Valt inlägg:
Att ungdomar och vuxna "testar" olika saker för att hitta sig själv är förståeligt och helt ok. Under mina tio år som lärare hade vi många elever som var "sökare". En tjej var älva t ex. Hon bar små söta klänningar, antenner och vingar ibland och ibland enbart antennerna till sina vanliga kläder. Vi hade killar som bar kjol. De testade också annat, ena veckan kunde de pröva på homosexuella relationer och nästa vecka var de hyperheterosexuella. Politik och religion tillhörde också områden som gicks igenom. Jag kanske ska nämna att skolan jag arbetade på var inriktad på dans/musik/teater.
Vi hade en elev som var muslim. När hon som sextonåring började på skolan bar hon alltid mörk huvudduk. Hon var tyst och såg alltid ledsen ut. Om det berodde på att hon var hårt hållen, om det berodde på religionen eller något annat vet jag inte. Jag såg henne i klassrummet och oroade mig lite. I takt med att tiden gick blev hon gladare och gladare. Huvudduken blev mindre och mindre täckande och på studenten hade huvudduken bytts ut mot ett tunt flor i vitt som knappt täckte håret och passade väl till hennes vita studentklänning.
Burka däremot är inte att jämföra med övriga sätt att finna sig själv. Visserligen är inte burka ett sånt påtagligt problem här i Sverige som tur är. Att aldrig visa bar hud ute i solen är farligt. Vi får ju livsviktigt D-vitamin från att vistas ute. Hade jag haft en elev i klassen som bar burka skulle jag haft svårt att ge den eleven det stöd som hon behövde eftersom jag skulle haft svårt att läsa av henne. De andra eleverna kunde jag lätt se när de försvann bort i tankarna och jag kunde byta spår på lektionen, ge andra uppgifter, förklara på annat sätt mm.
En annan sak med burka, och annan huvudduk också för den delen. Jag tycker personligen inte att det faktum finns personer som använder plagget frivilligt räcker för att tycka att det är ok eftersom många tvingas bära det. Jag förespråkar dock inte ett förbud eftersom mitt ogillande inte är av den graden. Eventuellt ett burkaförbud, eftersom det kan påverka hälsan hos bäraren, även om det kanske inte är rätta vägen med lagstiftning, men inte för vanlig huvudduk.
Detta plagg kan användas som ett förtryckarverktyg och de tonåringar som testar kanske har föräldrar som flytt från sådant förtryck. De använder sig alltså av ett frihetsberövande plagg för att etablera sin självständighet och det känns mycket konstigt. Man kan vara stolt över sin religion eller vem de är utan att välja just detta sätt.
PS. Beträffande användning av smink har jag ofta hört av mina manliga vänner att det är mycket vackrare med kvinnor utan smink och lagt till att det är fint att jag inte använder det. Att jag använt smink sen jag träffade dem och innan dess har de ingen aning om.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?