Inlägg #81: Postat: 2010-03-29 12:21:00
|
Lars Nilsson |
Forts. #79. Faktum är att även vissas rubriker saknar all önskvärd standard.
|
|
Inlägg #82: Postat: 2010-03-29 12:27:00
|
Lars Nilsson |
#80. Ja, att förslå hur några miljarder andra skall göra kan man ju alltid. Det har vi från "det-goda-med-fina-moralen-och-vet-bäst-för-hela-världen-Sverige" övat på länge. Fast med förbluffande klent resultat.
|
|
Inlägg #83: Postat: 2010-03-29 12:28:00
|
Janne B |
Citat från CMO // Jannes missionskyrka och pingstrkyrkan etc, för det finns inga belägg för att de är förskonade från övergrepp mot barn och minderåriga // Detta kallas för omvänd bevisföring och är ett ovanligt ful trix. Bevisa att du inte slår din fru!
|
|
Inlägg #84: Postat: 2010-03-29 12:31:00
|
Janne B |
Min missiomnskyrka är en synnerligen öppen social-liberal gemenskap. Där finns inga stängda rum för skumma verksamheter. Jag kan inte minnas en enda polisanmälan mot SMU ungdomsorganisationen. Sveriges största ungdomsorganisation under många år.
|
|
Inlägg #85: Postat: 2010-03-29 12:43:00
|
ingloz |
#82/ Lars Nilsson, ?? - verkligt relevant och belysande inlägg - Det var endast mitt snuskiga förslag, ingen annans.
|
|
Inlägg #86: Postat: 2010-03-29 13:06:00
|
perw |
#79 GunnarL och Ingloz: Katolska kyrkan är ju redan reformerad! Luther fixade till det på 1500-talet...men den överlevde ändå.
F ö skulle nog pedofiler se till att de träffar barn och ungdomar oavsett om K kyrkan skulle finnas eller inte. Idrottsföreningar är väl ganska drabbade, eller hur?
|
|
Inlägg #87: Postat: 2010-03-29 13:25:00
|
Per W |
Schlyter jämför risken 1 på 700000 med att skadas eller dödas av blixten en allvarlig olycka med risken 4 på 100 att träffa möta alltså på en person som begått övergrepp varje gång man träffade en präst. En icke särskilt rättvisande jämförelse.
|
|
Inlägg #88: Postat: 2010-03-29 13:48:00
|
Lars Nilsson |
#85 Om Du läser igenom Ditt inlägg en gång till kommer Du nog på vems förslag jag syftar på.
|
|
Inlägg #89: Postat: 2010-03-29 15:27:00
|
ingloz |
#88/ Lars Nilsson, jag HAR läst TRE ggr - men så trögtänkt som jag är så fastnar jag alltid på den siffra som anges - MEN, jag kom på en annan sak, hur artig du faktiskt är som skriver versal begynnelsebokstav på du och ditt, eller har du nån underfundig mening där med : Jag hoppas inte det, för artighet är något som många inte ens kan stava till nuförtiden, fast det är så trevligt. GLAD PÅSK!
|
|
Inlägg #90: Postat: 2010-03-29 15:33:00
|
Janne B |
Katolska kyrkan är ju redan reformerad - skriver perw här,ovan. Jag har några kvällar nu följt långa reportage om Påvedömet och Katolska Kyrkan. Sannolikt på kanal 9./ KK beskrivs rakt av som en påve-diktatur. Han omger sig med ett gäng kardinaler som han själv tillsatt och kan avsätta.Det finns inte tillstymmelse till demokrati på dessa nivåer. Möjligen i lokala församlingar i Sverige. Med många års mellanrum hålls Koncilier med ett noga utvalt gäng - ungefär som i Kina. Men det har inget med demokrati att göra. Vem har insyn i KK bankverksamhet och industriägande mm?? Vilka massmedia styrs av påven? Det vet ytterst få. // Luther skapade en väldigt mycket öppnare kyrka vid sidan om. Han tvingade inte av folk pengar i 120 år för att bygga en Peterskyrka eller Martinkyrka! Vi nordbor slapp Peterspenningen! tack för det
|
|
Inlägg #91: Postat: 2010-03-29 15:37:00
|
Janne B |
15.27 Vid den stora internationella festivalen i ESLÖV till Påsk kommer sannolikt Ingloz att utses till årets vänligaste person. Klok därtill. Det är inte illa!
|
|
Inlägg #92: Postat: 2010-03-29 15:43:00
|
Carl Olof |
#87 Per W, ok varför är inte jämförelsen rättvisande menar du?
|
|
Inlägg #93: Postat: 2010-03-29 16:07:00
|
ingloz |
#91/ Vad du är rar, Janne B!! - men så har du heller aldrig behövt känna på min penna när den är vässad : - Jo då Janne, inte till Påsk-Festivalen, men väl till Sommarutställningen på Eslövs Stadsmusem, där kommer både herr o fru Losell att deltaga i en samlingsutställning. Och 1 jan 2011 börjar vi fira att vår stad fyller 100 år. Det ser jag verkligen fram emot. Överraskningar är att vänta!!
|
|
Inlägg #94: Postat: 2010-03-29 16:14:00
|
Fandersson |
Schlyter verkar vara av samma art som dogmatiska katoliker. Eftersom många katolska präster visat sig utnyttja kyrkan för sina synder då måste det vara fel på allt och alla som kallas katolskt. Detta skiljer sig inte ett dugg från nazismen och islamofobin.
Jag är inte katolik eller protestan eller muslim, men dessa religionshatare står mig i halsen. Deras religion är den värsta eftersom den bygger bara just på hat.
Jag kräver att både religiösa och ateister ska bete sig på ett acceptabelt sätt. Men själva religionen har inte ett dug med detta att göra. Det finns ohyggilga människor som utnyttjar allt.
Schlyter borde dra åt pepparn.
|
|
Inlägg #95: Postat: 2010-03-29 17:01:00
|
ingloz |
#94/ Tänk att det finns sådana människor som du, herr Fandersson, som inbillar dej att det är intressant att läsa sånt som du inte ens vågar stå öppet för. Först när det börjar närma sej hundra inlägg, där du kunnat kolla stämningen, vågar du sticka fram din trut och bita till ... Vissa förstår inte att uppskatta att det finns ett GRATIS forum där man får möta intelligenta skribenter som bemödar sej att dela med av sina erfarenheter. Andra, som du, herr Fandersson, tror att det är här man avreagerar sej efter motgångarna en dålig dag. Trots allt önskar jag att vårsolen ska lysa på dej också så du blir lite gladare innan Påsk. Till sist hoppas jag att du inte är den jag misstänker, för då blir jag verkligen mycket besviken...
|
|
Inlägg #96: Postat: 2010-03-29 17:49:00
|
Janne B |
Schlyter är något av en massmedial hjälte. Som tidigt drog i gång denna öppna sajt efter eget recept. Då var konkurrensen inte så stor - men det är den nu. Företaget har bytt ägare några ggr men Carl-Olof står kvar. C-O har flera ggr ändrat upplägget och redigeringen av Sourze. Sannolikt för att möta nya situationer. Det är ett verkligt kraftprov att denna Källa inte sinat, utan då och då flödar rikt o friskt. / Old ma
|
|
Inlägg #97: Postat: 2010-03-29 17:58:00
|
ingloz |
#96/ Bra, Janne B! - Hyllas den som hyllas bör...
|
|
Inlägg #98: Postat: 2010-03-29 18:03:00
|
Carl Olof |
#94 Fandersson, nej jag är inte för kollektiv bestraffning och jag är inte religionshatare. Vi pratar här om många tusen företrädare för en religion - inte bara utövare - som har brutit det heligaste av löften, det att vara den tryggaste av medmänniskor, den godaste, per definition självskrivet fri från varje ond avsikt. Starka indikationer talar för att Ytterligare tusentals företrädare kring dessa förövare har vetat om, men inte polisanmält. Nu upprepar sig historien i Tyskland och enl Dagens Nyheter briserar snart motsvarande bomb i Italien. Kan man fortfarande prata om undantag? Det tycker inte jag.
|
|
Inlägg #99: Postat: 2010-03-29 18:11:00
|
Carl Olof |
#96&97 Tack Janne och Ingloz! Man får tåla en del i den här rollen, men det är härligt med uttalade supporters.
|
|
Inlägg #100: Postat: 2010-03-29 18:24:00
|
Bizon |
Fandersson #94 Kanske måste man ha lite förståelse för att även icketroende kan känna sej ganska så provocerade av troende eller religiöst expressiva personers behov av att skriva andra på näsan att dom äger denna tro hur motsägelsefull och ologiska den än kan förefalla för de som inte har den förmågan att bortse från de märkliga tankens kullerbyttor som ska till för att göra tro möjlig. Många ateister kanske till och med är lite avundsjuka på troende människor då dom med sina ljusblå i stark hänryckning hävdar den bestående och tillkommande härlighetens fröjder mot allt förnuft. Även det faktum att missionen är ett utmärkande inslag i den religiösa indoktrinering vi genom vår kultur ständigt är utsatta för och måste försvara oss emot. Radion har emellanåt dagliga religiösa betraktelser, högmässa på söndagarna osv. Lite förståelse kan ju vara bra för alla parter, men livet skulle nog vara betydligt mindre konfliktfyllt om trons garde höll inne med sin vurm för det gudagivna även om den goda avsikten att sprida sin sanning inte enbart är ett egoistisk fikande efter lön i himlen – kanske är det även en liten omsorg om nästan som där får komma till uttryck. De som inte tror kanske kan ducka, titta åt ett annat håll eller hålla för öronen en stund och med ett vänligt leende försöka bortse från de troendes benägenhet att vilja uppvisa en beredskap att få lida för sin tro... Och om jag brukar säga - förutom att guds vägar är obefintliga är människan ett konstigt litet djur som ännu inte kunnat göra annat än att följa sin natur...
|
|