Valt inlägg:
Ja, "Yxskaft" din tolkning enl. nedan är korrekt. Jag menade att vulkanutbrottet sannolikt är en tillfällighet, som vissa kan ha dragit nytta av, vilket sannolikt INTE är en tillfällighet. Det är heller ingen tillfällighet att vulkanutbrottet sker på just Island, eftersom där finns en...ja du gissade det...vulkan, vilket är en...hm... förutsättning för sådanas utbrott.
Man skulle i och för sig kunna spekulera i om det idag 2010 är teoretiskt och tekniskt möjligt att framkalla naturkatastrofer som vulkanutbrott, jordbävningar m.m. t.ex. genom kärnvapenprov eller om det är möjligt att i laboratorier tillverka virus och i datorer är möjligt att tillverka datavirus men det överlåter jag åt någon annan att göra.
Man skulle även kunna spekulera i om det idag 2010 är teoretiskt och tekniskt möjligt att förutse vulkanutbrott och andra katastrofer, om det är möjligt att på börser förutse kursrörelser, om det är möjligt att förutse krig, m.m., för att på så sätt veta när man ska kunna dra nytta av dem. Även det överlåter jag åt någon annan att göra.
2010-04-23 08:34:00
Min poäng är inte att någon ligger bakom ev. naturkatastrofer, utan snarare att någon jag har gett exempel på vilka drar nytta av desamma. Jaså, så poängen med meningen Är det en tillfällighet att just samma lilla Island drabbades hårt av finanskrisen och att flygplan på just Island kan flyga liksom tidigare pengar till Island? var alltså att utbrottet ÄR en tillfällighet? OK, då får jag erkänna mitt misstag. För mig såg det ut som att du starkt insinuerade att det INTE var en tillfällighet, men min hjärnkapacitet är tyvärr begränsad, som Dag Nilsson redan påpekat. Jag bugar mig för den intellektuella överheten.
"
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?