Upplös katolicismen!

Den här tråden diskuterar artikeln Upplös katolicismen!.
Showing page 2 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #21: Postat: 2010-03-26 22:42:00
ingloz
#18/ Aha, GunnarL, så det är bara rubrikerna du läser. Då är det förstås bara löpsedlarna utanför pressbyrån du tar till dej också. Jo, men då håller jag med, det är faktiskt rätt dumt.
Inlägg #22: Postat: 2010-03-26 22:49:00
GunnarL
17/ Jaså Du har avskaffat Gud ingloz. Ja, det är ungefär som när Janne B avskaffade Svenska Kyrkan. Den fanns kvar ändå. Den moderna människan är över huvud taget en konstig varelse. Hon avskaffar gärna Gud när hon har det bra men vem ber hon om hjälp när hon kommer i nöd? När hon lägger på kvällen sig ber hon väl knappast en bön till kommmunens socialhjälp. Och en fråga kvarstår alltid: Vem tänder stjärnorna? Antingen är det Gud eller också är det ingen alls! Lyser gör de i alla fall.
Inlägg #23: Postat: 2010-03-26 22:53:00
Lars Nilsson
#21. Nu är det många skribenter här på Sourze, som med rätt eller orätt, gnällt om att redaktionen ändrat på rubriken så att artikeln inte varit i samklang med rubriken. Men den ogärningen kan knappast chefredaktören har varit utsatt för.
Inlägg #24: Postat: 2010-03-26 22:56:00
Lars Nilsson
Som varande ateist hyser jag stor respekt för alla religioner. Men inte för alla religiösa. Varför jag nu skriver det begriper jag inte. Men det lät väl bra.
Inlägg #25: Postat: 2010-03-26 23:06:00
ingloz
#22/ GunnarL, det är DU som drar likhetstecken med att "Avskaffa Gud" - Läser du så slarvigt eller är det bara som du slingrar dej? "Dom flesta kristna", skriver jag, har avskaffat Gud - men jag kallar mej inte för "dom"... En sak som jag lagt märke till på senare tid är att det blivit lite poppis att nämna Gud vid namn här på Sourze. Det är förmodligen en Dag Nilsson-effekt...
Inlägg #26: Postat: 2010-03-26 23:12:00
ingloz
#23/ Ja, Lars Nilsson, det har jag också lagt märke till. Ibland kan rubriken vara bra att skylla på, men lika ofta ger den mer tyngd åt en artikel. Det jämnar nog ut sej.
Inlägg #27: Postat: 2010-03-27 00:43:00
George Debaly
ingloz #11 För en liten stund glömde jag bort att man, för att inte framstå som pedofilkramare, måste göra det självklara d v s att uttrycka avsky för det du kallar "kristenhetens grövsta övergrepp". Du måste ha glömt korstågen, de olika inkvisitionerna, den katolska kyrkans svek mot judarna och bidrag till förintelsen, o s v, o s v, men visst, de katolska pederasternas våldtäkter av barn är ännu ett av katolicismens brott mot mänskligheten, men det hindrar inte att jag likt flera i den här tråden ser det tokroliga i både artikelns rubrik och även i det som t ex Per W skriver. Den romersk katolska kyrkan är den största i världen med över 1,1 miljard medlemmar, det är knappast något man upplöser i en handvändning.
Inlägg #28: Postat: 2010-03-27 05:53:00
Bizon
Det dröjer innan mänskligheten blir mogen nog att lämna diverse religioner bakom sej. Än klarar inte merparten människor av tanken på att en gud inte finns fast hon förvisso på goda grunder hyser starka tvivel. ------------ Apropå pedofili och att avskaffa hit och dit,,, hur vore det att avskaffa internet? Det ropas ju ständigt om att det förekommer mängder med pedofilt material på nätet som vad jag förstår är någon form av fotografiskt dokumenterat pedofilt beteende. Föresten varför inte avskaffa hela mänskligheten? Vad har vi i livet att göra egentligen - kan någon påstå att vi tillför något gott till livet överhuvud taget? -------------- Det är knappast celibatet som förorsakar den katolska pedofilin - celibat är ju en rätt marginell företeelse allmänt sett, men pedofili har historiskt sett alltid förekommit. Om siffrorna som nämndes i artikeln är jämförbara med förhållanden i övrigt vad gäller genetiskt betingad pedofili så skulle ca 4 av mänskligheten oavsett religion eller politisk hemvist kunna hysa pedofila böjelser. Möjligen är det ännu fler men bara 4 är så pass gravt pedofila att dom har eller kan komma att utföra den typen av övergrepp i praktiken. Det intressanta med driftsbeteenden av dehär slaget är att individen inte så lätt låter sej avskräckas av att få utstå eventuella avslöjanden, inte heller hotet om straff har hindrat homosexuella att vara homosexuella --- alltså något upplösande av det ena eller andra kommer inte att förändra något i sak - frågan är då vad som ska till för att förhindra att människan som art och individ genom sina böjelser och beteenden förorsakar sina artfränder och jordens tunna livsväv sådana skador som blir svåra att leva med eller rent av omöjliggör allas vår existens?
Inlägg #29: Postat: 2010-03-27 10:53:00
Janne B
lars 22.56 I det mesta du skriver framgår att du har denna respekt - grundad på stor livserfarenhet från många länder.
Inlägg #30: Postat: 2010-03-27 10:56:00
usa2010
Med tanke på att man i Svenska Kyrkan applåderar för våldtäktsmän och prästen konstaterar att det var "fint och starkt" att han kom till kyrkan kan vi nog avskaffa ett och annat...
Inlägg #31: Postat: 2010-03-27 11:02:00
Janne B
...det var alltså i en kyrka av sv kyrkans tusentals lokaler som detta hände... I 999 applåderade man inte. //Jag kritiserar gärna Sv Kyrkan då det är befogat...
Inlägg #32: Postat: 2010-03-27 11:09:00
Janne B
05.53 Det dröjer innan mänskligheten blir mogen nog att lämna diverse religioner bakom sej. Än klarar inte merparten människor av tanken på att en gud inte finns fast hon förvisso på goda grunder hyser starka tvivel //Slut på citat// Texter med sådant innehåll har jag sett under hela mitt liv - sedan jag läste Ingemar Hedenius Tro o Vetande. // Troende framställs som dumma, obildade, omogna även om det går att räkna upp tusen exempel på motsatsen. / Förekommer sådana texter insändarte utanför Sverige?
Inlägg #33: Postat: 2010-03-27 11:14:00
usa2010
Naturligtvis är det så; man applåderade inte i varje kyrka, kan bara inte bara låta bli att fundera på orsaken till VARFÖR man gjorde det i just denna kyrka och om man nu gjorde det i just denna kyrka - kan detta kanske hända även i en annan kyrka eftersom människor som bor i just detta samhälle kan orimligen vara helt annorlunda än människorna i något annat samhälle...
Inlägg #34: Postat: 2010-03-27 11:14:00
Janne B
Underbar formulering GunnarL / Och en fråga kvarstår alltid: Vem tänder stjärnorna? Antingen är det Gud eller också är det ingen alls! Lyser gör de i alla fall.//
Inlägg #35: Postat: 2010-03-27 11:19:00
Janne B
USA / Nu tycker jag att du är på rätt spår. Vad är Orsaken till denna Verkan. Varför hände det i en liten by i glesbygden. Har det hänt många ggr liknande i stadsmiljö.? Ja det är nog ingen störr5e skillnad på folk nu när vi alla matas med TV PC Twitter Faceb ook mm. Afrikanska kvinnor går omkring på sina åkrar o avläser marknadspriset på sina mobiler...
Inlägg #36: Postat: 2010-03-27 11:59:00
usa2010
Janne: det finns två kända experiment som man använder när man försöker förklara hur en massa beter sig om de har en auktoritär eller karismatisk ledare och om de slipper känna ansvar över det de gör, nämligen Milgrams Experiment och Stanford Prison Experiment Länk: sv.wikipedia.org
Och känslan av ansvar slipper man om man hänvisar till "någon" eller "man". Om det sedan fanns någon typ av "ledare" i samhället eller om våldtäktsmannen själv är så karismatiskt, vilket inte skulle förvåna mig, att han fick alla på sin sida, kan man bara spekulera om...
Inlägg #37: Postat: 2010-03-27 12:23:00
Martin Ekdahl
Nu har jag förvisso ingen läggning åt det religiösa hållet, men om jag hade det så hade jag nog inte valt att konvertera till katolicismen. Känns som att den religionen inte kan lära mig någonting om sunda värderingar.
Inlägg #38: Postat: 2010-03-27 14:09:00
Bizon
Janne #32 Ja det finns en och annan tänkare som både funderat och förundrats över den religiösa människans logiska brister och godtrohet - att tro o vetande i någon mån beskriver ytterligheter vid förnuftets gränser är nog helt i sin ordning och normalt sansade människor klarar oftast av balansgången där emellan. Att, som du säger //troende framställs som dumma, obildade, omogna// har säkert att göra med att religiös dogmatik så ogenerat stoltserar med så pass iögonenfallande huvudlösa kullerbyttor --- och föreställer jag mej - att det går att räkna upp tusen exempel på hyggligt kloka människor som officiellt erkänt sej till en eller annan trosriktning torde ha med dessa människors pragmatiska läggning att skaffa - kan ju så vara att dom insett att det inte är lönt att ta upp kampen mot vissa väderkvarnar så länge dessa förblindade av sin uppblåsta makt knappast kommer att ta ner sina segel. Men klokhet och mognad kommer med tiden och drabbar kanske i bästa fall alla med tiden...
Inlägg #39: Postat: 2010-03-27 15:26:00
ingloz
#27/ George Debaly, jadå - det orimliga i rubriken såg vi säkert allihop - men när jag sedan läste artikeln fastnade skrattet i halsen. Vad har hänt med oss när pedofili tycks ha blivit vardagsmat t.o.m. inom kristenheten. Korstågen och allt annat otäckt som utövats med Guds namn som täckmantel är fruktansvärt - men har vi verkligen inte blivit ett enda uns bättre i vår upplysta tid. De här övergreppen sker ju i nutid!! - Och sexuella övergrepp mot barn tycker jag verkligen är det allra värsta tänkbara brott som över huvud taget kan begås.
Inlägg #40: Postat: 2010-03-27 15:33:00
ingloz
#24/ Lars Nilsson, enligt mitt tyckande låter det inte bara bra - det är väl befogat också.
Showing page 2 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...