Inlägg #401: Postat: 2010-05-25 16:55:00
|
Michael Lundahl |
Mats... du pendlar mellan grova personangrepp och att säga "haha, ni får stryk! Haha ni får stryk!". Knappast ett övertygade case för er lilla teori att USAs president blivit totalt galen och iscensatt världens mest uppmärksammade terrorist-attack.
|
|
Inlägg #402: Postat: 2010-05-25 16:56:00
|
Lasse |
"Enlig konspirationsteoretikerna skulle motivet till 9-11 vara kriget i Afghanistan. Vilka skulle då de omfattande vinsterna med en invasion av Afghanistan vara, Olja?" Men snälla Leif-Arne, Afghanistan är ju viktigt av flera skäl. Dels militärstrategiskt, då landet är granne inte bara med deras polare i Pakistan utan dessutom med ärkefienden Iran. Men också för att USA kan forsla oljan från kaspiska havet via de pipelines som går genom landet. Varför tror du annars att PNAC redan på 90-talet skrev att de skulle ta Afghanistan? Vad människoliv beträffar så har väl USA aldrig haft några problem med att skicka folk som kanonmat när det passar deras agendor. Naivt resonemang av dig.
|
|
Inlägg #403: Postat: 2010-05-25 17:05:00
|
mseder |
#401 "grova personangrepp" Hmm, jag har väl råkat ut för det i varenda kommentar här i stort sett. Men det är ju din retorik att angripa vanvettigt och sedan när någon försvarar sig så hugger du direkt. Ännu fler försök till retorikpoäng och ytterligare en styrkt bild av slumpteoretikerna. Kan ju nämna att det inte är jag som fått personangrepp bortmodererade av sourze.
|
|
Inlägg #404: Postat: 2010-05-25 17:13:00
|
Leif-Arne |
#402Dödade soldater är ett mycket högt politiskt pris i en demokrati. Ett krig som hitintills endast resulterat i ett gigantiskt budgetunderskott, för en pipeline? Naiv var ordet sade Bull.
|
|
Inlägg #405: Postat: 2010-05-25 17:33:00
|
Leif-Arne |
Att simulera händelser, processer i en modell är något som förekommer i många discipliner. I nationalekonomi försöker man modellera hur konjunkturer kommer och går, i meteorologi försöker man medels modeller förutspå väder. I samtliga dessa modeller så finns ett litet förbehåll ”allt annat lika” med detta avses att en modell avsedd att efterlikna verkligheten är det så gott som omöjligt att få med alla variabler som skulle kunna påverka en process, man får utgå från att alla variabler inte ens kanske är kända. Därför missar meteorologer vädret ibland och därför missar nationalekonomer nedgångar i konjunkturer. ////
Jag är förvisso ingen ingenjör med hållfasthet som specialitet, jag är medveten om min begränsning och försöker därmed avhålla mig från resonemang som riskerar att jag står med brallorna nere. Dock, en simulering av en händelse som 9-11 får sannolikt ses som en simulering där man måste göra förbehållet ”allt annat lika”, händelsen är ju inget laboratorieförsök direkt där alla ingående variabler varit kontrollerbara. Därtill saknas empiri från tidigare händelser av liknande sort. Tack och lov.
Den officiella rapporten är förmodligen därför inte att betrakta som en absolut sanning, utan mer som den mest sannolika händelsen. Men alternativa förklaringsmodeller kan därför möjligen visa på alternativa skeenden, inte utesluta alla andra, ”allt annat lika”.
Intill någon kan påvisa en länk till en, renommérad, peer rewiewd, site där en rapport entydigt fastslår att "ingen annan händelse än en minering varit möjlig" faller alla konspirationsteorier för min del därför att motiv saknas. Pipeline genom Afghanistan! Jösses
|
|
Inlägg #406: Postat: 2010-05-25 17:34:00
|
cmologgad |
# 399 Eh, för mig förefaller det som att svar som adresserar stålets egenskaper under höga temperaturer är relevanta när frågan gäller stålets egenskaper vid höga temperaturer. Läs f.ö. rapporten det är den som gäller. Du kan hålla på och larva dig hur mycket du vill men det STÄR INTE I RAPPORTEN att bärande balkar måste han nått 1000C.
|
|
Inlägg #407: Postat: 2010-05-25 17:45:00
|
Michael Lundahl |
#405: TACK Leif-Arne! När frustrationen blir för stor är det svårt att samla tankarna... kanske för att galenskaper smittar av sig, vad vet jag. Men detta ditt inlägg var sansat och välformulerat. Jag anslutar mig till det, eftersom det väl speglar min egen åsikt när jag inte tvingar mig själv att svara på allehanda snömos och rökridåer från 9/11 Truth-gänget.
|
|
Inlägg #408: Postat: 2010-05-25 17:55:00
|
Dag Nilsson |
#393 - CMO, det känns moget att lämna vår diskussion om hur överdelens rörelseenergi kan medför en åttafaldig överbelastning på de den bärande konstruktionen. Att Bazant har fel i sina beräkningar hade jag tidigare en intuitiv övertygelse om. Tack vare debatten med dig har det nu blivit utrett mer i detalj hur galet han tänker. Det tackar jag för.
|
|
Inlägg #409: Postat: 2010-05-25 18:20:00
|
Lasse |
"Den officiella rapporten är förmodligen därför inte att betrakta som en absolut sanning..." Nä det ska väl gudarna veta, när de inte ens tog med byggnad 7 i rapporten så har den ju underkänt sig själv automatiskt. T.o.m konstaplarna Kling och Klang hade varit kompetenta nog att inte göra en sån "miss".
|
|
Inlägg #410: Postat: 2010-05-25 18:24:00
|
Leif-Arne |
#409 Läsförståelse på en skala 1 till 10?
|
|
Inlägg #411: Postat: 2010-05-25 18:31:00
|
cmologgad |
#408 Dag, det är bara att gratulera till denna fantastiska intutiva gåva. Att du klarat det som ingen expert i hållfasthetslära lyckats med, därtill utan att ställa upp en enda ekvation och utan att ha några kunskaper i mekanik, elastisk instabilitet, eller materialegenskaper är inte kattskit precis. Vad blir nästa projekt? Att förbättra Tiger Woods golfswing, lösa cancerns gåta eller stoppa oljeläckaget i mexikanska golfen. En sådan talang får inte gå till spillo och frågan är nu bara var du kan vara mänskligheten till störst nytta? Allvarligt talat att inte inse sina begränsningar måste ha varit ett stort handikapp i yrkeslivet. Du avslutar debatten precis som du började den med att DU VET hur det gick till bara för att DU VET Q.E.D.. Tanken på att du verkligen skulle ha något genuint intresse av att förstå förloppet kan vi nu begrava för gott.
|
|
Inlägg #412: Postat: 2010-05-25 19:08:00
|
Lasse |
Vill ni se ett exempel på hur de verkliga förövarna bakom 9/11 använder sig av agenter för att plantera saker i folks huvuden så kolla in den här killen som ”råkar” dyka upp precis efter att WTC kollapsat:
Länk: youtube.com
|
|
Inlägg #413: Postat: 2010-05-25 19:21:00
|
Leif-Arne |
J#412 Jomenvisst, apropå plantera in saker i folks huvuden, styra media och vara allmänt ond och så. På tuben där sanningen finns. Märkligt att alla bommat den här killen. –” Shame on You!!”
Länk: youtube.com
|
|
Inlägg #414: Postat: 2010-05-25 19:32:00
|
cmologgad |
Det är tur att Sederhoplm ständigt påpekar hur mycket "stryk" truther-kritikerna får i debatten. Den som läser inläggen får nämligen lätt uppfattningen att det är precis tvärtom...
|
|
Inlägg #415: Postat: 2010-05-25 20:27:00
|
Blackie |
Leif-Arne #405 och Michael #407: Har svårt att hitta motiv!. Någonting som förbryllar mig väldigt mycket är att när man pratar med folk som kommer ifrån diverse olika perspektiv, så verkar dom flesta vara överens om att planneringen som Al-Qaida/Al-CIAda lär ha gjort innan för att lyckas så väl med alla delmål, måste ha varit mycket välgjord och omfattande... Problemet är då, HUR kunde man ha missat att läsa en officiell rapport skriven av en mycket inflytelserik tankesmedja som heter: The Project for the New American Century PNAC Länk: newamericancentury.org http://www.sourcewatch.org/index.php?titleProject_for_the_New_American_Century September år 2000 under namnet: Rebuilding Americas Defenses: Strategy, Forces and Resources For a New Century Länk: newamericancentury.org där man i början på sidan 51, skriver:"Further, the process of transformation, even if it brings revolutionary change, is likely to be a long one, ABSENT some catastrophic and catalyzing event – like a new Pearl Harbor.". Jag menar, om nu Al-Qaida/Al-CIAda verkligen ville skada USA ordentligt, varför göra det på ett sätt som dom millitära intressen som styr över USA själva skriver skulle gynna deras intressen/agenda ett helt år innan!?. Men men.. det är ju bara vad jag personligen tycker är konstigt. Kanske är bättre att focusera på ett par muttrar i ena hörnet av ett hus i 9år istället för att ta några steg tillbaka och se över den större bilden.. vad vet jag!?.Rekommenderar att läsa hela den rapporten förresten!. Det måste vara en slump att så mycket som står där har hänt och fortsätter att hända ;
|
|
Inlägg #416: Postat: 2010-05-25 20:34:00
|
Blackie |
Och:"The core of the hypothesis is that U.S. administrations are greatly motivated by fear of the consequences of a weaker dollar, particularly higher oil prices. This motivation is seen as underlying and explaining many aspects of U.S. foreign policy, including the ongoing Iraq War."..."In 2000, Iraq converted all its oil transactions under the Oil for Food program to euros. When U.S. invaded Iraq in 2003, it returned oil sales from the euro to the USD." Länk: en.wikipedia.org Men vi vet ju att det var på grund av att han hade massförstörelsevapen så klart!, eller?
|
|
Inlägg #417: Postat: 2010-05-25 20:39:00
|
Blackie |
När man kollar upp saker så finns det nästan alltid flera olika orsaker/motiv bakom kulisserna
|
|
Inlägg #418: Postat: 2010-05-25 21:11:00
|
Leif-Arne |
#417 Jag säger bara en sak: Voldemort. Finns massor med klipp om honom på tuben om någon tvivlar.
|
|
Inlägg #419: Postat: 2010-05-25 22:58:00
|
mseder |
#406 "Du kan hålla på och larva dig hur mycket du vill men det STÄR INTE I RAPPORTEN att bärande balkar måste han nått 1000C. " Det som står i svaret på en fråga, har med frågan att göra. Jag vet att det känns lite far-fetched men du kan väl försöka lite i alla fall.
|
|
Inlägg #420: Postat: 2010-05-25 23:04:00
|
diplomaten unlogged |
Att du orkar cmo ;-, jag blir trött bara av att läsa "Thrutarnas"kommentarer.
|
|