Medborgarlön borde vara en rättighet!

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2010-04-19 11:49:00
Per W
Och bönderna blev sedemera rika också...
Inlägg #22: Postat: 2010-04-19 12:36:00
Janne B
Nog hände det Per W. De som sålde tidigt blev fattiga - de som sålde en bit i taget och sent blev rika - för prizserna steg ju. På många håll som i Hälsinghland byggdes praktfulla bondgårdar då pengarna strömmade in...DE som var delägare i ett vattenfall blev ändå rikare...
Inlägg #23: Postat: 2010-04-19 13:20:00
Leif-Arne
I Norge motsvarar oljefonden någonstans i närheten av 1,5 millar norska kronor per medborgare. Om oljefonden realiserades och deldes ut i propotion, en slags naturresursbaserad "medborgarlön". Skulle då Norge bli ett lyckorike där bara den som hade lust och ork behövde arbeta och alla var lyckliga och nöjda? Knappast, det skulle leda till en stark inflation i Norge, en strålande arbetsmarknad för svenskar under några år, men inte så mycket mer. Naturresursernas del i BNP blir allt mindre Utom för en tid framåt oljeländerna, det är den påföljande värdekedjan som skapar välstånd, den värdekedjan är helt beroende av människors arbete och kreativitet. Bryts värdekedjan genom att skapa ett schlaraffenland och det bär käpprätt åt fanders.
Inlägg #24: Postat: 2010-04-19 13:33:00
erobwen
Leif-Arne: Hur man ska betrakta oljefonder i ett naturdelarperspektiv är inte helt självklart. Eftersom man inte kan använda oljan utan att samtidigt förbruka den för framtida generationer och bidra till mer koldioxid i atmosfären, så är det därför rimligt även ur ett liberalt naturresursdelningsperspektiv att det skapas en fond som ransoneras över flera generationer. Men ur ett naturresursdelningsperspektiv så står det i alla fall klart att eventuella utdelningar ifrån en sådan fond bör ske i form av medborgarlön snarare än statliga storsatsningar. Jag är övertygad om att enskilda människor vet bättre var pengarna gör nytta.
Inlägg #25: Postat: 2010-04-19 13:48:00
erobwen
Per W: Hur delar man människans kreativitet? Som liberal anser jag ju att var och en har rätt till sin egen kreativitet, och jag anser därför att skatt på arbete bör vara minsta möjliga, vilket också blir möjligt tack vare naturresursdelningen. Sedan vad gäller frågan om att äga information så blir det genast knepigare. Ska staten sponsra olika former av kunskapsmonopol? Inte helt säkert. De sätt som jag främst anser att människor ska tjäna pengar på är genom 1. Sälja tjänster eller produkter. 2. Direkt eller indirekt förvalta sitt naturresurskapital.
Inlägg #26: Postat: 2010-04-19 15:07:00
Janne B
Det finns människor som är födda till långsiktiga sparare,förvaltare och investerare. Så har vi dem som bara spontant tänker på dagens behov och inget annat. // Ge en miljon till vardera typen o se vad som hänt efter ett år. Denna skillnad i människors sätt torde vara svår/omöjlig att ändra på. Har man fyra barn så ser man skillnaden tidigt på 5-10 åringar...
Inlägg #27: Postat: 2010-04-19 19:39:00
erobwen
Janne B: Det är väl en ganska bra orsak då att ge alla en chans eller hur?
Inlägg #28: Postat: 2010-04-20 15:54:00
Leif-Arne
Naturresurserna är i stort sett värdelösa utan det arbete och den kreativitet som behövs för att utvinna dem, malmen är helt värdelös så länge den ligger djup under berget, oljan får ett värde först då det pumpats upp, raffinerats och distrbutierat. Var menar du skatten på naturresurser skall ligga, helt i början av värdekedjan eller i konsumentledet? Vissa naturresurser beskattas för övrigt redan hårt i.e. energi, menar du då att e.g. den som köper ett kylskåp skall beskattas för värdet av den malm som ingår, eller skall malmen beskattas direkt vid gruvan i Kiruna? Om naturresurser skall betraktas som allmän egendom, skall då bondens jord konfiskeras och i så fall hur liberalt är det på en skala 1 till 10?
Inlägg #29: Postat: 2010-04-20 16:55:00
Dag Nilsson
Leif-Arne, allting är värdelöst så länge ingen tar varan eller tjänsten fram till någon som vill betala för den. Visst har oljan värde redan nere i backen. Annonsera ut en konstaterad tillgång så lovar jag att du får bud. En malmtyp kan vara värdelös även om det kostat skjortan att bryta den. Annan malm kan ha värde redan nere i berget.
Bondens jord skall inte konfiskeras, men tvångsinlösas. Liksom alla andra fastigheter. Ingen skall kunna äga del av planeten Jorden. Vi är Jorden tillsammans med allt som är här. Förstår vi inte det kommer bondens mark ändå att gå ifrån honom, därför att med nuvarande inställning till vad det innebär att vara levande människa på Jorden, kommer snart allt ändå att vara värdelöst under oöverskådlig tid. Vi måste se vidare. Vårt regerande penningsystem är det mest orealistiska av alla förslag. Jag vill ett system som garanterar världsmedborgaren en inkomsträtt redan därför att han/hon finns. Vet vi varför människan finns? Om inte - hur vet vi en människas värde? Tänk om Universum inte alls ser vårt värde i termer av produktionsförmåga. Innan vi vet vad Livet vill kan vi inte säga vilket system som är bättre än något annat. Det är dags att lyfta blicken. Senast vi gjorde det såg vi att Jorden var rund och kretsade runt Solen. Nu står vi inför ett ännu större steg. Evolutionen har inte avstannat. Dårskap är att upprepa samma beteende och vänta sig ett annat resultat. Låt oss överge dårskapen.
Inlägg #30: Postat: 2010-04-20 17:50:00
Leif-Arne
"Bondens jord skall inte konfiskeras, men tvångsinlösas. Liksom alla andra fastigheter" Låter bekant det där, om jag inte minns fel med hungersnöd som följd. /// "Låt oss överge dårskapen" -Så sant. /// Felet med alla utopier är att de faller när man kommer till detaljerna, för envar rättighet så följer en annans skyldighet, ens rättighet att bli försörjd blir då en annans skyldighet att försörja. Den idén är rimlig under förutsättning att en individ saknar förmåga till egen försörjning, men blir helt orimlig om den är generell. /// Vimset om beskattning av "naturresurser" blir helt orimlig därför att värdet av de oexploaterade naturresurserna" är så marginell i jämförelse med de värden som skapas i de påföljande värdekedjorna. //
Ett exempel på det är extremen Norge, där det sammantagna värdet av den utvunna Nordsjöoljan motsvarar ungefär 1,5´´ nok per invånare, given en baslön mellan 100-200´nok skulle fonden räcka max 15 år. Prisnivån skulle stiga, behovet av arbetskraft utifrån skulle bli mycket stort Vilket iofs skulle medföra mängder med arbeten att söka för bl.a svenskar Men sedan skulle det vara slut och Norge skulle helt sakna förmåga till egen försörjning.
Inlägg #31: Postat: 2010-04-20 18:22:00
Dag Nilsson
När Noa byggde arken mitt på torra land utan möjlighet att kunna släpa den till havet, hånade människor honom för vansinne. Men det vara bara vansinne för dem som inte kunde se vad som höll på att hända. Berättelsen om Noaks ark är symbolisk och handlar om en medvetandeförändring. Det är inte människor som bestämmer när detta skall ske. Det kallas evolution. Jorden är ingen slumpklump som bara snurrar på till Solen tömt sitt förråd av väte. Evolutionen har skapat allt som är här och den skapar nu också. Det kommer lika stor utveckling framöver som från amöborna till däggdjur. Om vi inte tar oss ur egotrippen och inser att det bara är tillsammans som vi får vara med om lyftet, då blir det kanske nya försök om hundra miljoner år eller så. Det låter flummigt för den som tänker i gamla banor. Men det flummigaste av allt är att tro att det går att köra vidare i samma spår som vi gjort de senaste tio tusen åren. Det är inte bara flum. Det är dödsdömt. Roberts tankar är i skapelsefasen såvitt jag förstår. Jag gillar verkligen att han vågar föreslå något nytt. Den enda garanterade loosern är den som inte vågar släppa det gamla.
Inlägg #32: Postat: 2010-04-20 19:28:00
Leif-Arne
Jodå, under andra världskrigeg var de tyska u-båtarna ett stort hot mot de allierades konvojer över attilanten. Man satte en thinktank på jobbet att hitta på ett effektivt motmedel. En man föreslog att havet skulle värmas upp till 60 grade c därför då skulle miljön ombord under vattnet bli helt outhärdlig. -Hur skulle de gå till, var motfrågan. -Detaljer befattar jag mig inte med, blev svaret. -Jag tänker bara stora tankar.
Inlägg #33: Postat: 2010-04-20 20:06:00
Bizon
Dag Nilsson #31 det var det bästa jag läst av dej - åtminstone vad jag kommer i håg :- Nu har jag tjatat om detta nödvändiga mänskligt evolutionära steg de senaste tjugo - trettio åren men tyvärr inte sett så mycket av det, men varför ge upp hoppet - möjligen då av den orsaken att det ibland ser rätt hopplöst ut...
Inlägg #34: Postat: 2010-04-20 20:38:00
Dag Nilsson
Om det var en think tank man tillsatte så kom den inte bara med en galen idé, man verkar också ha varit för sent ute. Om min sagesman har bra på fötterna så användes begreppet think tank i militära sammanhang för första gången år 1946. Och det stärker min tes att de konservativa tänkarna inser de grundläggande problemen först när allt är överspelat. För att slippa hamna i en sådan situation är det tur att det finns folk som vågar föreslå något så radikalt som medborgarlön.
Inlägg #35: Postat: 2010-04-20 22:12:00
erobwen
Leif Arne: Om vi gör en liknelse, vad är viktigast i ett äktenskap, mannen eller kvinnan? Svaret är såklart ingendera, de är lika viktiga. Vare sig mannen eller kvinnan kan uppräthålla äktenskapet var för sig. Samma sak gäller också arbete kontra råvaror i syfte att skapa värden. Båda dessa utgör nödvändiga faktorer för förädling, och man kan inte utesluta vare sig den ena eller den andra. Utifrån detta så kan man alltså konstatera att naturresurserna måste ha ett värde, eftersom ingenting är möjligt utan dem. Så allt prat om att "värdet av de oexploaterade naturresurserna är marginell i jämförelse med de värden som skapas i de påföljande värdekedjorna" kan man alltså ta med en nypa salt. Om du riktigt tycker att värdet av naturresurserna är marginellt, så borde det väl inte heller spela någon roll om vi delade upp dem?
Inlägg #36: Postat: 2010-04-21 00:30:00
Pia I
Medborgarlön borde vara en rättighet. Håller med.
Inlägg #37: Postat: 2010-04-21 02:06:00
cmologgad
Robert, problemet är ju att ditt förslag innebär en nedvärdering av det ena nödvändiga steget i välstånsdskapandet. Om du multiplicerar något med noll blir resultatet noll. Sen har det ju överallt visat sig att ett starkt skydd för äganderätt är en nödvändighet för att skapa välstånd.
Inlägg #38: Postat: 2010-04-21 09:23:00
erobwen
cmologgad: Nej inte alls. Min artikel kan såklart inte rymma hela mitt manifest och min vision, men tanken är att människor ska kunna arbeta precis som förut för att sätta guldkant på tillvaron, eller dryga ut där medborgarlönen inte räcker till. Som jag ser det så är äganderätten ingen nödvändighet. Den som vill bli bonde hyr helt enkelt en bit mark, och brukar den sedan för att sälja grödorna med vinst. Jag är till och med motståndare till höga skatter på arbete och reavinster. På vilket sätt har detta förhindrat eller nedvärderat arbetet? Det är inte ens troligt att hyran skulle försämra bondens situation jämfört med idag, eftersom bönder idag ofta betalar räntor på lån, vilket skulle kunna minska i mitt system med bättre spridd rikedom. Tvärtom så är det dagens system som nedvärderar naturresurserna allt för mycket eftersom dessa antas inte ha någon betydelse alls för social rättvisa. Marknadsliberaler talar aldrig om dessa, utan vill låtsas som att precis allt är resultatet av mänskligt arbete.
Inlägg #39: Postat: 2010-04-21 11:20:00
Dag Nilsson
cmologgad, det är efterfrågan som ger värdet, inte var någonstans i förädlingskedjan en vara befinner sig. Självklart kan någon betala för en brytningsrätt till en miljon ton järnmalm. Därmed har malmen värde där den ligger. Samma sak som att köpa självsådd skog på rot i Sibirien. Ett vattenfall kan hyras ut till ett kraftbolag innan den första pinnpojken är på plats. Äganderätt till fast egendom blockerar välstånd för flera människor på Jorden än det gynnar. Jag vill inte se en värld befolkad av en tusendel ägare och resten tjänare. Medborgarlön grundad på del i Jordens tillgångar är en mycket spännande tanke.
Inlägg #40: Postat: 2010-04-25 16:17:00
Lasse!
Helt rätt Robert! Du skriver bra artiklar.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...