Askmoln, flyg"olyckor" och influensavirus

Den här tråden diskuterar artikeln Askmoln, flyg"olyckor" och influensavirus.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2010-04-23 07:00:00
liolinv
Det räcker att kolla ip-nr till personerna ifråga för att få svaret på frågan.
Inlägg #22: Postat: 2010-04-23 07:08:00
liolinv
rättelse till näst sista kommentaren:
"... så kommer vi åt honom/henne ..."
Inlägg #23: Postat: 2010-04-23 07:20:00
liolinv
>Lars Nilsson:
Du, om någon, för "galna" resonemang.
Man ska, tvärtemot vad du säger, givetvis ALLTID fråga sig om det kan röra sig om ett sabotage "hotbild, vettigt motiv och vem som ev tjänar på vilken olycka det än må vara.".

Finns det någon nackdel med att ställa sig sådana frågor?
I såfall: vilken är nackdelen, förutom den extra tid det skulle ta att göra en grundlig utredning?

Jag kan inte förstå att någon ens får för sig att i en nättidning opponera sig mot transparens det betyder genomlysning och är något ni inte tillämpade i kommunistländerna...jag kan förstå att det kan tyckas provokativt att föra fram sådana åsikter men året är trots allt 2010...med västerländska mått räknat.

MAN MÅSTE TYDLIGEN HA NÅGOT "PÅ FÖTTERNA" NÄR MAN SKRIVER HÄR.

Ok, vad sägs om Anna politkovskaja?
Till att börja med. Samme gospodin/herr Putin där.
När det gäller USA:s krig mot Irak, så är det väl UPPENBART för ALLA att det baserades på en LÖGN, eller?

FAKTA OM IRAK-KRIGET
1.
inga massförstörelsevapen hittades!
2.
oljeministeriet i Bagdad bevakades hårdast av alla byggnader.

Din ev. logik, "Lars Nilsson" kan jag omöjligt förstå, tyvärr.
Beats me.

2010-04-22 23:41:00

#14. Det är just den typen av galna frågor, som redan när frågan ställs, indikerar att det just är en konspiration. Du kan ställa den frågan om varje olycka vare sig det är bil eller flygplan. Varför skall direkt utgå från att sabotage inte kan uteslutas? I så fall måste man ha något på fötterna vad gäller hotbild, vettigt motiv och vem som ev tjänar på vilken olycka det än må vara. Och det är alltid här det spricker för alla konspirationsteoretiker. När det gällde 9/11 var det först att misskreditera arabvärlden och när det inte riktigt dög var det att USA skulle få billig olja från Irak. Tyst var det däremot när Iraks regering tog in anbud förra året på oljeutvinning och då det visade sig att norrmän, fransmän och japaner vann stora fält. För då sket det sig där också för konspirationsfolket. "
Inlägg #24: Postat: 2010-04-23 07:23:00
liolinv
>> Lars Nilsson: Hur kommer det sig att du, Lars Nilsson satt och väntade på just det och vilken kategori tillhör Du själv?

"
Att något snille skulle koppla ihop askmolnet med diverse annat satt jag bara och väntade på. All internationell erfarenhet visar att konspirationsteoretikerna bla finns bland folk som antingen har en totalt hopplös yrkeskarriär bakom sig, missnöjda långtidssjukskrivna eller förtidspensionärer, eller rättshaverister med någon psykisk defekt. Så det är bara att välja.
"
Inlägg #25: Postat: 2010-04-23 07:28:00
liolinv
>> George: bra synpunkt, även om den lät ironisk. Varför dödade inte George Bush d.ä. Saddam Hussein? Möjliga svar:
a.
Kanske för att han inte hade makten att göra det?
b.
Kanske för att han inte behövde göra det, eftersom han vann tillbaka Kuwaits oljekällor. Jag spekulerar möjligen men ändå.

"
George Debaly
2010-04-23 01:43:00

#15 Angående Irak och USA:s påstådda jakt på oljan, har jag alltid varit väldigt nyfiken på anledningen till varför inte George Bush d ä i det första Gulf-kriget fortsatte kriget, dödade diktatorn Saddam Hussein och snodde oljan istället för att snabbt avsluta kriget när Kuwait var befriat.
"
Inlägg #26: Postat: 2010-04-23 07:39:00
liolinv
>"cmologgad" 2010-04-23 05:22:00, du skickade ju en länk:
Länk: sv.wikipedia.org .

På sidan ifråga kan man man bl.a. läsa följande:

"
Verkliga konspirationer, hemliga projekt och mörkläggningar avslöjas dock då och då, som till exempel Watergateaffären, Informationsbyrån eller Echelon. Många konspirationsteorier brukar dock handla om konspirationer som är mycket mer omfattande och mäktiga än dessa. Frimurarlogen P2 kunde uppfylla dessa kriterier.
"
Inlägg #27: Postat: 2010-04-23 07:40:00
liolinv
rättelse av länk:

Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #28: Postat: 2010-04-23 08:34:00
Yxskaft
"Min poäng är inte att "någon" ligger bakom ev. naturkatastrofer, utan snarare att "någon" jag har gett exempel på vilka drar nytta av desamma." Jaså, så poängen med meningen "Är det en tillfällighet att just samma lilla Island drabbades hårt av "finanskrisen" och att flygplan på just Island kan flyga liksom tidigare pengar till Island?" var alltså att utbrottet ÄR en tillfällighet? OK, då får jag erkänna mitt misstag. För mig såg det ut som att du starkt insinuerade att det INTE var en tillfällighet, men min hjärnkapacitet är tyvärr begränsad, som Dag Nilsson redan påpekat. Jag bugar mig för den intellektuella överheten.
Inlägg #29: Postat: 2010-04-23 09:50:00
Michael Lundahl
Dag, anklagelser om en specifik konspiration ligger på den som framlägger konspirationen att lägga fram bevis för. Omvänd bevisbörda... "Ja men bevisa att jag har fel då!" har aldrig funkat.
Inlägg #30: Postat: 2010-04-23 09:51:00
Michael Lundahl
Vidare är existensen av konspirationer inte bevis eller ens indicium för att en viss annan konspiration är sann eller ens sannolik. Vore den typen av resonerande korrekt skulle jag lätt döda *alla* nya konspirationsteorier genom att säga "eftersom väldigt många människor har haft tokfel om vissa tidigare konspirationer så är denna falsk också".
Inlägg #31: Postat: 2010-04-23 10:04:00
Dag Nilsson
cmologgad #18, En spaningsteori eller en brottsteori kan vara vägen till fullt bevis och vidare till fällande dom. Man binder sig inte vid en teori utan det är något man ser som en möjlighet bland andra möjligheter. Flera teorier kan finnas om samma händelseförlopp. När brottet är styrkt och gärningsmannen lagförd talar man inte längre om teori . Nu är det ett faktum. I min värld gäller samma sak när en konspiration framstår som en av flera möjliga förklaringar till ett händelseförlopp. Om teorin visar sig vara fel så faller den. Är den rätt så var det en konspiration. Är detta verkligen svårt att förstå? Gruppen som konspirerar behöver inte alls vara mäktig. Var har du fått det ifrån? Det är inte ens säkert att de är ute efter makt för egen del. När två eller flera i hemlighet planlägger något olagligt i syfte att skada människor på något sätt, då är det konspiration på gång. Sternligan kallas för terrorgrupp på Wikipedia. I min värld finns inget som talar emot att en terrorgrupp kan vara delaktig i konspirationer. Det faktum att det hela tiden varit uppenbart för vissa människor - osäkert vilka - att Sternligan bar skulden, innebär inte att det på denna grund inte kunde vara tal om en sammansvärjning. I så fall skulle inte heller mordet på Gustav III kunna kallas för en konspiration. Inte heller några av de kanske hundratalet militärkupper som skett på Jorden under senaste sekler. En absurd slutsats enligt mitt sätt att behandla svenska språket.
Inlägg #32: Postat: 2010-04-23 10:53:00
Dag Nilsson
#29#30 Hej Michael, du är underbart skarpsinnig. Här prickar du in två självklarheter efter varandra.
Inlägg #33: Postat: 2010-04-23 12:36:00
Yxskaft
#32. Då tog du upp Gustaf III för att antyda att "vi" inte är tillräckligt skeptiska, eller? Beror det då på rädsla, naivitet, trångsynthet eller arrogans att man inte jublar över den här artikeln? Det kan ju inte finnas någon vettig anledning.
Inlägg #34: Postat: 2010-04-23 13:14:00
daniel1978
Hej alla glada konspirationsteoretiker! Har ni någonsin stannat upp och tänkt efter vad ni pysslar med när ni häver ur er den ena galenskapen efter den andra? Det är inte bara 11:e september som avhandlas, utan även jordbävningen i Haiti, inluensan, vulkanutbrottet, kondensstrimmor efter flyplan et c. "Är det ett sammanträffande?" frågar man sig. "Nej, naturligtvis inte", svarar man sig. "Det måste vara en hemlig grupp, Bilderbergarna eller Frimurarna eller kanske ". Jag har en teori om att ni helt enkelt är biologiskt betingade att betrakta allt ur en vrickad synvinkel. Ni utgör svansen på normalfördelningen, den högljudda klick som alltid virvlar upp ur slammet när en stor katastrof inträffar.. till sist nånting som kommer ge er kalla kårar efter ryggarna: tror ni att det är ett sammanträffande att killen på "Bullens pilsnerkorv" ser ut som Donald Rumsfeld..? Där har ni något att ligga sömnlösa över.
Inlägg #35: Postat: 2010-04-23 14:00:00
Lars Nilsson
OK, nu vet jag efter att ha läst kommentarerna, att man skall utgå från att bakom alla politiska beslut man inte gillar och all världens olyckor finns en ondskefull konspiration Därför är det logiskt att bevisbördan på att icke så är fallet ligger hos de som anklagas. Lätt som en plätt! I en annan artikel har jag också lärt mig att svenska riksdagsmän är knähundar åt USA eftersom man inte tar avstånd från den officiella bilden av 9/11. Ondskans makt är förfärande. Kan barnen se fram emot julafton med något hopp månne?
Inlägg #36: Postat: 2010-04-23 16:53:00
Dag Nilsson
Yxskaft, Daniel och Lars Nilsson - Herbert Tingsten sa en gång: Att diskutera med en kvinna är som att läsa en tidning när det blåser. Hade han mött er tre skulle han inte ha kunnat säga så.
Inlägg #37: Postat: 2010-04-23 17:11:00
daniel1978
Dag, du och en handfull av dina meningsfränder på Sourze påstår att WTC sprängdes av den amerikanska regeringen. För att "styrka" dessa påståenden hänvisar ni till "bevis" som smulats sönder till oigenkännlighet av experter, se t ex Länk: 911myths.com . Det är allt från felaktiga påståenden om "fritt fall" till hemmagjorda experiment på youtube där någon kastar ett leksaksflyplan på en legomodell av en skyskrapa. Om det nu var så uppenbart att World Trade Center sprängdes av CIA, varför har "Architects and engineers for 9/11 Truth" fortfarande bara omkring 1000 medlemmar? Det mostvarar typ en halv promille av USA:s ingenjörskår. Om det vore så uppenbart, varför står inte hela universitetsvärlden på barrikaderna? Är de alla köpta eller hotade av G.W. Bush? Varför består huvuddelen av Truth-rörelsen av religionsprofessorer, new age-snubbar och långhåriga killar under trettio? Im just asking questions.
Inlägg #38: Postat: 2010-04-23 17:13:00
Yxskaft
Profeten har tappat tålamodet med fåren. Det måste vara frustrerande när de magiska handviftningarna inte fungerar.
Inlägg #39: Postat: 2010-04-23 18:22:00
liolinv
Ja, "Yxskaft" din tolkning enl. nedan är korrekt. Jag menade att vulkanutbrottet sannolikt är en tillfällighet, som vissa kan ha dragit nytta av, vilket sannolikt INTE är en tillfällighet. Det är heller ingen tillfällighet att vulkanutbrottet sker på just Island, eftersom där finns en...ja du gissade det...vulkan, vilket är en...hm... förutsättning för sådanas utbrott.
Man skulle i och för sig kunna spekulera i om det idag 2010 är teoretiskt och tekniskt möjligt att framkalla naturkatastrofer som vulkanutbrott, jordbävningar m.m. t.ex. genom kärnvapenprov eller om det är möjligt att i laboratorier tillverka virus och i datorer är möjligt att tillverka datavirus men det överlåter jag åt någon annan att göra.
Man skulle även kunna spekulera i om det idag 2010 är teoretiskt och tekniskt möjligt att förutse vulkanutbrott och andra katastrofer, om det är möjligt att på börser förutse kursrörelser, om det är möjligt att förutse krig, m.m., för att på så sätt veta när man ska kunna dra nytta av dem. Även det överlåter jag åt någon annan att göra.

"
Yxskaft
2010-04-23 08:34:00

Min poäng är inte att någon ligger bakom ev. naturkatastrofer, utan snarare att någon jag har gett exempel på vilka drar nytta av desamma. Jaså, så poängen med meningen Är det en tillfällighet att just samma lilla Island drabbades hårt av finanskrisen och att flygplan på just Island kan flyga liksom tidigare pengar till Island? var alltså att utbrottet ÄR en tillfällighet? OK, då får jag erkänna mitt misstag. För mig såg det ut som att du starkt insinuerade att det INTE var en tillfällighet, men min hjärnkapacitet är tyvärr begränsad, som Dag Nilsson redan påpekat. Jag bugar mig för den intellektuella överheten.
"
Inlägg #40: Postat: 2010-04-23 18:26:00
liolinv
>Michael Lundahl: man måste givetvis pröva varje konspiration för sig och undersöka om den håller eller inte. I texten från Wikipedia kan man, som tidigare citerat, läsa att det HAR funnits och förmodligen finns sanna konspirationer av stora mått.

"
Michael Lundahl
2010-04-23 09:51:00
Vidare är existensen av konspirationer inte bevis eller ens indicium för att en viss annan konspiration är sann eller ens sannolik. Vore den typen av resonerande korrekt skulle jag lätt döda *alla* nya konspirationsteorier genom att säga "eftersom väldigt många människor har haft tokfel om vissa tidigare konspirationer så är denna falsk också"."
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...