| Inlägg #1: Postat: 2010-06-13 23:37:00 | |
|
ombudet |
Jag har funderat på när Sverigedmokraterna anser att den s.k "massinvandringen" påbörjades?
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-06-14 00:30:00 | |
|
Leif-Arne |
Intressant artikel. Det var inte så många år sedan Sverige kom ”i balans” vad gäller in och utvandring, för ungefär hundra år sedan var Sverige ett land från vilket man utvandrade i över millijoner.
Själv tillhör jag de massinvandrades skara, jag tillhör den tredje största invandrade gruppen. Min hustru är ännu värre för hon tillhör den största, till antalet, invandrade gruppen. Tillsammans har vi producerat andra generationens barn. Den minsta gick just ut en gymnasieutbildning med inriktning på Marinbiologi Na med toppbetyg. Visst är det förskräckligt hur vi massinvandrare ställer till det. |
| Inlägg #3: Postat: 2010-06-14 00:31:00 | |
|
Leif-Arne |
Intressant artikel. Det var inte så många år sedan Sverige kom ”i balans” vad gäller in och utvandring, för ungefär hundra år sedan var Sverige ett land från vilket man utvandrade i över millijoner.
Själv tillhör jag de massinvandrades skara, jag tillhör den tredje största invandrade gruppen. Min hustru är ännu värre för hon tillhör den största, till antalet, invandrade gruppen. Tillsammans har vi producerat andra generationens barn. Den minsta gick just ut en gymnasieutbildning med inriktning på Marinbiologi Na med toppbetyg. Visst är det förskräckligt hur vi massinvandrare ställer till det. |
| Inlägg #4: Postat: 2010-06-14 00:46:00 | |
|
Tartyff |
Leif-Arne ge din nyvunna vän en stor kram för sin utomordentliga artikel som ger dig nytt bränsle till dina fördomar.
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-06-14 01:14:00 | |
|
Leif-Arne |
#4 Nåjo, han skriver texter med stringens och har en korrekt syntax, det är inte alla som har det, eller hur?
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-06-14 03:43:00 | |
|
ombudet |
Tack för det Leif-Arne! Min far tillhör också invandrarnas skara. Han kom hit med en universitetsutbildning i bagaget och började att arbeta från första dagen han var här.// Det företag han började på förblev han trogen fram till sin pensionering och han hade sedan också den goda smaken att dö relativt snart efter pension så han belastade inte pensionssystemet heller. En rejäl nettovinst för statskassan alltså.// Kvinnan han gifte sig med och som kom att bli min mor, var också färdigutbildad och arbetade från början som förskollärare på 50-talet för att sedan gå vidare via chefsjobb i kommunen till en tjänst som metodiklärare vid förskoleseminariet från vilken hon sedan pensionerades.// Då de båda inte kunde få egna barn så valde de att adoptera och på så sätt kom min syster och jag att få ett par underbara föräldrar.// Det fanns dock ett smolk i bägaren av den mer giftiga sorten. Min far, som kom hit som vuxen, lyckades aldrig bli kvitt sin utländska brytning. Den som levt nära och sett vad något sådant kan innebära för en människas möjligheter att fullt ut accepteras i ett samhälle som det svenska, vet att det är stigmatiserande i så motto att som svensk blir du aldrig någonsin fullt erkänd.// Att min far vid sin död varit svensk medborgare i 50 år, innebar inte att han någonsin blivit räknad som helt svensk av "riktiga" svenskar. Tydligast märktes det naturligtvis på hans arbete och på arbetsmarknaden där han under de år som man grundlägger sin fortsatta karriär ständigt, trots högre utbildning och bättre arbetsmeriter, blev åsidosatt vid tillsättandet av alla de tjänster han sökte. Jag hade möjlighet att själv se den mycket subtila och av underförstådda sociala koder styrda process som ständigt pågick för att hålla honom "på sin plats". Han var ju, trots allt, inte riktigt svensk och under de sju månader som jag arbetade på samma avdelning som honom så blev jag medveten om detta och hade också efter det en väsentligen mycket större förståelse för den bitterhet han ibland inte kunde låta bli att ge uttryck för.// Jag talar ju svenska sedan barnsben och har därför inte stött på några sådana problem som min far gjorde p.g.av sin brytning men nog har det funnits många tillfällen då även jag fått känna på hur det är att inte vara "riktig svensk". Som barn till en invandrare så förekommer jag t.ex i det underlag som SD använder sig av för att beräkna hur många procent i en kommun som kan kallas invandrare och utifrån dessa beräkningar så ställer dom frågor som "vad händer när svenskar är i minoritet?" Fast det kan ju jag strunta i eftersom jag inte är svensk. Lite märkligt ändå med tanke på att jag behärskar språket bättre än de allra flesta riktiga svenskar. Jag vågar också, utan att darra det minsta, påstå att mina kunskaper om hur samhället är uppbyggt och fungerar och min kunskap kring lag och förordning är betydligt mycket större än för en överväldigande majoritet av de människor som räknar mig som andra generationens invandrare. Har också i bloggkommentarer fått veta att om det inte passar här så kan jag åka tillbaka till det utland jag kommer ifrån.// På ett sätt är jag rätt glad över SD:s uppdykande på den politiska scenen för plötsligt så syns den orm som under en polerad yta gjorde en del av min fars liv mindre bra än det kunde ha varit. Jag ser ormen sprida sitt gift i debatter och kommentarer till debatter och den gör det på samma sätt den alltid gjort det. Med framvästa insinuationer om att endast den är modig nog att
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-06-14 04:25:00 | |
|
ombudet |
berätta sanningen om hur det verkligen är och med slingrande argument avgivna med kluven tunga så klarar reptilhjärnan inte riktigt av något annat än att sprida giftet vidare genom att attackera person istället för sak.// Se t.ex hur debatten förts i tråden med kommentarer kring min artikel om SD:s underskott på 20 miljarder på området rättspolitik. Där har i skrivande stund inte avgivits ett enda argument som i sak bemöter något av det jag påstår i artikeln. Däremot så har både jag och andra i tråden utsatts för personangrepp och vi kan titta lite närmare på hur dessa kan se ut. Självklart alltid avlevererat av fegisar som döljer sig bakom anonyma signaturer. Vi kan börja med den som kallar sig "Tartyff" och som skriver så här; "Inger Olsson du ska nog inte bry din hjärna med sådant du inte begriper dig på, det lyser en total politisk okunnighet om dig när du kommenterar politik men jag ska inte ta nöjet ifrån dig att föra en dialog med ombudet som inte heller förstår sig på politik"// Om man påstår att det lyser en total politisk okunnighet om någon så är väl det minsta man kan begära att vederbörande exemplifierar detta med något påstående t.ex. som visar en sådan lysande okunnighet. T påstår även att jag inte förstår mig på politik och den enda fördel jag hittar med hans påstående är att det faktiskt är riktigt skojigt. Låter för övrigt resten av läsarkåren avgöra om T:s påstående verkar korrekt eller ej.// Signaturen Lasse i Gatan fortsätter på den inslagna vägen fast med ett grövre språk. Förmodligen inspirerad av det gamla retorikknepet att om argumenten är svaga, höj rösten! Här håller inte det eftersom argumenten alls inte är svaga, de saknas helt.Istället säger Lasse så här: "Så här mycket förljugenhet och verklighetsförvansknig har jag inte sett på flera år här på Sourze, nytt rekord alla gånger presenterat av knarkombudet och Inger Olsson. Till dig Inger Olsson en fråga? är du dum i huvudet på riktigt? eller är det ett spel för galleriet? Ett bra tips är att läsa partiprogrammet, plus budgetförslaget innan det kommer fler grodor ur käften. Alla kommentarer som har presenterats av knarknissen och dej Inger, är bara gammla förutfattade meningar." Läsaren av detta behöver inte vara alltför vaken för att se att inte heller här finns ett spår av sakargument utan det som sägs består av nedsättande omdömen om personer och andra påståenden om lögner utan att Lasse ens gör ett försök att dels visa vad han menar är verklighetsförvanskat och dels på vilket sätt det i så fall är det.//Kan ni tänka er en åklagare komma in i en rättssal med den argumentation som de båda nämnda herrarna nyttjar? Några vunna mål lär det inte bli.// Avslutar med ett exempel till på Lasses debattkonst hämtad från min artikel som var en replik på Erik Almqvists debattartikel på Sourze där han gjorde gällande att SD är det enda partiet med en samhällsbärande politik. Lasse skrev: "Nu har knarknissen kommit igång igen, flytta till Portugal så får du ha ditt knark för eget bruk. Michael Gajditza alias ombudet vem är du ombud för? knarkmaffian eller den organiserade brottsligheten? Förövrigt att läsa i din artikel handlar bara ordbajseri, finns inget som stämmer med verkligheten."// Som synes håller han sig till den värdelösa debatteknik han inledde med och påstår även här, utan att ens försöka leda det i bevisning, att det jag skriver inte innehåller något som stämmer med verkligheten. Den bedömningen överlåter jag till den mer omdömesgille läsaren att avgöra.
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-06-14 11:44:00 | |
|
Lasse i Gatan |
#1/ombudet/ Det kan jag svara på om du inte får något svar av någon Sverigedemokrat? År 1975 beslutade Sveriges riksdag att landet skulle bli en mångkultur. Sverige har alltid varit ett invandrarland, då i första hand genom arbetskraftinvandring, inte som nu turist och ekonomisk invandring. Några få procent har ett behov av skydd för att inte behöva riskera sina liv i respektive hemländer och skall betraktas som flyktingar. Nu får alla som kommer hit beteckningen "flyktingar". Tidigare invandring bestod av personer som ville arbeta och komma in i det svenska samhället och lyckades med det också, att bli assimilerade. Nu ska alla leva med sin egen kultur sitt språk och slåss om de få jobb som inte finns. Dömt att misslyckas.
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-06-14 12:14:00 | |
|
Leif-Arne |
#8 Sverige har alltid varit mångkulturellt, besök en vintermarknad i Jokkmokk t.ex. Från den tyskättade Bellman som en våra nationalikoner till holländaren Vreeswijk och den som skrev musiken till det som idag nog är skolavslutningssången #1 Idas sommarvisa, tjecken George Ridl. En tysk bibel låg till grund för vår första svenska bibelöversättning, från frieserna fick vi alla våra sjöfartstermer. Under medeltiden var tyskan det dominerande språket bland städernas köpmän Kalmar Söderköping etc. Under Gustav III talade adeln franska sinsemellan, många låneord och adelssläkter kommer från den epoken, t.ex. flera av våra runda ord. Det är bara trams att Sverige blev mångkulturellt från 1975, Sverige var sedan tusentals år redan mångkulturellt.
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-06-14 12:30:00 | |
|
ombudet |
#8 Tack, då ska jag utgå från det året.
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-06-14 12:41:00 | |
|
Tartyff |
#9 snart blir jag förbannad på dig Leif-Arne för att du sprider lögner på Sourze, din trovärdighet är lika med noll! Läs det här din lögnhals! Länk: markusketolainen.wordpress.com
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-06-14 13:01:00 | |
|
Janne B |
Sverige blev mångkulturellt redan vid kristendomens införande i Sverige - via missionärer som kom från Ryssland, Tyskland och England.
Vikingarna hämtade hem kulturella o religiösa intryck redan på 850 talet. Många svenskar lärde sig det intermnationella språket Latin och kunde därmed ta in lärdom från hela Europa osv. De runor vi hade saknade visst vokaler och var rätt ohanterligt. Så först latin och sedan tyska var ett enormt utvecklingssteg för oss. |
| Inlägg #13: Postat: 2010-06-14 13:03:00 | |
|
Leif-Arne |
#11 Vill inte öppna dina länkar, de brukar vara fulla av virus, små bruna virus som hela tiden marscherar i takt. Det blir för mycket för en känslig själ. Peka hellre ut vad i det jag skriver lögnen består i, det borde väl vara en smal sak, t.o.m. utan bruna länkvirus.
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-06-14 13:10:00 | |
|
Janne B |
Vill man vinna förtroende i detta media så ska man nog inte sprida bruna länkar....
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-06-14 13:17:00 | |
|
Leif-Arne |
Intressant är att det på antika skulpturer i Rom och Konstantinopel går att finna klotter på runskrift. Ända uppe i trakten har gjorts fynd av romerska mynt. Även den vikingatida mytologin har lån från romersk och grekisk mytologi, Tor Mars Zeus Odin t.ex..Nästan ingenting uppstår i ett vakuum, det mesta är lån från någon annanstans som sedan fått en lokal prägel, det gäller de allra flesta kulturer.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-06-14 13:24:00 | |
|
Tartyff |
Leif-Arne du är feg också! som inte vågar ta del av den sanning som finns, men så är det med lögnare som sprider falskt vittnesbörd, de skyr sanningen som pesten. Samtidigt till dig Janne B så blir jag besviken på dig, jag trodde att du var en sund utåtriktad människa som stod för ärlighet och rättvisa men tyvärr, du hakar på lögnarens lögner.
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-06-14 13:29:00 | |
|
Lasse i Gatan |
#15/Redan på dinosaurernas tid fanns det mångkultur, en del var köttätande, andra var vegetarianer.
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-06-14 13:50:00 | |
|
Janne B |
15 Leif Arne / Det vi skriver om här är ju grundläggande kunskaper som jag tog åt mig redan i 20 års åldern.Var kom runorna ifrån. Ja min teori är att grekerna spred sina skrivtecken n orrut under sin expansion. Dessa förändrades en del av dåtida ryssar. Så fick vikingarna tag i dem och sannolikt kom också ryska missionärer hit med dem. De runor vi använt finns i två olika stilar med olika många tecken. Man ökade på tecknen för att öka förståelsen. // En kuriosa är att svenska språkforskare hittade rester av dessa tecken i norra Dalarna på 1850- talet. Då levde folk som kunde tyda tecknen...
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-06-14 13:51:00 | |
|
Leif-Arne |
#16Men det var detta med att peka ut vad jag skrivit som är lögn, om du vill nå trovärdighet så räcker det inte att peka finger du behöver visa att det finns substans i ditt utpekande av mig som lögnare. Om du inte klarar av att göra det så faller din beskyllning tillbaka på dig själv. Kanske är det dags att göra som du brukar när du inser att du målat in dig i ett hörn, då du byter nick, stava nästa rätt som omväxling, ”Tartuffe”.
|
| Inlägg #20: Postat: 2010-06-14 13:51:00 | |
|
ombudet |
Tartyff, jag har kollat sidan du länkade till och de siffror som redovisas där utgörs av antal födda respektive döda och antalet in- och utvandrade mellan år 1900 och år 2010. På vilket sätt menar du att det är relevant i förhållande till vad Leif-Arne har skrivit angående medeltiden etc.?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.