Inlägg #1: Postat: 2010-04-16 10:48:00 | |
Bizon |
Själv skulle jag inte ha något emot medborgarlön och jag tror dessutom att jag skulle göra mej förtjänt av den - bara genom min naturliga vilja och drift till social delaktighet. Citerar//En medborgarlön som finansieras genom gemensamt ägda naturresurser borde dessutom inte ha någon negativ inverkan alls på samhällets arbetsmoral. Eftersom ingen då kan sägas leva på andras arbete.//slut c. Här har jag dock en del frågetecken. Om vi kikar lite på en del små oljeländer vars originalbefolkning åtnjuter generös tilldelning av pengar vilka kommer från de i landet befintliga naturresurserna så ser vi att det i samma takt som deras olja exporteras, importeras det mängder av billig arbetskraft från extremt folkrika låglöneländer - dessa blir ofta en hunsad underklass som utnyttjas utan pardon. Riktigt så enkel är inte problematiken att en medborgarlön av typ "naturresursfördelning" om man önskar någon sorts jordisk rättvisa och ett värdigt liv för alla.
|
Inlägg #2: Postat: 2010-04-16 11:16:00 | |
erobwen |
Ja begreppet "nationalstater" har ju potential att förstöra alla politiska agendor utom ren anarki. Eftersom världsordningen på "toppnivå" är anarko-kapitalism, så blir alla försök att införa någonting annat lokalt problematiskt. Det bästa vore ju att när tiden är mogen för det införa naturresursdelning på en global nivå, men personligen tror jag att det är långt dit. Skillnaden mellan länder måste vara mer utjämnad först. Så om man vill genomföra medborgarlön lokalt här i Sverige så måste man naturligtvis tänka på och förhindra på potentiella problem av det slag du påpekar. Fast det vore lite tråkigt om man skulle låta sig avskräckas av det, istället för att se det som ett problem som kan lösas.
|
Inlägg #3: Postat: 2010-04-16 11:26:00 | |
Janne B |
Jag ställer upp på Medborgarlön bara några som vill betala mig räcker upp handen. För folk ska väl inte tvångsförsörja varandra...
|
Inlägg #4: Postat: 2010-04-16 12:54:00 | |
erobwen |
Janne B: Har du läst artikeln? Nä, jag tänkte väl inte det. Om du hade läst artikeln så hade du i alla fall kunnat notera att den medborgarlön jag förespråkar ingalunda ska betalas genom skatt på arbete, utan genom ett fördelat ägande av de oförädlade naturresurserna. Att därför prata om "tvångsförsörjning" är helt vid sidan av poängen...
|
Inlägg #5: Postat: 2010-04-16 13:03:00 | |
erobwen |
Janne B:För övrigt kan man fråga sig i vilken utsträckning som fattiga människor idag tvingas "tvångsförsörja" de rika. För i takt med att samhällets resurser monopoliseras så blir de fattigare i allt större underläge. Idag äger den rikaste 1 av sveriges befolkning 30-40 av landets tillgångar. Till sist kan de egendomslösa fås att göra vad som helst för en spottstyver. Det är det som kallas för arbetslinjen. Så man kan säga att mitt föreslagna system tvärtemot innebär ett slut på "tvångsförsörjningen".
|
Inlägg #6: Postat: 2010-04-16 15:09:00 | |
Mats Höglund |
Hej,
Jag håller med 100 procent. Men vilka naturresurser och andra kollektiva resurser tänker du på i första hand? |
Inlägg #7: Postat: 2010-04-16 15:47:00 | |
erobwen |
Till att börja med så tycker jag att bara själva konstaterandet om att samhället är skyldig varje individ någonting är viktigt i sig. Till exempel om man tappar bort sin plånbok, så är det viktigt att deklarera för polisen att du blivit av med den, även om man inte kommer ihåg hur mycket pengar som fanns i den... Sedan vad gäller detaljerna i det hela, så är väl land den mest uppenbara naturresursen som bör delas på något sätt. På så vis skulle alla automatiskt ha råd med en tomt för att bygga en bostad på till exempel. En annan resurs är metaller av olika slag, åtminstone då de används i större kvantiteter. Att en fabrik till exempel betalar hyra/skatt för den metall som ingår i fabriken. Detta kan vara en del i att skapa ett grönt samhälle eftersom det ökar incitamentet att använda material på ett effektivt sätt. Sedan så kan man se "rätten till utsläppskvoter för koldioxid" som en del av naturresursdelningen. Man delar helt enkelt lika på rätten att skita ner på det sätt som David Jonstad skrivit om i sin bok "Vår beskärda del". Detta är bara mina första tankar på området, och det kommer säkert komma fler idéer om vilka naturresurser som är viktiga att fokusera på etc.
|
Inlägg #8: Postat: 2010-04-17 09:23:00 | |
Dag Nilsson |
Bra Wensman! Nyliberalernas tal om individens rätt att utveckla sig själv efter sin egenart faller platt eftersom vissa föds till stora egendomar och andra till ingenting eller rentav till skulder. Den som tror att den inte spelar någon roll om man är barn i en familj som kontrollerar miljarder eller hos en medellös ensamstående mamma med konokortsskulder som enda tillgång, har inte bara problem med att få hissen att gå enda upp. Hela övervåningen är avstängd. Ingen förbindelse alls. Politisk lobotomi med fritt flygande egon. Svensk regering modell 2010.
|
Inlägg #9: Postat: 2010-04-17 20:43:00 | |
Lars Nilsson |
Wensman, som i en tidigare artikel visat sin övernaturliga begåvning genom att utse vilka arbeten som är onödiga för mänskligheten, har nu avslöjat den slutgiltiga lösningen på alla fattigdomsproblem. Jojo, man kan inte annat än att falla i trans för ett sådant universalgeni.
|
Inlägg #10: Postat: 2010-04-18 00:17:00 | |
cmologgad |
Utan teknologi, administration, transport och annan infrastruktur som kräver arbetsinsatser för att skapas är malmen i marken eller trädet i skogen inte värt mycket. I bästa fall kanske det mostsvarar FN:s fattigdomsgräns på 1 eller 2/dag. Hur fungerar sedan resonemaget i Hong Kong eller Singapore där det inte finns naturresurser att tala om eller är det världsmedborgarlön som föreslås?
|
Inlägg #11: Postat: 2010-04-18 14:44:00 | |
Lars Nilsson |
#10. Misstanken om att Wensman kanske ändå inte har svaret på allt kryper obehagligt närmare. Några artiklar till så är man nog helt förvissad.
|
Inlägg #12: Postat: 2010-04-19 08:46:00 | |
Per W |
#10. "Träden i skogen" är dessutom i Sverige till 90 procent inte en äkta naturresurs, eftersom någon har planterat dem i syfta att bruka och så småningom fälla och sälja dem. Alltså, någon har redan investerat och "lagt in arbete" i skogen. Ska det konfiskeras?
|
Inlägg #13: Postat: 2010-04-19 08:48:00 | |
Per W |
"Naturresurser" är alltså inte värda ett vitten förrän någon tycker det är mödan värt att utvinna dem.
|
Inlägg #14: Postat: 2010-04-19 08:55:00 | |
Per W |
Och hur delar vi på en av de största naturresurserna: Människans kreativitet, intelektuella förmåga och skaparkraft? Mer och mer värden skapas genom intellektuellt arbete.
|
Inlägg #15: Postat: 2010-04-19 09:45:00 | |
Dag Nilsson |
Omloggad och Per W, utifrån hur man tänker i en marknadsekonomi som i grunden bygger på en gammaltestamentlig livssyn, är det riktigt det ni invänder. Där sägs Jorden vara något som gavs till människan att brukas med förstånd. Jag tror att evolutionen har mål som går oerhört långt utöver vad ett omfattande ägande kan erbjuda. Människor som tror att vi är skapelsens krona och att fulländningen därmed är ett faktum kommer aldrig att våga släppa taget om ägandet. Det är först när man inser att det inte går att äga någonting, som mognaden tar ett språng. Vi är av Jorden och vi är Jorden. Utan Jorden blir vi vad ett björklöv blir utan björken. Ett björklöv som börjar inbilla sig att det kan äga delar av björken, inser inte att det redan är det som det försöker äga. Ett björklöv som skiter i hur de andra löven mår lider av en allvarlig störning. Vi står inför ett evolutivt språng. Ett verkligt paradigmskifte. En världsmedborgarlön kan vara en del i detta. Om språnget inte sker, så kommer vi att föröda Jorden. Med det finns 100 miljarder solsystem bara i vår galax. Man får hoppas att det gläder vinnaren som till sist äger Jorden att han som sista ensamma människa kan säga: Den var min.
|
Inlägg #16: Postat: 2010-04-19 09:51:00 | |
erobwen |
cmologgad: Jag svarar genom att vända på det du själv skriver: "Utan malmen i marken eller trädet i skogen är teknologi, administration, transport och annan infrastruktur som kräver arbetsinsatser för att skapas inte värt mycket." Inser du att naturresurser såväl som arbete utgör två nödvändiga faktorer för att skapa värden, så vad världen behöver är ett politiskt och ekonomiskt system som tar hänsyn till detta.
|
Inlägg #17: Postat: 2010-04-19 09:53:00 | |
erobwen |
cmologgad: Sedan så tror jag att man i dagsläget ska vara försiktig med att spekulera i hur stort ekonomiskt belopp naturresursdelningen skulle resultera i, givet olika scenarier. Om man delar upp Sveriges landarealer på den svenska befolkningen så innebär det att varje person skulle få motsvarande 50 000 kvm, eller en kvadratisk tomt med sidan 223 meter. Vissa av dessa kvadratmetrar skulle så klart motsvara obrukbar tundra, men vissa av dem skulle motsvara Om man slår ut allt guld som exkaverats på antalet jordinnevånare så räcker det till 17 kg guld per person!. Jag tycker inte att det låter helt fy skam. Jag skulle inte tacka nej i alla fall, men om ni inte vill ha er del så kan ju ni ge den till någon annan :-.
|
Inlägg #18: Postat: 2010-04-19 09:54:00 | |
erobwen |
oavslutad mening ovan... vissa av dessa kvadratmetrar skulle motsvara attraktiv mark i tätbebyggelse...
|
Inlägg #19: Postat: 2010-04-19 09:59:00 | |
erobwen |
cmologgad: Sedan finns det även dynamiska effekter att ta hänsyn till, om du delar upp ägandet av naturresurserna så betyder det att samhällets efterfrågan förändras. Plötsligt går det att bygga bostäder för att de som idag inte har råd att köpa hus/lägenhet, plötsligt får ett kapital att röra sig med. Det betyder att det skapas fler arbetstillfällen, vilket bidrar till att skapa ett mervärde. Problemet med dagens plutokratiska samhälle är att stora delar av alla resurser låses upp av en rik elit som bara sitter och trycker på dem, eller slösar bort dem på ett sätt som inte kommer den stora allmänheten till nytta, vare sig i fråga om arbetstillfällen eller välstånd.
|
Inlägg #20: Postat: 2010-04-19 10:26:00 | |
Janne B |
Skogen i Norrland var år 1850 helt värdelös för böbnderna utom till att elda med. Men för Bolagen som ägde Sågverk var den värd mycket. Så bönderna gav bort sin skog för några liter brännvin och var sedan utfattiga. Medan Bolagen är rika fortfarande...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.