| Inlägg #1: Postat: 2010-05-27 10:43:00 | |
|
Bizon |
Du pratar som du har förstånd till - det vill säga att du inte har en aning om vad du kläcker ur dej. Du tror väl inte på allvar att de som mobbas ända till och över uppgivenhetens rand och väljer att ta livet av sej som en sista utväg för att komma ifrån de livets djävligheter som dom hamnat i genom den sociomentala dynamik som ingen egentligen rår över, men som du med noll och ingen insikt och för lite fantasi att fatta ett dyft av. Med dej själv som exempel med just de förutsättningar att ytligt sett i någon mån ändå lyckas får du ur dej dessa floskler - att den som mobbas väljer det själv - vilka inre självhävdelsebehov du haft för att ligga på topp och hur många du tryckt ner som i dag mins dej som mobbare har du förmodligen inte en aning om.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-05-27 11:10:00 | |
|
Dag Nilsson |
Jag var själv mobbare när jag gick i grundskolan. De som råkade illa ut var de känsligaste människorna som kom i närheten. De som som inte förmådde sätta upp en hård och falsk yta. Jag växte upp med kadaverdiciplin. Min mormor var aktiv nazist i Oskarshamn på trettiotalet. Död åt juden var det som gällde. Jag adopterades av en totalt känslokall kvinna. Jag vet in i märgen vad hårdhet vill säga. Ditt återkommande prat om fria val och skuldbeläggande av den som råkar illa ut i livet börjar kräva en presentation av dig själv. Vart vill du komma? Talar du om för världen vilken fantastisk människa du är till skillnad mot alla loosers som du identifierar och trycker ner? Du skadar människor. Från och med nu kan du inte säga att ingen har sagt det till dig.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-05-27 11:36:00 | |
|
ingloz |
Ola, man kan ha massor av vänner så länge livet går på räls - det berör du också i näst sista stycket - Men den dag du blir allvarligt sjuk, råkar i svårigheter eller behöver hjälp av något slag så har du inte ens 50 utan bara ett fåtal trogna kvar ... Dom som väljer att bli mobbare eller tigande se på gör det av rädsla att själva bli offer ... Att vuxen-mobbning blivit ett stort problem på arbetsplatser beror också rädsla - rädsla för konkurrens om jobben ...
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-05-27 12:22:00 | |
|
Karin Holmberg |
Intressant vinkling. Ja, det finns de som mår skit där man inte ser ett dyft på ytan, också.
Och det finns de med många vänner som tar livet också. Ja. Men jag vill komma in lite på ingloz spår, min dotter gjorde ett sånt här "väntest" i en "Hanna Montana"-tidning och jag insåg hur god vän hon var - hon har knutit sig an en nära väninna, tjejkompis, mer en jag själv någonsin gjort, då jag var liten. Jag är lite avis på henne - och hon är verkligen mån om sin nära vän, då hon har en. Det märker man på henne också då de umgås, hon är oerhört lyhörd för om den tjejen inte mår bra eller inte vill vara med och leka en grej som de andra gör. Hon är oerhört respekterande och är omvårdande, och givmild med att låna ut grejer. "Om det kommer flera erbjudande med vänner som vill vara med henne" ett exempel ur Hanna Montana-testet, så håller hon ömsint fast i sin vän och ser till att det blir bra för henne, samtidigt som hon är öppen mot de som kommer med erbjudanden. Tycker det är lite roligt, att man kunde ta inspiration från ett "Hanna Montana"-test här på sourze. Måste vara första gången. :-D Jag ska tala om de tre kolumnerna man kunde hamna i vid svarttestet: Den första var: * Riktig vän: Du stöttar dina vänner i vått och torrt, så du är en sådan vän som alla önskar sig-lojal omtänksam rolig. Den andra var: *Rolig vän: Dina vänner kan räkna med dig för det mesta. Men ibland är det svårt att vara lojal mot en kompis när man försöker vara alla till lags! *Ombytlig vän: Du gillar att växla mellan många olika vänner och väljer den du tror du får roligast med! Mycket tänkvärt, även för en vuxen kille här på sourze, och vi andra vuxna. Inspiration från en "Hanna Montana"-tidning som sagt. :-D |
| Inlägg #5: Postat: 2010-05-27 12:26:00 | |
|
Karin Holmberg |
Men nu kommenterade jag mer en del av artikeln. Inte det där med att "vara mobbad är ett val". Det resonemanget hängde jag inte riktigt med på. Hur menar du?
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-05-27 12:31:00 | |
|
Karin Holmberg |
På ett sätt jämför du att du kan lida lika mycket som den som är mobbad, samtidigt säger du att den som är mobbad, kan ta inspiration av dig och skaffa lika mycket vänner. Jag får inte ihop det. Det är väl inte eftersträvansvärt om du befann dig i en dåligt måendebubbla du också. Det som skulle vara eftersträvansvärt är att ni båda, skulle vinna en förmåga att få riktiga vänner.
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-05-27 12:41:00 | |
|
Karin Holmberg |
Både mobbade och icke mobbade måste förstå vikten av nära vänner och förstå förhållningssätt.
Fokus på att ungdomar kan må skit, även om de har vänner, är också viktig att ha, men att i samma veva förringa de som är mobbade, genom att säga att även de som har vänner, mår dåligt, är fel. Vad menar du med det? Att ha fokus på de som är mobbade som du säger i slutet av artikeln, är inte fel. Men BÅDE de som inte har vänner och de som har oriktiga vänner behöver lära sig och få inspiration med vad som är viktigt, hur man kan förhålla sig och hur man kan göra för att få vänner. |
| Inlägg #8: Postat: 2010-05-27 12:49:00 | |
|
Dag Nilsson |
#3 Ingloz - Jag upplevde aldrig att jag valde att mobba. Det bara hände. Som vuxen har jag sett igenom vilka mekanismer det handlade om. Som tidig tonåring hade jag ingen aning om vilka krafter som vällde upp inifrån. Och jag var inte det minsta rädd att själv bli offer. De som försökte ångrade sig djupt. Däremot mobbade min adoptivmamma mig under hela uppväxten. Både verbalt och fysiskt. Snacka om förskola! Ett dagis för att slippa ifrån några timmar hade varit ett paradis. Om andra mobbare är som jag var, så ligger det ett enormt hämndbegär bakom. Som tyvärr riktas mot fel människor. Endast den som tror på att man väljer sin barndom innan man blir till, kan tala om fri vilja med någon slags logisk underbyggnad.
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-05-27 13:09:00 | |
|
olatidman |
Karin, Vad jag menar var mer att man ska inte tro att någon som inte är mobbad har det lättare än den som är mobbad. Bara för att man kanske inte blir kallad tjockis hela dagarna så betyder det inte att man inte har det svårt. Det kanske låter ytligt men det kan vara lika svart att försöka hitta sätt att hålla sig populär osv.
Bizon- Tror du att det enbart är människor som har blivit mobbade som tar livet av sig? Ingloz: Du har helt rätt i det där men att när man blir svårt sjuk osv så är det enbart ett fåtal som är kvar. |
| Inlägg #10: Postat: 2010-05-27 13:37:00 | |
|
Bizon |
olatidman #9 Nej jag "tror" inte jag vet att det inte är det, men det var inte det saken gällde - det handlar om att du torgför en falsk bild av den som blir mobbad - troligen även av dej själv. Du bör nog sätta dej in i vad flockmekanismerna gör med jagsvaga medlöpare till de med stort självhävdelsebehov.
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-05-27 14:21:00 | |
|
Leif-Arne |
Tidman har precis skrivit en text om att ”provocera med stil”. Är detta möjligen ett försök att provocera? Möjligen provokation mot de som verkligen är mobbade då, men stil, icke.
Det du gör är att stigmatisera den som blivit mobbad, en kränkning ytterligare. Ett behov av att synas , att bli bekräftad från din sida?. Detta är en av de mest korkade texter som skrivits på Sourze och det vill inte säga lite. |
| Inlägg #12: Postat: 2010-05-27 17:21:00 | |
|
ingloz |
- Ja Ola, att ha en provocerande rubrik garanterar iaf att det blir många kommentarer :
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-05-27 17:28:00 | |
|
ingloz |
#8/ Dag, jag tror dej - men alla som står vid sidan och ser på har då ett viktigt val: Att tiga stilla eller ta parti för den mobbade. Där har vi den variant av rädslan som vi kallar feghet. För jag gissar att många vill visa medkänsla med offret, men är rädda om sitt ego.
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-05-27 17:52:00 | |
|
Dag Nilsson |
#13 Ingloz, istället för att hjälpa dem jag mobbade så hamnade många på min sida och gjorde det ännu värre för den jag pinade. Tur för mig så ingrep vuxna.
I ett fall stötte jag som vuxen ihop med den jag hade trakasserat allra värst. Jag gick fram och bad om förlåt. Och jag fick förlåtelse. |
| Inlägg #15: Postat: 2010-05-27 18:48:00 | |
|
olatidman |
Leif, min förra text handlade inte om att provocera med stil, utan enbart om att provocera. En rubrik är till för att locka läsare, det kan väl till och med du räkna ut.
jag skriver om olika saker och hur jag upplever dom, jag påstår inte att andra ska dela mina åsikter. |
| Inlägg #16: Postat: 2010-05-27 19:00:00 | |
|
Karin Holmberg |
#9 Det förstod jag att du menade "det där med att belysa att människor kan må skit även fast de har kompisar",
men vad är det som mobbade ska lära av dem menar du? Att livet kan se nattsvart ut även fast man har kompisar? Det kan väl vara en tröst att tänka för mobbade, men när du säger att de "ska lära av dem som har kompisar", så blir budskapet uppfordrande och avsikten att mobbade ska reducera sitt eget lidande. Det här med "eget val att man är mobbad" i din rubrik låter också väldigt cyniskt. Men visst, det är nyttigt för alla att tänka, att man inte behöver vara lyckligare för att man har en massa kompisar. |
| Inlägg #17: Postat: 2010-05-27 19:16:00 | |
|
Leif-Arne |
Visst är en rubrik till att locka läsare, för min del inte till vilket pris som helst, att sparka nedåt är totalt fel. Du söker uppmärksamhet till priset att håna människor i en svår situation, genom att göra det går du fetbort för min del. Obehaglig människosyn du har.
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-05-27 19:25:00 | |
|
GunnarL |
Jag kan bara instämma med majoriteten här. Det var en ovanligt dumt skriven artikel - totalt utan empati för människor som blir utsatta för trakasserier och döms till ett utanförskap. Hade jag känt den där tjejen du skall uppvakta på studentexamen hade hon fått rådet: "Spring för helvete, Du är i dåligt sällskap"!
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-05-27 19:31:00 | |
|
Anna Nyhm |
"Jag ville inte vara den "tysta mobbade...därför blev jag aldrig den."
Så du, Ola Tidman, "upplever" att mobbing är de mobbades eget fel, att de själva väljer att bli mobbade? |
| Inlägg #20: Postat: 2010-05-27 19:39:00 | |
|
Anna Nyhm |
"Det var en ovanligt dumt skriven artikel..." Jag tycker att även de andra artiklarna är ovanligt dumt skrivna. Jag skymtar en liten osäker kille, som genom sina skrifter försöker övertala sig själv till något. Undrar vad?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.