Islam hotar europeisk yttrandefrihet

Den här tråden diskuterar artikeln Islam hotar europeisk yttrandefrihet.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2010-03-05 08:06:00
finskan
Aningslösheten kostar - inte bara pengar med allt det slöseri den förda flyktingpolitiken och ansvarslösa politiska beslut skapat.
Våra skattemedel flyttas från en källa till en annan och - Fattigsverige är ett faktum och skam, som endast de fattiga känner till.
Utifrån min egen invadrarkvinna-lifestory ser jag med sorg, hur Sverige kapitulerar, låter sig våldtas.
I "Debatt" nyligen, fylldes studion av tyckare och publik kring Afganistan-problematiken, medan vårt eget land blöder.
Vårt försvar???? - tack, Finland, Sverige kan rusta ner och kriga på andra arenor i skuggan av er, profiliera sig på den politiska världskartan.
Den statliga TVn censurerar politisk debatt, tystar kritiska röster. Vi matas och manipuleras med sanningar vinklade av blocken med vapendragaren massmedian.

Hur mycket tål detta folk?
"En dag demokrati vart fjärde år" räcker inte, se, hur Sverige mår.
Blocken har sina koncept för hur agera ute i världen, men ...
Vem har koncept för svenska folkets överlevnad, för svenska rättsstaten och demokratin? Och det ärliga offentliga samtalet, yttrandefriheten i offentliga rum för även oss med kritiska röster?
Borta med vinden ... och ... utanför blockpolitiken.
Inlägg #42: Postat: 2010-03-05 09:40:00
Pelle
Ränderna går aldrig bort. Finnarna var allierade med Nazityskland. Främlingsfientligheten är utbredd även i Finland. Det där som ”finskan” håller på med är uttryck för motbjudande främlingsfientlighet. Jag är säker på att många finländare tar avstånd från ”finskans” åsikter. Hon missbrukar ordet demokrati. Det finns ett främlingsfientligt parti i Finland med stora framgångar. Ska dom anfalla Ryssland igen för att skapa Storfinland, ända till Uralbergen?
Inlägg #43: Postat: 2010-03-05 10:59:00
Svetsern
finskan: Det är jävligt lustigt hur de med lådbilsåsikter känner sig "förtryckta" och att "våra röster inte blir hörda" osv osv. Driver du med mig? Det går fan inte en dag utan att man ser en skånsk mysführer på TV som spyr ur sig overklighetspropaganda. Massmedia är inte vapendagare, de älskar det här och Kreti & Pleti också. Snarare vill jag påstå att de som motsätter sig de här trötta idéerna är de som inte blir tagna på allvar. "Pk-maffian" kallas de/vi som råkar bry oss om saker som forksning och tycker att statistik är missvisande. Men det tycker inte NI, så länge statistiken är på ER sida.
Inlägg #44: Postat: 2010-03-05 11:00:00
Tage Sundin
Signaturen "pelle" uppvisar en närmast osmaklig okunskap om den moderna nordiska historien. Finlands deltagande i kriget på tysk sida åren 1941-1944 kan inte förstås om det inte sätts in i ett sammanhang. I ett hemligt tilläggsprotokoll i den s k Molotov/Ribbentrott-paken från augusti 1939 tilldelades f d Sovjekunionen Finland. Vid tiden för det ryska angreppet mot Finland hösten 1939 hade de baltiska staterna redan i praktiken upphört att vara självständiga länder. Vinterkriget fram till mars 1940 innebar därför en kamp för Finlands fortsatta existens som nation. Fredsvillkoren blev tunga, men Finland kunde trots allt bevara sin självständighet. Under sommaren 1940 utsattes Finland för allt grövre hot från Sovjetunionen, och den finska statsledningen hade goda skäl att fundera över om inte landet trots allt och till slut skulle möta samma öde som de baltiska staterna. Det var i det läget som Finland lierade sig med Tyskland, och det hade intet att göra med någon slags "främlingsfientlighet". Finland hade förmodligen, precis som vilken annan nation som helst, lierat sig med djävulen själv om alternativet var nationell undergång.
Inlägg #45: Postat: 2010-03-05 11:34:00
peter_pan
Ja Tage Sundin, den arroganta dumheten är monumental. För den som vill förstå så finns det möjligheter. Historieprofessorn Henrik Meinander kom nyligen ut med en bok som uttömmande behandlar Finlands och de finska beslutsfattarnas situation och möjligheter under 2:a världskriget, med tyngdpunkt på 1944. Boken heter "1944".
Inlägg #46: Postat: 2010-03-05 15:17:00
Inger Olsson
Utforskaren: Är "Lasse i gatan" också "Utforskaren"? Nå, är Christer Mörner ditt r ä t t a namn? Så länge du inte ens har stake att skriva under med ditt namn alla dina politiska texter, kommentarer och länkar här på Sourze, så blir värdet av din yttrandefrihet i grunden plus minus noll. På tal om svenskar - vilket du givetvis inte har en susning om! - så uppskattar vi i n t e fegisar. SD: s Jimmy Åkesson kan man åtminstone delvis lyssna på och också diskutera med. Såg han nyligen i ett debattprogram, men givetvis flög han på de stora existentiella frågorna när han mötte bl a invandrarna. Närmare valet kommer debatterna att tätna och han SDkommer att tryckas allt längre "in i väggen". Men du "Utforskaren" är ju ett politiskt hopplöst fall. Som stödmedlem åt t ex SD kan du väl på sin höjd klara dig.
Inlägg #47: Postat: 2010-03-05 15:20:00
Inger Olsson
"Lasse i gatan": ja, jag tar hellre och ställer en djurknullare - som anser att bl a djuret inte lider - mot väggen än gör som du - fegt skriver bakom nicknamn och dessutom talar osanning. Godnatt!
Inlägg #48: Postat: 2010-03-06 04:42:00
Bur-q-ua12
"Utforskaren" skrev, 2010-03-03 18:13:00 följande:

"Återigen en som sällar sig till den naiva skaran av okunniga kritiker. När blev muslimer och islamister ett folkslag?"

Man brukar säga "den som sa det han /hon va det" och det uttrycket stämmer väl in just nu.

Det är vanskligt att kalla någon "okunnig", när man själv är det.
Läs gärna på om brottet "hets mot folkgrupp" i lagtexten nedan, BrB 16 kap. 8§.

"
Brottsbalk 1962:700

...

ANDRA AVDELNINGEN

Om brotten

...

16 kap. Om brott mot allmän ordning

...

8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids
hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan
sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg,
nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell
läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två
år eller om brottet är ringa, till böter.
"

/
B12
för
BB - bröd och bur-q-ua åt folket
www.societyofbur-q-ua.tk
Inlägg #49: Postat: 2010-03-06 10:13:00
finskan
Pelle, Svetsern, ev fler..

Med mina rader ville jag bidra till Eriks artikel, hans tankar om Sverige, Europa idag, imorgon.
Yttrandefrihet, men inte åsiktsfrihet nu och redan under den långa, lojala, soc demokratiska tystnad, vi, hit lejd arbetskraft ödmjukt förpassades i. När jag väljer att äntligen tala, bemöts jag inte alls oväntat.. av ANINGSLÖSHET, NAIVITET. Total, närmast skamlig okunskap om historia angriper mig, då jag nämner svenska försvaret.
2. världskriget åberopas, mitt lands ställningstaganden anklagas.
Hmh...bl a Milosevic startade sitt krig åberopande orättvisor flera hundra år sedan.
Och hur var nu Sveriges roll i kriget, var den ärbar? Frisedel från lidandet på kända och inte helt justa villkor. Lierande med VEM???
Mitt land .. som sagt, läs H Meinander för att ifylla era skamligt svarta tomrum med fakta. Finland fick aldrig välja, detta trodde jag alla känner till. Glömt även de svenska frivilliga som valde att strida mot Sovjet för även svensk frihet?? Många kom aldrig hem. Jag har besökt minnesmärken och katastrofplatser i deras spår.
De beslut som togs för Finlands del har stor betydelse för Sverige; min far sade en gång - "därute på Karelska näset tröstade jag mina mannar med att säga: vi tvingades hit, men vi kunde tvingats att stå som en front under röda fanan med yxa och hammare och med ansikten och vapen vända mot väst..".
Det var inte detta jag skulle skriva om, men jag försvarar mina hemländer mot både aningslöshet och konkreta hot.
Fortsätt att blunda inför det som drabbar Sverige, Europa.
Inlägg #50: Postat: 2010-03-06 12:25:00
Pelle
Heder åt SSU och Ung Vänster som vägrar ha möten med rasistiska Sverigedemokrater.
Till ”finskan”. Nazisympatierna var så starka i Finland att de allierade sig med Tyskland. När chansen kom ville finländarna bygga Storfinland ända till Uralbergen. Finnarna deltog i 900 dagar lång blockad av Leningrad som orsakade över en miljon leningradbos död i svält och sjukdomar. Om … om Finland hade avstått från att gå ihop med tyskarna så tror många att Viborg hade varit en blomstrande stad i Finland och björkarna hade susat på Karelska näset i ett multikulturellt samhälle. Sverige förlorade Finland år 1809 men Viborg och Karelska näset förlorade Sverige redan 1721. Finland tillhörde Tsarryssland lite över 100 år men Karelen med Viborg nästan 200 år. Tsaren Alexander I gav Viborg och Karelen till Storfurstendömet Finland. Svenskarna härjade och styrde Finland över 600 år.
Inlägg #51: Postat: 2010-03-06 15:03:00
Pelle
Sverigedemokraterna Österlens vice ordförande Mats Thuresson har åtalats misstänkt för grov förskingring. Han har erkänt och rättegång väntar.
Inlägg #52: Postat: 2010-03-06 17:05:00
LJohn
"Pelle" är ännu en av dessa "experter" som hämtar allt sitt "vetande" från Aftonbladet...
När man som Sverige aldrig behövt försvara sin frihet så blir man nog sån..
Istället har vi i Sverige tvingats att underkasta oss och ständigt backa kallas på vänsterspråk "förhandla" i/om våra åsikter.
Vart vi i Sverige är på väg är det inte så många som insett, särskilt inte Pelle..
Inlägg #53: Postat: 2010-03-06 17:31:00
Tage Sundin
"Pelle" kan inte betraktas som något annat än en - ursäkta uttrycket - okunnig pajas som saknar kunskaper för att deltaga i debatten. Finnarna i praktiken Mannerheim motsatte sig bestämda tyska påtryckningar om att efter det nya krigsutbrottet sommaren 1941 tränga djupt in i f d Sovjetunionen. Finnarna nöjde sig i stort sett med att återerövra de landområden som förlorats i marsfreden 1940. Den tyska inringen av Leningrad S:t Petersburg blev därför aldrig fullständig. Det lyckades ryssarna att underhålla Leningrad genom transporter över Ladoga vintertid via på isen anlagda vägar. Svälten i staden blev likväl utbredd, och hundratusentals människor svalt ihjäl eller dog av andra umbäranden. Men att lasta detta på finnarna är förstås groteskt! För övrigt förefaller finnarnas allmänna sympatier för nazismen ha varit högst måttliga. Sålunda utlämnades inga finska judar till de tyska utrotningslägren. Det var heller inte svårt att motivera de finska trupperna att 1944 driva ut tyskarna från Finland. Vad slutligen gäller "Storfinland" förekom förvisso sådana fantasier i den finska pressen. Men det fanns inga sådana funderingar inom den tongivande finska statsledningen. Finland gick med i kriget på tysk sida för att a säkerställa landets fortsatta ställning som suverän stat samt b för att återfå framförallt Karelen som 1940 förlorats efter det ryska angreppskriget.
Inlägg #54: Postat: 2010-03-06 22:13:00
peter_pan
Vad är den där Pelle för en Pelle-Jöns? Ett sk troll förmodligen.
Inlägg #55: Postat: 2010-03-06 22:39:00
Bizon
Islamiseringen av europa är en följd av att det med flykting-strömmarna från islamstyrda länder kommer så pass mycket hyggligt folk som likt andra religiösa personer även kristna faktiskt sköter sej och respekterar andra människor på samma sätt som dom själva vill bli respekterade. Jag ser främst tre problem i konfrontationen mellan den västerländska kulturen om man kan säga att den överhuvudtaget finns. ------------ Ett. - att västerlänningen i allmänhet är helt okunnig i vad islam är. ------------ Två - att den "västerländska kulturen" är en mosaik av all möjlig mischmasch utan egentlig ryggrad annat än ordet "demokrati" som gång på gång visar sej vara ett substanslöst mantra. Aftonbladet sosildemokratisk var dock först ut om jag inte missminner mej genom att åtminstone låta SD komma ut i öppen debatt - sedan får man tycka vad man vill om dom båda i övrigt, men utan en öppen debatt ingen demokrati – övriga så kallade demokratiska partibildningar var rörande överens om att försöka tiga ihjäl denna "de demokratiska underströmmarnas yttring" som artickelförfattaren också tar upp som "tystandet av ordet" som ett tydligt problem. Även på nätet i diverse forum har strategin varit att okväda och tomgaffla utan minsta vilja till saklig diskusion. ----------- Tre - med invandringen av ett övervägande flertal chysta medmänniskor har diverse extremister också tagit plats i ett aldrig någonsin lugnt och fredligt europa där yttrandefriheten defacto inte kommit så långt på alla håll mer än möjligen som en parentes i historien. Vi är ganska så bortskämda med att åtminstone ha kunnat tro att vi har diverse mänskliga rättigheter, religionsfrihet och rätten att tycka och tänka vad vi vill, men risken för en backlash är inte bara överhängande den är ett faktum och det även utan muslimskinspirerad försiktighet. I många olika sammanhang har det visat sej att det är hälsosamt att vakta sin tunga. Uttrycker du fel åsikter i arbetslivet så kan du mista jobbet illa kvickt OBS inget nytt fenomen - talar du om sanningen i något sammanhang som pekar på de högre dignitärernas makabra beteenden och bristande moral så kan du kanske få njuta ett tag av lite stimulerande rampljus, men lika troligt att du hamnar i totalt mörker och din journalistiska eller medmänskliga samvetskarriär blir ett minne blott. Går du emot kolegialiteten som polis så hamnar du på hispan eller får skrivbordstjänst i en egen garderob. NIX - någon enhetlig yttrandefrihet är knappast ensidigt hotad av en muslimsk närvaro i europa, men däremot av feghet och den ovilja som sk. vanligt folk utrustat sej med för att slippa hamna i blåsväder eller att ta ställning som kan skada dom själva - i det fallet tror jag knappast att vi är olika muslimer eller vilken religiös falang som helst. Och ska vi se det ur ett allmänmoraliskt perspektiv så är det oerhört få som ens kommer i närheten av någon högre nivå på resning då det gäller att stå upp för ens de mest elementära mänskliga rättigheter om det skulle innebära någon som helst skyldighet för oss själva.
Inlägg #56: Postat: 2010-03-06 22:43:00
GunnarL
54/ Jag tycker inte att Pelle är någon pellejöns! Det fanns ganska starka nazistiska och extremnationalistiska strömingar inom den finska överklassen under 1930-talet. Fast Tage Sundin ger en ganska bra bild av situationen i kommentar nr 53. Finland var onekligen i en svår situation och tvingades in i ett samarbete med tyskarna för att rädda landets självständighet. Möjligen skall Pelle fördjupa sig lite i ämnet och inse att Finland inte stod inför några enkla beslut. Det gällde helt enkelt att överleva som självständig nation. Och finnarna fick betala ett ganska högt pris!
Inlägg #57: Postat: 2010-03-06 23:12:00
GunnarL
55/ Jag skall ge Dig ett gott råd Bizon: Skriv lite kortare kommentarer. Det Du skriver är ofta vettigt men så långt och utdraget att ingen orkar läsa hela texten - hur bra den än är. Så ta inte illa upp. Det är bara en synpunkt. Många gånger kan man ju dela upp vad man vill säga i flera kortare inlägg.
Inlägg #58: Postat: 2010-03-07 08:09:00
finskan
Pelle, m fl historieförfalskare

"Under 1930-talet var relationerna till grannen i öster, Sovjetunionen, normala men inte hjärtliga. År 1932 ingick länderna en nonaggressionspakt. 1939 var läget spänt i Europa och Sovjetunionen ställde territoriella krav på Finland. Kraven avvisades och Finland hänvisade till sin neutralitet och till de avtal som länderna ingått. Den 28.11 drog Sovjetunionen sig ensidigt ur nonaggressionspakten med hänvisning till skotten i Mainila, dagen efter det bröts de diplomatiska kontakterna och den 30.11 kl 6.50 öppnade sovjetiskt artilleri eld på det Karelska näset. Samma morgon fick Helsingfors erfara flygbombningar. Det Finska vinterkriget hade börjat. Det sovjetiska anfallet fördömdes världen runt förutom av Tyskland som förhöll sig neutralt i konflikten, men trots detta stod Finland ensamt, utan allierade i kriget. Kriget gick dock inte enligt planerna för Sovjetunionens del eftersom man misslyckades i erövrandet av landet. Kriget som egentligen skulle vara över på några veckor drog ut över tre månader. Den 13.3.1940 skrev statsminister Risto Ryti under ett fredsavtal som dikterats från Moskva. Finland var tvunget att avstå stora landområden och 400 000 flyktingar skulle omplaceras."

Uralbergen, Leningrads ockupation, Storfinland...
Björkarnas sus .. Vilken rappakalja alltsammans.
Mina vänstervänner ska få sig ett skratt.
Inlägg #59: Postat: 2010-03-07 10:05:00
Bizon
Gunnar #57 - jag ger dej helt rätt :- Men det ser så tjatigt ut när jag styckat upp tankarna i smådelar - och känns som en underskattning av läsaren...------------------------------------------------------
Kommentarerna kulle säkert bli lättare att läsa om dom åtminstone kunde styckeformateras...
Inlägg #60: Postat: 2010-03-07 11:30:00
Unto S
Beträffande Finland läs: Länk: sourze.se och Länk: sourze.se
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...