Inlägg #1: Postat: 2010-03-26 11:10:00
|
Lars Nilsson |
Ja, att upplösa den katolska kyrkan är naturligtvis rätt melodi och förefaller vara en lätt match att genomföra. Och när vi ändå håller på och botaniserar i buskvegetationen kan vi väl ta och ansa Islam också. Något djävulskap har väl alltid muslimerna hittat på. Har jag hört.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-03-26 12:05:00
|
anden i flaskan? |
Men nu ska vi inte sprida de vildaste rykten.. I min söndagsskola var vi rätt snälla och artiga och lärde oss inte att snatta kola hos handlaren....
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-03-26 12:31:00
|
Per W |
Vem sätter så korkade rubriker? Mer fantasifulla uppmaningar kommer här: "avveckla USA!", "Säg något klokt, Mona Sahlin!", "Avgå Dalai Lama!", "Håll med mig, Guillou alt Myrdal!" eller det alldeles omöjliga "Skriv något litet enda positivt om facket, Lars Nilsson!".
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-03-26 12:46:00
|
George Debaly |
Per W #3 Underbart! Får jag föreslå: "Avveckla skolan och kyrkan i Bjästa"?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-03-26 13:29:00
|
Per W |
Det kanske räcker med att hoppas att katolska kyrkan slopar celibatkravet så småningom. Kyrkan har ju också varit en positiv demokratisk kraft i forna östeuropa och är det i Sydamerika.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-03-26 14:32:00
|
Lars Nilsson |
#3. Tuffa uppmaningar, men jag undrar om inte den jag är med i, ändå är den som är svårast att få gehör för. Står man lite till höger om Djingis Khan så är man fan i mig inte särskilt lättflörtad.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-03-26 15:22:00
|
Janne B |
George. Jag avvecklade sv Kyrkan den dag jag blev myndig. Vad gjorde du?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-03-26 18:21:00
|
Per W |
Jag har fler omöjliga krav: "Läs en bok, Björn Borg!","Bygg en skyskrapa i Stockholm!", "Banta, Brolin!", "Säg nå´t roligt, Stefan Holm!", "Riv Stadshuset!", Gå i kloster, katolska präster!...."
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-03-26 18:57:00
|
Lars Nilsson |
#8. Hjälps inte. Jag står ändå i en klass för sig!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-03-26 20:24:00
|
George Debaly |
Janne B #7 Jag har aldrig varit medlem, kom ju hit som "flyktingbarn" med mina föräldrar från Ungern, 1956. Däremot är jag döpt katolskt och "svartkonfirmerad" protestantiskt. Ett resultat av att mina föräldrar dels inte hade någon koll på att vi inte var medlemmar i kyrkan, dels hade tröttnat på katolicismen. :o
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-03-26 21:41:00
|
ingloz |
Lika överrumplad som jag blev över artikelns besked om de hemska gärningarna och gärningsmännens antal - lika förvånad är jag över alla kommentarer som tar emot upplysningen lätt som en plätt. Utan minsta antydan till avsky skojas kristenhetens grövsta övergrepp bort, medan däremot en hoppande groda kan få färgen på ett kuvert att framkalla jordskred i debatten.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-03-26 21:51:00
|
GunnarL |
7/ Jaså Janne B, Du har avskaffat Svenska kyrkan. I så fall har Du uppenbarligen misslyckats, eftersom den fortfarande lever ett ganska gott liv.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-03-26 21:55:00
|
GunnarL |
11/ ingloz, Det är väl klart att alla tar avstånd från pedofeli och liknande avarter inom vilket samfund som helst. Men rubriken: "Upplös katolicismen" är ungefär i samma stil som att "Avskaffa Gud". Två oerhörda auktoriteter som inte ens en chefredaktör på en nättidning har en chans emot! Så enkelt är det. Jag tycker att artikeln fått precis de kommentarer den förtjänar.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-03-26 22:04:00
|
Janne B |
Gunnar. Jag försökte vara lite rolig. Jag menade förstås att jag nästan avskaffat sv kyrkan I MITT LIV. För jag har ju en annan kyrka. // Men Sv Kyrkan är i denna dag en av de viktigaste rörelserna och institutionerna i vårt samhälle.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-03-26 22:11:00
|
Janne B |
Hösten 1956 var jag 16 år o praktikant på en verkstad. En gång i timmen satte vi på radion och lyssnade på kurt Anderssons frontrapporter med sov jetiska stridsvagnar i hälarna. / Samtidigt pågick Suzkrisen...Jag har då o då träffat på ungrare som lyckades rädda sig. Under många år kunde jag namnebn på dramats huvudfigurer...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-03-26 22:18:00
|
Lars Nilsson |
Jag väntande bara på en kommentar liknande den av Ingloz. Men visst är det som GunnarL skriver. Ingen opponerar sig heller högljutt till påståenden om att "Krig medför död för många". Det är inte frågan om gärningen det handlar om utan något helt annat. Jag är dessutom inte helt säker på att vår gode chefredaktör hade släppt igenom en artikel med titeln: UPPLÖS ISLAM. Helt oavsett sakinnehåll. Hade man då inte funnit att det hade varit "hets mot folkgrupp"? Eller åtminstone varit rädd för att få stämpeln som ett främlingsfientligt forum. Men katoliker har alltid varit närmast fredlösa i Sverige och dessa kan alla håna, ända sedan Gustav Vasa:s tid. Det skulle man möjligen kunna skriva en artikel om.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-03-26 22:23:00
|
ingloz |
# 13 / Nej då, GunnarL, det är inte det minsta självklart när alla tar det med en klackspark trots att det rör sej om, som du själv säger, oerhörda auktoriteter. Tvärtom är det väl DÅ som starka begrepp är befogade. Det är ju DÅ som vi har rätt att ställa de högsta krav. Du drar likhetstecken med att "Avskaffa Gud" - och vad då då, det har ju dom flesta s.k. kristna redan gjort. Det är ju numera bara muslimer som är trogna sin.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-03-26 22:32:00
|
GunnarL |
17/ Lars Nilssons inlägg nr 16 är bra! Rubriksättningen till den här artikeln är rent ut sagt dum!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-03-26 22:33:00
|
ingloz |
#16/ Lars Nilsson, du borde vara rubriksättare på Sourze: " Hjälps inte. Jag står ändå i en klass för sig!" - Med den säljande presentationen slår du ut alla.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-03-26 22:38:00
|
Lars Nilsson |
Den enligt egen utsago, varande "Riksbögen", dvs Jonas Gardell, är väl den som på senare år hånad den katolska kyrkan mest. Han påstår sig dessutom vara djupt religiös vilket av någon anledning antas ge honom större trovärdighet i sina enfaldiga och historielösa angrepp. Att han av Vatikanen dessutom nekades göra ett TV-program i S:t Peterskyrkan på sitt ledmotiv “vrida Gud ur händerna på idioterna” fick denne flottige egocentriker att göra ännu mer oövertänkta, men av många, hyllade angrepp på den katolska kyrkan.
|
|