Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Att simulera händelser, processer i en modell är något som förekommer i många discipliner. I nationalekonomi försöker man modellera hur konjunkturer kommer och går, i meteorologi försöker man medels modeller förutspå väder. I samtliga dessa modeller så finns ett litet förbehåll ”allt annat lika” med detta avses att en modell avsedd att efterlikna verkligheten är det så gott som omöjligt att få med alla variabler som skulle kunna påverka en process, man får utgå från att alla variabler inte ens kanske är kända. Därför missar meteorologer vädret ibland och därför missar nationalekonomer nedgångar i konjunkturer. //// Jag är förvisso ingen ingenjör med hållfasthet som specialitet, jag är medveten om min begränsning och försöker därmed avhålla mig från resonemang som riskerar att jag står med brallorna nere. Dock, en simulering av en händelse som 9-11 får sannolikt ses som en simulering där man måste göra förbehållet ”allt annat lika”, händelsen är ju inget laboratorieförsök direkt där alla ingående variabler varit kontrollerbara. Därtill saknas empiri från tidigare händelser av liknande sort. Tack och lov. Den officiella rapporten är förmodligen därför inte att betrakta som en absolut sanning, utan mer som den mest sannolika händelsen. Men alternativa förklaringsmodeller kan därför möjligen visa på alternativa skeenden, inte utesluta alla andra, ”allt annat lika”. Intill någon kan påvisa en länk till en, renommérad, peer rewiewd, site där en rapport entydigt fastslår att "ingen annan händelse än en minering varit möjlig" faller alla konspirationsteorier för min del därför att motiv saknas. Pipeline genom Afghanistan! Jösses

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?