Inlägg #1: Postat: 2010-02-03 10:03:00
|
Leif-Arne |
KD och KDU fiskar i grumliga vatten, att det skulle gå så snabbt att få napp är ändå anmärkningsvärt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-02-03 10:26:00
|
Jocke-sourzial |
Vem, egentligen, "fiskar i grumliga vatten", just här och nu? KDU har knappast varken nämnt eller bjudit in SDU vad jag vet! GBA, men "bara när det passar", min självgode L-A! Bort med tassarna från våra barns könsidentitet, säger jag! Någon borde anmäla Förskolans läroplan till EU för könsdiskriminering.
Skall man kritisera SDU bör man göra det i varje enskild sakfråga, inte flumma runt genom andra partier eller ungdomsförbund!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-02-03 10:40:00
|
Leif-Arne |
Nåja, tillfällighet eller inte men Hägglund har tidigare använt sig av retoriska grepp som hämtats från SD t.ex. "verklighetens folk". Nu kommer dödskyssen. Emedan, jag vet vad du tycker i frågor kring feminism etc., även om jag inte delar dina åsikter så vet jag att din utgångspunkt ligger långt från SD. Däremot är KD och KDU nu uppenbarligen desperat ute och söker profilfrågor, men har hamnat på ett sluttande plan där slutändan ligger i ett brunt träsk.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-02-03 10:58:00
|
Jocke-sourzial |
Jaha, man får tacka, inte fiskat i grumligt vatten alltså... Eller nu så smått på väg mot "brunt träsk". Du är väl inte clairvoyant!? Om nu centern skulle säga något om vindkraftverk, som inte du delar, men där SD säger sig tycka samma. Fiskar då C "i grumliga vatten"? Nehej, aha, det gäller kön, här rör sig de fula fiskarna, "kvinnoförtryckarna", m.fl. Men i sakfrågan då:
Skall vi acceptera mångkultur, tycker du? Oavseett nu vad SDU eller KDU tycker! Skall folk få ha sin sexuella läggning, tycker du? Skall kvinnor få klä sig som män traditionellt, tycker du. Skall män få vara transvestiter, klä sig som kvinnor? Ja eller nej? Varför skall då inte pojkar få vara som pojkar, eller som flickor när de vill det, i samhällets skattefinansierade barnomsorg!? Och flickor få vara som flickor, eller som pojkar när de vill det?
Dvs "pojkar och flickor", om man nu inser att det finns kulturella OCH biologiska könsskillnader, med flytande gränser vilket man inte heller tycks ha insett, eller inte vill erkänna. Och inte kallar allt detta för en "social konstruktion", något som man inbillar sig skapats lite "hipp som happ"!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-02-03 11:15:00
|
Jocke-sourzial |
Likaväl som vi nu, de flesta av oss inser att man inte har rätt att lägga sig i folks sexuella identitet inom rimliga gränser. Så bör vi då också inse, en del senare än andra, som vanligt att vi inte har rätt att lägga oss i folks könsidentitet inom rimliga gränser. Och allra helst då inte när det gäller våra barn, att indoktrinera dem könspolitiskt, i deras beroende av samhällets vård. Det luktar politiskt a la Sovjet lång väg om förskolans läroplan!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-02-03 11:19:00
|
Leif-Arne |
Nu är du sådär svartvit på nytt. Du borde veta min inställning till det du listar vid det här laget. En nyansering, jag är inte mot vindkraft däremot så hävdar jag att tillskottet energi den vägen bara kan bli marginellt. Min huvudsakliga invändingen mot KDU texten var att den var en karikatyr, en halmgubbe, med barn som skulle förmenas Emil i Lönneberga osv. Ingen kommer att hindra pojkar vara pojkar och flickor flickor. När vi firade lucia på vårt nystartade f.koop så ville alla scrottarna vara lucia, inte för de brydde sig i någonslags könsidentitet utan därför att de alla ville ha ljus i håret. Ingen av dem har för den skull problem med sin identitet idag 20 år efteråt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-02-03 11:31:00
|
Jocke-sourzial |
Min självbäste L-A. förskolans läroplan talar sitt tydliga språk, det går inte att avfärda faktum. Numera feministinfluerade SVD hade hela 6 dubbelsidor om detta ämne står i min artikel om tidningen. På vissa förskolor med unga Schyman- eller Lundgren-kopior rent ut sagt passar man på, på andra finns det säkert visst motstånd även från föräldrar. Tala om träsk, ett lotteri vilket träsk man faller i alla kan inte välja privat. Läroplanen alltså. Och så här citeras i artikeln, om "Emil" m.fl.: - "Lpfö 98: ”Till slut har vi valt att lyfta bort vissa titlar från barnens hyllor eftersom vi inte känner att vi kan stå för det böckerna förmedlar. Vi kan komma att läsa dessa böcker i framtiden, t.ex. i samband med teman om hur det var förr i tiden, men vi vill inte att barnen ska bläddra i böckerna där både bild och text förmedlar passivitet för flickor och aktivitet för pojkar.” Statsideologin ska styra urvalet av litteratur...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-02-03 11:57:00
|
Leif-Arne |
#7 Nåjo, du blandar högt och lågt, i sak så får jag kolla upp Lpfö 98. Däremot behöver du inte liksom en Bergman hålla upp Lundgren som en dämonsk sprattelgubbe, henne är det ändå ingen som tar seriöst. Om du däremot har problem med SvDs feminism så funderar jag på vad som egentligen stör dig. För övrigt så tycker jag att Birgitta Olsson som minister är ett utmärkt val. Henne gillar jag.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-02-03 12:08:00
|
Janne B |
Birgitta Olsson har länge varit en fri o frisk fläkt i Folkpartiet och det kommer hon säkert att vilja fortsätta att vara. Men har man fått ett så viktigt jobb begränsas friheten anar jag. Nu måste hon respektera att Bildt är utrikesminister och att hon har ett annat uppdrag.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-02-03 12:10:00
|
Leif-Arne |
Egentligen är feminism ett ömöjligt begrepp eftesom det kan ha så många olika betydelser, som du skrev man kan sätta epitetet på allt från Lundgren till vissa skribenter på SvD, ändå är avståndet dem emellan stort. Det är egentligen bättre att använda begreppet jämställdhet även om det där finns olika tolkningar. Jag är definitivt för jämställdhet, jag anser att det ännu finns stora brister därvidlag. När jag gick i skolan hade flickor syslöjd och pojkar trä och metallslöjd. I sexan kom ett påbud att vi en termin skulle byta, då tyckte vi killar att det var ett rent övergrepp att tvinga oss sy. Numer tycker ingen det är konstigt. På den vägen är det.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-02-03 12:12:00
|
Leif-Arne |
#9 Egentligen är EU minister en rätt konstig ministerpost, men hon är en kapacitet och kan komma ifråga för andra poster längre fram.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-02-03 12:16:00
|
Janne B |
Jag tror att denna post tillkom för att förbereda vårt EU ordf skap. Sedan svår att sluta med - finns nog på få ställen ute i EU. Kan också vara ett sätt att marfkera Sverighes engagemang för EU - vilket ibland ifrågasatts. Ja detta kan också vara en träning för större uppgifter. Varje parti bör ha sina påläggskalvar ;-
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-02-03 12:17:00
|
Inger Olsson |
Leif-Arne: tips är att kolla upp styrdokumenten som nämns i KDU:s artikel här. Dessa skriver även Birgitta Olsson under...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-02-03 12:18:00
|
Janne B |
Mycket märkligare är dock "Margots" utkorelse till ett helt nytt FN uppdrag. En flicka från den lilla byn Jörn i Västerbotten.Hon kan klättra hon - trots att jag är vackrare!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-02-03 12:26:00
|
Janne B |
I brist på ork så vill jag instämma i LAs 10 ....Läser Sv Dagbl dagligen men blir nog inte moderat för det...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-02-03 12:27:00
|
Leif-Arne |
# 13Jo han är en taktiker Reinfeldt, otur för honom att hon hålls utrikes lagom till valrörelsen.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-02-03 12:30:00
|
Leif-Arne |
#12 Jomenvisst, Björklund sitter väl inte på tid och evighet.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-02-03 12:35:00
|
Inger Olsson |
Det mest intressanta i denna artikel är att SD ger sig ut för att vara ett parti som: "...sätter dessutom ned foten mot all form av kvottänkande/diskriminering och kämpar mot instegsjobb som gör det billigare att anställa invandrare än svenskar och lagstiftning som gör skillnad på människor utifrån sexuell läggning, etnisk härkomst, kön eller religion. Något vi är tämligen ensamma om."
Det tämligen SD är e n s a m m a om är att det är enkelt att hävda frihetsbegreppet när man paradoxalt vill styra alltifrån människans sexuella läggning till dens rörelsefrihet. Skulle de vinna valet har en bakterie mer frihet än vad den statsstyrda människan fick! Deras onda och kontrollpessimistiska människosyn styrs av att leta syndabockar, de vill linda in sig i "folkhemsidyllen" och stänga in oss globalt.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-02-03 12:39:00
|
Utforskaren |
Att gilla en kvinna som är svenskfientlig i högsta grad som ska in i EU talar sitt eget språk.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-02-03 12:46:00
|
Leif-Arne |
#18, 19 Nu var det dax, s.f.s.g., tråden är er.
|
|