| Inlägg #1: Postat: 2010-04-29 21:25:00 | |
|
Lars Nilsson |
Såg en siffra häromdagen att man beräknar att ca 200,000 svenskar testat kokain. "Problemet", eller vad man skall kalla det, är att få ändå "trillar dit". Därför blir det också lättare en innedrog till skillnad från mer beroendeframkallande droger som heroin, crack och liknande.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-04-29 21:50:00 | |
|
Carlberg |
Att så få trillar dit beror nog på prisbilden. Låt säga att snittpriset på ett gram är 800:-. Hur mycket gör du av på en kväll? Är man beredd att dryga ut kvällsbudgeten med 30? Drogen är för höginkomstagare. Effektmässigt så är det inte mycket mer än en pimpad redbull. En annan faktor till att få trillar dit kan ju bero på att det är en uppåtdrog och vi lever i en stressad miljö. Dom som däremot trillar dit på det kan få rätt otrevliga bieffekter om man bortser från de ekonomiska konsekvenserna. Det kokain som jag stött på har varit framtaget enligt eter metod och fräter på slemhinnorna som vid missbruk orsakar näsblod, alternativet är då diesel-metoden vars bieffekt vid missbruk täpper till bihålorna. Jag har fler teorier på bieffekter men håller mig till det uppenbara. De positiva effekterna får man väll inte skriva om då det antagligen skulle kunna tolkas som upmaning till brott.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-04-29 22:02:00 | |
|
Carlberg |
Sverige släpar förståss även gällandes det vita guldet jämfört med t ex Nederländerna som erbjuder gratis analys av drogen för att mäta renligheten. Med tanke på priset och mellanhänderna så finns det ju en förmåga till att det blandas ut med andra saker. Ju fattigare mellanhänder ju större risk att det blandas ut och brukarna blir förgiftade.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-04-30 01:47:00 | |
|
ombudet |
Jag hakar på i det sista du sa #3 angående förgiftningar som är en av de stora riskerna med de nya nätdrogerna. Dels så är innehållet inte känt och därav följer också stora risker med feldoseringar. Jag har i en tidigare artikel här på Sourze belyst effekterna av den portugisiska narkotikapolitiken vilken bl.a innebär att dessa okända nätdroger är betydligt mycket mindre efterfrågade där. Hela utvecklingen vad gäller konsumtion, likväl som vård och minskade sjuk och dödsfall i Portugal efter legaliseringen av all narkotika för eget bruk, är remarkabel! Alla siffror och kurvor pekar nu åt rätt håll efter bara nio år. Om nu svenska politiker kunde släppa prestige och moralpanik så skulle vi kunna påbörja en väg, inte mot det utopiska narkotikafria samhället, utan mot ett öppnare, liberalare och mer humanistiskt samhälle än det restriktiva och repressiva vi nu ser. Dessutom ett samhälle med mindre droger än idag. Varför skulle det vara så stor skillnad på portugiser och svenskar i det avseendet att vi vägrar att ens pröva en annan väg?
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-04-30 07:33:00 | |
|
Carlberg |
Ombudet, jag tror du faller på eget grepp i din tes om förgiftning. Dags- och kvällspressen säljer på lösnummer och blir lätt uppviglande då dom säljer på rädsla. Det är en väldigt subjektiv tes utan vetenskapligt bevis du för. En del människor är onekligen rädda för det de inte vet, det verkar höra till vår natur och kanske är det därför en del är så maniskt vetenskapliga? : .. Det finns en aspekt i det här som tyder på att vi lider av obalans när vi är så rädda så att vi förblindas till att bli kontraproduktiva. Jag kan ibland kalla det hybris. Det som ligger dolt här är de skador som kommer med en ohälsosam och dehumaniserande inställning av och i samhället. I en tid där folk skall tvångstestas och arbetsgivare har rätten till att diskriminera rökare som enligt google sägs vara 1.2 miljoner människor så hamnar den här frågan i lä och kan exploateras på ett sätt som jag antar är ohälsosamt. Det funkar ju så att man exploaterar och degrederar allt man kan. Tänk om man både är rökare, står för att man gillar nätdroger och tar kokain men samtidigt extremt talangfull? Det hela skapar dissonans i statusideologin och hur man skall konfigureras in i samhället fungerar inte i praktiken. En mer negativ aspekt i det är hur samhället börjar krampa för att förklara sig i det läget, det blir lätt att resultet kan bli fatalt för alla inblandade och antagligen så kan nog folk dö bara av det här sistnämnda skälet. Eftersom inte folk vet vad dom skall tycka så räds som att tycka och när folk räds skapas inga nya möjligheter annat än för den som kan hända haft strategi till att skapa rädslan med ambition till att tjäna på den.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-04-30 07:44:00 | |
|
Carlberg |
Sen kan man ju ta den debatten med lite perspektiv. 1.2 miljoner Irakier kan ha dött sedan ockupationen 2003, är det då viktigare och rädda 400 svenska missbrukare? Hur känns det rationellt? Skall man se svensk vapenexport och excalibur som ett folkligt beroende som vi måste göra oss av med för att få ordning på moralen i samhället? Kollar man än större, så går 1 miljard människor hungriga i världen. Alla dom är inte knarkare, terrorister, negrer, iq befriade så våra traditionella projektioner på det som är jobbigt håller inte i det sistnämnda scenariot. Skälet till det sistnämnda är en dysfunktionell politik. Skall man ta in maktmissbruk i det scenariot så skulle jag gärna vilja se ett 12-stegsprogram för de människor som har ett obalanserat ha-begär som går ut över de där hungrande människorna. Att det är av vikt är ju förståss för, som Bob Marley sjöng: A Hungry Man Is an Angry Man ... ger man inte dom där miljarden människorna mat så kommer dom ta den utan att fråga.
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-04-30 08:21:00 | |
|
Carlberg |
Är det dessutom inte så att det ligger något fascistiskt inslag i den här debatten i sin grund, lite ungefär som Nollvision? Ju mer jag tänker på det ju mer 1930-tal känns det. Man skickar ut lojalister för att utföra maktens arbete till att ge sig på de som befriat sig från den, givetvis helt irrationellt och förblindat av det ovannämnda, nollvision. Slutresultatet spelar nog inte så stor roll utan det är nog resan som är målet dvs maktutövningen som sådan.
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-04-30 13:23:00 | |
|
Lars Nilsson |
På de flesta områden kan jag debattera med Carlberg men när det gäller kokainerfarenhet slår han mig med hästlängder. En person som skriver: "Det kokain som jag stött på har varit framtaget enligt eter metod och fräter på slemhinnorna som vid missbruk orsakar näsblod, alternativet är då diesel-metoden vars bieffekt vid missbruk täpper till bihålorna", vet vad han snackar om. Jag utesluter inte heller att hans erfarenheter avspeglas i hans syn på omvärlden som komplement till hans skribentprofil här på Sourze där hans intressen bla sägs vara "Propaganda & Psykologisk krigsföring, Psykadelia och ett och annat Psykbryt".
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-04-30 13:33:00 | |
|
Lars Nilsson |
Jag skall också villigt erkänna att jag ibland har lite svårt att följa logiken i Carlbergs microbloggande, typ "Min hederskultur är bättre än din hederskultur... :D Gratis socker någon?". Det statistiska värdet och upprördheten i utropet "I vårt globala Absurdistan tog över 87 500 st Indiska bönder livet av sig mellan 2002 - 2006" kanske andra förstår, men inte jag.
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-04-30 14:50:00 | |
|
Carlberg |
Lars Nilsson, du har full kognitiv frihet akta dig för dom där vanskliga vaneställningarna bara. :
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-04-30 14:51:00 | |
|
Carlberg |
* vanföreställningarna
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-06-13 17:59:00 | |
|
Inger Olsson |
Mycket bra artikel. Argumenten är b å d e etiska och ekonomiska...
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-06-13 18:22:00 | |
|
ombudet |
Tack för det!
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.