Valt inlägg:
Kul att du är tillbaks igen Bizon. Som du ser så har vi fått tillskott på några damer antar jag som på ett mycket positivt sätt höjt debattnivå här på Sourze. Det tackar vi för och hoppas att de inte blir ivägskrämda av anonyma som kastar skit. Mitt råd är att bara diskutera med anonyma som diskuterar konstruktivt och ignorera de förra - totalt. Artikeln vi diskuterar slutar på ett perfekt sätt, då den bollar över till läsaren, i stället för att tala om vad som är rätt och fel. Det var inte så länge sedan som svenska bondmoror hade hucklen och gubbarna oftast huvudbeklädnad. Vilket inte hindrar att grabbarna idag inte bör få gömma sig bakom kepsar i klassrummet: De flesta religiösa manliga judar har kippa och många muslimska män nån slags kalott. Inte är väl det nåt att bråka om. Vad jag förstått så säger inte islam att kvinnor måste ha burka, varför denna sed nog snarare bör ses som kulturellt betingad än religiöst. Detsamma gäller för övrigt om den så kallade hederskulturen. När det så gäller burkan som täcker ansiktet eller mer, så är ju den på sätt och vis raka motsatsen till den exhibesionism som delvis blivit norm i vårt samhälle och som reducerar både kvinnor och män till sexualobjekt, medan burkan - i bästa fall - kan vara ett sätt att skydda sig mot just detta. Min lite tråkiga inställning till dessa problem är att "lagom är bäst" och att vi bör ta dem som av personliga skäl väljer en av extremerna med knusende ro : och inte ropa på Storebror med lagstiftning. Under mina sista yrkesverksamma år var jag träslöjdslärare i en grundskola mer huvudsakligen invandrarbarn från muslimska länder. Där fick alla långhåriga av bägge könen ha hårskydd och stora glasögon vid en del maskiner, men i klassrummen och i matsalen gällde mössa av. Schaletter bråkade vi aldrig om och burkor såg jag aldrig till. Mitt stilla råd till alla som går igång på denna fråga är: Spänn av lite :
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?