Valt inlägg:
cmologgad #18, En spaningsteori eller en brottsteori kan vara vägen till fullt bevis och vidare till fällande dom. Man binder sig inte vid en teori utan det är något man ser som en möjlighet bland andra möjligheter. Flera teorier kan finnas om samma händelseförlopp. När brottet är styrkt och gärningsmannen lagförd talar man inte längre om teori . Nu är det ett faktum. I min värld gäller samma sak när en konspiration framstår som en av flera möjliga förklaringar till ett händelseförlopp. Om teorin visar sig vara fel så faller den. Är den rätt så var det en konspiration. Är detta verkligen svårt att förstå? Gruppen som konspirerar behöver inte alls vara mäktig. Var har du fått det ifrån? Det är inte ens säkert att de är ute efter makt för egen del. När två eller flera i hemlighet planlägger något olagligt i syfte att skada människor på något sätt, då är det konspiration på gång. Sternligan kallas för terrorgrupp på Wikipedia. I min värld finns inget som talar emot att en terrorgrupp kan vara delaktig i konspirationer. Det faktum att det hela tiden varit uppenbart för vissa människor - osäkert vilka - att Sternligan bar skulden, innebär inte att det på denna grund inte kunde vara tal om en sammansvärjning. I så fall skulle inte heller mordet på Gustav III kunna kallas för en konspiration. Inte heller några av de kanske hundratalet militärkupper som skett på Jorden under senaste sekler. En absurd slutsats enligt mitt sätt att behandla svenska språket.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?