1 AÖ har inte avtjänat sitt straff. 2 Jag instämmer i att AÖ ska ha den rätten men det innebär inte att hon har rätt till diverse hedersbetygelser och privilegiet att breda ut sig oemotsagd i radion. Att inte kunna skilja på de två sakerna är fårskalligt.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.