Burkor och sminkburkar

Inlägg #1: Postat: 2010-05-24 19:05:00
Erik Apel
Håller med, du sätter huvet på spiken. Det finns alltid normer som man om man inte följer dem riskerar att hamna utanför eller få folk på sig. Det blir ju tydligast när det är just sånna här vardagsgrejer. Sen är jag väl ingen moralrelativist, jag anser ju att det är en grov skillnad på ett mer mänskligt plan att om man nu anser att det ingår en viss mån av normativt tvång/press tvingas täcka hela kroppen i svart tyg när det är 45 grader sol ute och att dra på sig lite smink innan skolan. Men samtidigt, vi ska aldrig glömma att våra egna könsroller o andra normer kan förtrycka de som går utanför dem.
bra skrivet
Inlägg #2: Postat: 2010-09-09 15:14:00
ensamvarg
Näää, nu är ni ute på hal is ;- Du kan ju inte jämföra Burkor o smink !
Poängen med smink är väl att förbättra utseendet. En Burka förbättrar inte utseendet på något sätt utan snarare tvärtom försämrar/gömmer ditt utseende och bärs pga av religiösa skäl..
Du jämför äpplen o päron i din artikel! Samtidigt som du vill framföra att det är ok att klä sig på ett sätt så dömmer du andra som vill klä sig enligt trender..hmm ? Vad ger dig rätten att spela gud ?
Inlägg #3: Postat: 2010-09-09 16:54:00
Bizon
En helt riktig och viktig reflektion Linda. Många med mej upplever tantifieringen av småflickor som djupt tragisk och förtryckande på ett sätt som går att jämföra med andra sociala förtryck - även religiösa. Det ensamvargen säger, att det skulle vara så stor skillnad på äpplen och päron beror troligen på att denne inte är en burkabärare men troligen bär "mask" av annat slag. De allra flesta flickor jag någonsin träffat på skulle avgjort vinna på att dagligen försöka förställa sitt utseende till någon sorts godkänd stereotyp. Och i fråga om skönhet så är i alla fall min uppfattning att ett naturligt och osminkat ansikte är att föredra. Visst kan det vara kul med lite krigsmålning någon gång - jag tycker inte att det är så totalt förkastligt och om det bara inte har med tvång att göra så skulle jag väl även kunna tänka mej burka någon gång då all mänsklig djävlighet gjordt att jag helst vill gömma mej - Föresten,,, på en masskerad en gång klädde jag ut mej till larv - framemot midnatt vecklade jag ut mej till fullbildad fjäril och leken kunde börja. Dock då det gäller burka och diverse andra religiöst betingade påbud framstår saken i en mer besvärande dager - då att småtjejer inom islam vid könsmognad SKA täcka sitt förföriska hår så att dom inte med sina lockar uppmanar män att våldföra sej på på dom är den ena sidan av galenskapen är det någon som kommer ihåg kjolfållsdebatten? som i likhet med detta med slöjor och burkor lägger skulden för en våldtäkt på flickan/kvinnan om hon visat för mycket av sina attraktioner - även utnämner detta synsätt mannen till en riktig fullblodsgrobian som i princip kan framleva sina dagar som ansvarsbefriat dumhuvud - eller möjligen då vara så cynisk att han utnyttjar de tillfällen som bjuds och tar för sej av de små godbitarna. Detta är huvudskälet till att jag är emot att föra in ett så fördummande och medeltida tänkande i detta land då vi ju inte för så länge sedan nästa blivit av med det. De flesta män i sverige i dag respekterar andra människor och tar inte för sej utan medgivande - det finns säkerligen undantag - och jag tror faktiskt att det bland dagens moderna musimska män råder i princip motsvarande förhållande - det finns alltid dumhuvuden, men att för den skull burka halva befolkningen betraktar jag nog som att skjuta långt under målet - snarare då i foten. Ska något göras är det väl knappast att befrämja dubbelmoral och ansvarsbefrielse - Ett nej är faktiskt ett nej - vilket gäller även pojkar så väl som flickor, kvinnor så väl som män - liksom ett ja i lust och hetta är ett ja oavsett om någon anser det inte va det "rätta"...
Inlägg #4: Postat: 2011-06-23 10:09:00
AEVelin
Det är lätt att bli hemmablind, säger man och jag tycker det stämmer bra även i det här fallet. Vi kan inte relatera till syftet eller känslan som kvinnorna har inför sin burka, liksom dom inte kan relatera till varför fjortonåriga tjejer väljer att sminka och klä sig på ett sådant sätt som i deras hemland skulle anses som prostitution på hög nivå. Sedan finns det väl annat vi kan vända oss emot när det gäller konsekvenserna av att inte bära burka i ett land där det är krav på det vs. få en annan stämpel i skolan. Men jag fattar poängen och hoppas att många andra gör det också! Tack, Linda. Du har ett underbart sätt att uttrycka dig på!
Inlägg #5: Postat: 2011-06-23 13:08:00
Aguirre
Om man har burkha därför att man dyrkar islam eller smink för att man dyrkar sig själv...tja...det viktiga är väl att vi ser bakom varandras burkhor och foundations...och det gör vi väl ?
Inlägg #6: Postat: 2011-06-23 14:28:00
Dippen
Om man korsar en genustaliban och anarkist, då måste man väl få en slemmig mördarsnigel?
Inlägg #7: Postat: 2011-06-23 16:23:00
Jocke S-43
6 Eller en fjortisfeminist, verkar mer troligt! Om man nu inte tror att biologi är en social konstruktion...
Inlägg #8: Postat: 2011-06-23 16:29:00
Lasse Wilhelmson
Kul att du är tillbaks igen Bizon. Som du ser så har vi fått tillskott på några damer antar jag som på ett mycket positivt sätt höjt debattnivå här på Sourze. Det tackar vi för och hoppas att de inte blir ivägskrämda av anonyma som kastar skit. Mitt råd är att bara diskutera med anonyma som diskuterar konstruktivt och ignorera de förra - totalt. Artikeln vi diskuterar slutar på ett perfekt sätt, då den bollar över till läsaren, i stället för att tala om vad som är rätt och fel. Det var inte så länge sedan som svenska bondmoror hade hucklen och gubbarna oftast huvudbeklädnad. Vilket inte hindrar att grabbarna idag inte bör få gömma sig bakom kepsar i klassrummet: De flesta religiösa manliga judar har kippa och många muslimska män nån slags kalott. Inte är väl det nåt att bråka om. Vad jag förstått så säger inte islam att kvinnor måste ha burka, varför denna sed nog snarare bör ses som kulturellt betingad än religiöst. Detsamma gäller för övrigt om den så kallade hederskulturen. När det så gäller burkan som täcker ansiktet eller mer, så är ju den på sätt och vis raka motsatsen till den exhibesionism som delvis blivit norm i vårt samhälle och som reducerar både kvinnor och män till sexualobjekt, medan burkan - i bästa fall - kan vara ett sätt att skydda sig mot just detta. Min lite tråkiga inställning till dessa problem är att "lagom är bäst" och att vi bör ta dem som av personliga skäl väljer en av extremerna med knusende ro : och inte ropa på Storebror med lagstiftning. Under mina sista yrkesverksamma år var jag träslöjdslärare i en grundskola mer huvudsakligen invandrarbarn från muslimska länder. Där fick alla långhåriga av bägge könen ha hårskydd och stora glasögon vid en del maskiner, men i klassrummen och i matsalen gällde mössa av. Schaletter bråkade vi aldrig om och burkor såg jag aldrig till. Mitt stilla råd till alla som går igång på denna fråga är: Spänn av lite :
Inlägg #9: Postat: 2011-06-23 16:53:00
Jocke S-43
Ähum, Lasse, har du inte missat lite datum här på Bizon...? annars kan jag delvis hålla med om vad du säger. "Frihet under ansvar" s.a.s.
Inlägg #10: Postat: 2011-06-23 20:55:00
Nexa
Att ungdomar och vuxna "testar" olika saker för att hitta sig själv är förståeligt och helt ok. Under mina tio år som lärare hade vi många elever som var "sökare". En tjej var älva t ex. Hon bar små söta klänningar, antenner och vingar ibland och ibland enbart antennerna till sina vanliga kläder. Vi hade killar som bar kjol. De testade också annat, ena veckan kunde de pröva på homosexuella relationer och nästa vecka var de hyperheterosexuella. Politik och religion tillhörde också områden som gicks igenom. Jag kanske ska nämna att skolan jag arbetade på var inriktad på dans/musik/teater.

Vi hade en elev som var muslim. När hon som sextonåring började på skolan bar hon alltid mörk huvudduk. Hon var tyst och såg alltid ledsen ut. Om det berodde på att hon var hårt hållen, om det berodde på religionen eller något annat vet jag inte. Jag såg henne i klassrummet och oroade mig lite. I takt med att tiden gick blev hon gladare och gladare. Huvudduken blev mindre och mindre täckande och på studenten hade huvudduken bytts ut mot ett tunt flor i vitt som knappt täckte håret och passade väl till hennes vita studentklänning.

Burka däremot är inte att jämföra med övriga sätt att finna sig själv. Visserligen är inte burka ett sånt påtagligt problem här i Sverige som tur är. Att aldrig visa bar hud ute i solen är farligt. Vi får ju livsviktigt D-vitamin från att vistas ute. Hade jag haft en elev i klassen som bar burka skulle jag haft svårt att ge den eleven det stöd som hon behövde eftersom jag skulle haft svårt att läsa av henne. De andra eleverna kunde jag lätt se när de försvann bort i tankarna och jag kunde byta spår på lektionen, ge andra uppgifter, förklara på annat sätt mm.

En annan sak med burka, och annan huvudduk också för den delen. Jag tycker personligen inte att det faktum finns personer som använder plagget frivilligt räcker för att tycka att det är ok eftersom många tvingas bära det. Jag förespråkar dock inte ett förbud eftersom mitt ogillande inte är av den graden. Eventuellt ett burkaförbud, eftersom det kan påverka hälsan hos bäraren, även om det kanske inte är rätta vägen med lagstiftning, men inte för vanlig huvudduk.

Detta plagg kan användas som ett förtryckarverktyg och de tonåringar som testar kanske har föräldrar som flytt från sådant förtryck. De använder sig alltså av ett frihetsberövande plagg för att etablera sin självständighet och det känns mycket konstigt. Man kan vara stolt över sin religion eller vem de är utan att välja just detta sätt.

PS. Beträffande användning av smink har jag ofta hört av mina manliga vänner att det är mycket vackrare med kvinnor utan smink och lagt till att det är fint att jag inte använder det. Att jag använt smink sen jag träffade dem och innan dess har de ingen aning om.
Inlägg #11: Postat: 2011-06-23 23:29:00
Aguirre
Dippen...varken smink eller burkha kan dölja ditt bristfälliga sinnelag ...prova..pressening..?
Laddar...