Stockholmshem gör allt för att vräka mig

Den här tråden diskuterar artikeln Stockholmshem gör allt för att vräka mig.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-01-27 14:17:00
Leif-Arne
Jag hoppas att det reder ut sig för dig Sunny. Situationen verkar lite "fishy" , antagligen känner någon någon som behöver en bostad som i sin tur känner någon som har kontakter.
Inlägg #2: Postat: 2010-01-27 15:54:00
Thomas L. Aabo
Stå på dig för bövelen! har du ingen i bekantskapskretsen som är jurist eller känner en jurist?
Inlägg #3: Postat: 2010-01-27 16:47:00
Inger Olsson
Ja, Sunny, förstår din speciella situation, v a r f ö r du skaffade en lägenhet till, utöver det boendet, adress, som du är skriven på. Tänkte nog också att problemet låg inte på betalningsnivån... Om jag hade varit i samma situation? Ta bort artikeln snabbt och låt Stockholmshem b e v i s a att du har hyrt ut lgh i andra hand. Här talar du ju om det! Jag vet inget bostadsföretag som tillåter att man som förstahandsinnehavare hyr ut i andra hand, utan deras skriftliga medgivande. Har bl a med försäkringar att göra.
Inlägg #4: Postat: 2010-01-27 17:14:00
sunny fri
Inger: Jag talar här om att jag INTE o ALDRIG har hyrt ut min lägenhet i andra hand.Att jag haft en hel del nattgäster är inte så konstigt:vi har haft många som sökt hjälp i kollektivet som helt enkelt har behövt en akut säng.Jag har alltid haft 2 utfällbara soffor i min lilla lägenhet.Att min son var "mambo" i flera år är heller inget konstigt. Jag har haft en liten etta på söder i många år.Som före detta bostadslös är jag lite nojig när det gäller att ha ett eget kontrakt.

Så är detta ett principiellt fall.Många som drabbas av stroke eller liknande kan få tillbringa åratal på rehab.Ska de vräkas då? Och alla de pensionärer som bodde i Spanien halva året eller mera när jag bodde där nere:inte tog man i från dem bostäderna för det? Det vore intressant att få veta vad exakt som ligger bakom?
Inlägg #5: Postat: 2010-01-27 17:17:00
sunny fri
Leif Arne. Jag gissar som du: att någon har kontakter på Stockholmshem o vill betala under bordet o då försöker de få ut någon som de ser som svag o försvarslös:någon sjuk.Jag är inte ett dugg försvarslös men har onekligen en del att stå i.
Inlägg #6: Postat: 2010-01-27 17:25:00
sunny fri
Thomas: Jo jurister känner jag ju men om de är bevandrade i hyreslagen har jag inte kollat upp ännu.Inte heller var en prövning i hyresnämnden skulle kosta mig ifall jag förlorade. Jag funderar fortfarande över hur jag ska agera.Det märkliga beteendet hos den man som ringde i somras o krävde en större summa pengar innan banken stängde klockan var 2 då skulle onekligen få förklara ett o annat.Neka blir svårt då han talade med mig i min högtalartelefon där flera kan höra på en gång. Vi har en sådan när barnen ringer.Men hur trevligt blir det att bo där ifall jag får det:kommer de att trakassera mig ännu mera? O orkar jag ta detta nu? Jag hoppas att få många olika råd av Sourze läsare.
Inlägg #7: Postat: 2010-01-27 17:39:00
ingloz
Sunny, du kommer aldrig att bli nöjd med dej själv om du inte går vidare med detta. Så gör det! I huvudet är du mer än klar, du är kristallklar. Att kunna redogöra för hela detta invecklade förlopp med sån´precision som du gör här klarar inte många av. Men ta bort texten illa kvickt, det är som Inger säger, och spara den som facit. Helt klart har du rätt i ditt antagande om att de tror att äldre sjukpensionärer är lätta att snacka omkull. Du oroar dej för att kroppskrafterna inte ska räcka till. Oroa dej inte, skaffa några energidrycker det brukar hjälpa mej i ansträngande situationer. Och när du väl har bestämt dej för att agera kommer adrenalinet att ge dej oanad styrka. Lycka till! Kram!
Inlägg #8: Postat: 2010-01-27 17:50:00
Inger Olsson
Sunny: jag f ö r s t å r vad du menar; att du har varit medmänniska, men det, för att tala tydligt, det skiter Stockholmshem i! Så är det bara.
Samla energin på bästa sätt och gör det bästa av situationen.
Inlägg #9: Postat: 2010-01-27 17:51:00
ingloz
forts, Sunny, jag ser vad du svarar i #4, men bara det att så många får låna lägenheten kan förmodligen ses som neg av föreningen. Vi har haft liknande fall i vår bostads-förening. Så ta bort texten om du bestämmer dej för att gå vidare, och nöt gärna in den innantill.
Inlägg #10: Postat: 2010-01-27 22:04:00
sunny fri
Inger o Ingloz.Aha.Ni menar att de kan få mina gäster o min son till andrahandshyresgäster? Fast det är 12 år sedan sonen flyttade o de sista åren har det varit väldigt tomt i lägenheten. Ingen gång under alla år har något enda klagomål riktats emot någon gäst till mig:i somras skrev det sociala som kronofogden kopplade in automatiskt at ingen anklagat mig för någonting,inclusive andrahandsuthyrning.
Jag vet inte hur man tar bort en text men det kan red hjälpa mig med.
Bara en tanke:
om jag går ut öppet kan de inte räkna med at kunna vräka mig i tysthet.De måste oxå stå för sina lögner o hot.Kan inte det vara en tillgång att vara öppen ifall jag fullföljer? Vad tror ni?
Ingloz.hur gick det til i er bostadsförening?
Inlägg #11: Postat: 2010-01-27 22:56:00
ingloz
#10/ Sunny, vi har haft två fall i den här föreningen, den ene lämnade sin lya frivilligt och i det andra fallet lyckades min make, som då var ordförande, övertala resten av styrelsen att dra tillbaka uppsägningen mot att den felande hyran betalades omgående. Du har ingen hyresskuld eller annan anmärkning och Kurt säger att de då inte har en chans att ta lägenheten ifrån dej ... Min spontana reaktion var att du har rätten på din sida, men att det är en fördel om de inte får möjlighet att vara "pålästa" genom din artikel - men visst kan det lika väl vara som du säger, att offentligheten av ärendet gör att Stockholmshem drar öronen åt sej. Inte vill de ha negativ reklam. Nej, det känns som de bara försöker ta en rövare helt enkelt.
Inlägg #12: Postat: 2010-01-27 23:08:00
ingloz
forts/ Kanske det är dumt av mej att spä på med min löjligt, livliga fantasi, men jag tänker mej att en ful typ åtar sej att ljuga och påstå att han hyrt i andra hand av dej. Känner du grannarna? Kanske kan du få någon allierad bland dem som stöd för din version.
Inlägg #13: Postat: 2010-01-27 23:14:00
Inger Olsson
Sunny: på din fråga, svar "ja". "Låna" och självkostnadspris" är ord som kan vara laddade i detta sammanhang. På det skriver du också: "De påstår att jag hyrt ut min bostad i andra hand utan deras tillstånd." Därför bör du vara försiktig. Jag vet inte om Ingloz syftar på bostadsrätt när hon skriver "föreningen", men reglerna är generellt tuffare i en hyresrätt när det gäller att hyra ut låna ut i andra hand på kort sikt. Däremot är det inte förbjudet att ha inneboende, men då måste man bevisa att det handlar om det, och att man då själv b o r där under samma tid man har en inneboende.
Inlägg #14: Postat: 2010-01-27 23:33:00
Också Stockholmshemsboende
inlägg #12 Detta med att grannarna skulle kunna vara till hjälp för skribentens version
Eller så har värden redan hittat en allierad bland grannarna som är till fördel för hyresvärden. Det är nämligen så hyresvärdarna går till väga för att veta hur det står till med boendet i lägenheten, "de kollar var telefonen går till, de kollar med grannar, de kollar allt de kan hitta" har en advokat sagt till mig, och grejen är ju den, att man EGENTLIGEN måste bo på den adressen man är skriven på. Så är det ju!
Stockholmshem har gjort en riktig raid de senaste åren för att "rensa ut" de som inte bebor sina lägenheter, och de har stoltserat ganska mycket i media hur bra de lyckats. Så det är väl därför skribenten har rykt med på ett hörn också.
Det här med att låta massa folk vistas i ens lägenhet, låter inte som en bra ide. Det tar ju värden som ett andrahandsuthyrande. De har ju ingen aning om ifall innehavaren till lägenheten tar betalt eller inte. Det enda det resulterar i är att grannarna ser en massa folk som stryker omkring där och det kan väl ses ganska oävet på från grannarnas sida.
Det här med att pensionärer är på rehabilitering/-sboende är det mycket möjligt att värdarna har något undantagstillstånd till, men då ska det vara strukturerat och planerat, antagligen.
Det är ju tillåtet att vara student under en period och hyra ut sin lägenhet. Som sammanboede med en partner på annan adress har man också möjlighet att testa under ett år. Så det finns ju undantag.
Inlägg #15: Postat: 2010-01-28 00:00:00
ingloz
#13, 14/ och Sunny! Ja, i mitt fall handlar det om bostadsrätt. Men nu har vi fått en uttömmande och bra info från en initierad i Stockholmshem. Genast sjunker hoppet avsevärt. Sunny, kan du kanske få stöd från läkarhåll och socialmyndighet ang ditt behov av tillgänglighet med rollatorn.
Inlägg #16: Postat: 2010-01-28 11:54:00
Inger Olsson
Sunny: Läste artikeln 1 gång till samt kommentarerna. Vad jag förstår ska ärendet till hyresnämnden. Tycker att det framgår av texten att du har sannolikt inte känt till de nuvarande hyreslagar. Checka med kontraktet som du fick för ca 13 år sen. Står det tydligt, vilket jag betvivlar, att t ex hyresinnehavaren inte får ha någon gäst, när den inte själv befinner sig i lägenheten?
Givetvis ska du relatera detta till din nuvarande även hälsosituation. Mig veterligen finns det ingen lag som säger att man i n t e får ha två, eller hur många lägenheter som helst. Det är ju en privat kostnadsfråga! Vem klagar på när politikern har en lägenhet i Stockholm och en i Skåne t ex?
Det framkommer heller inte i texten att grannar har klagat, att Sunny har fått skriftligen brev om detta. Om klagomål uppstår har nämligen värden en skyldighet att g e n a s t påpeka detta och ev. ingripa. Teoretiskt kan ju Stockholmshem "fixa" plötsliga klagomål, men i praktiken blir det därför svårt att, i efterhand, uppge detta som vräkningskäl.

Ang. inlägget 14: Du skriver att det är "tillåtet att vara student under en period och hyra ut sin lägenhet." Även det kräver tillstånd av fastighetsbolaget, som hyr ut. Vidare är den som hyr i andra hand skyldig att skaffa hemförsäkring under sin vistelse. För enbart "inneboende" gäller inte samma krav, då kontraktsinnehavaren finns kvar i bostaden. För att båda i ett samboförhållande ska få kontrakt på lägenheten, vilket juridiskt rekommenderas, måste de vara godkända bägge två av hyresvärden.
Inlägg #17: Postat: 2010-01-28 14:42:00
sunny fri
Flickor:tack för era svar. Nej några klagomål på någonting alls har jag aldrig haft.De som varit mina gäster,som min syster, är tysta o skötsamma.O det låter som om det förekommit en strid ström med folk.I själva verkat har det gått år emellan .Att sonen fick betala halva hyran när han bodde här är ju en principsak:de har fått betala hyra efter förmåga när de fyllt 18.Sådana regler har jag för alla vuxna barn o fosterbarn.

Jag har nog aldrig känt mina grannar för där finns mig veterligen inga svenskar i mitt hus och de jag hälsade på då kan ju vara borta:det har gått snart 8 år som jag bara hämtat posten o det är sällan jag gjort ens det själv.Däremot har hade det sociala en lägenhet vägg i vägg o
både jag och min son blev uppvaktade av en påtänd knivman när vi stod i duchen.På sommaren stänger vi ju inte dörren till den lilla uteplatsen så det händer att de bara rusar in.Sonen är en bjässe så han brydde sig inte o själv är jag så van vid den sortens nojor att jag pratade snällt med honom tills han lade ifrån sig kniven.Den lägenheten klagade alla på men inte vi. Jag vet ju hur svårt missbrukare har med att få tak över huvudet o hade inget intresse av att göra socialens hyresgäster hemlösa. Killen som har ställt sin post dit o tar vara på min sedan några år är en vän till sonen.Kanske han skulle ställa sin post hit i stället? Han flyttar runt i andra hand o får inte skriva sig någonstans .Därför att de som hyr ut inte har tillstånd? Kan det inverka att han är svart? jag menar inte brun utan kolsvart:hans släkt kommer från Uganda o han är dessutom storväxt: med andra ord så märks han.O han är den ende som övernattat i lägenheten de senaste 5 åren utom den månaden för några år sedan systern var här uppe på begravning o bouppteckning.Hon var så förtvivlad att hon inte orkade med alla människor här just då.De första åren efter Rolfs sjukdom övernattade jag själv när jag var alldeles slut men numera känner jag bara oro för Rolf o kan inte sova där så då kan jag lika gärna vara här.Jag kämpar ju oxå för att vårt kollektiv ska överleva:Rolf var en kärnfrisk pensionär i 18 år60-78 o nu när vi försöker dela upp hans arbete mellan oss märker vi hur mycket arbete han lade ner. Alla är vi rädda för hur det ska gå med fastigheten vi bor i när han går bort.Våra gemensamm barn är nämligen inte eniga om en enda sak o kunde sonen skulle han lyxrenovera o sälja.Han har egen byggfirma o vårat läge är bara det guld värt.Att dottern med familj bott här i 20 år som vuxna skiter han i.När grälen mellan syskomnen varit som värst har jag tänkt på min lilla lägenhet som en trygghet.
Inlägg #18: Postat: 2010-01-28 15:17:00
ingloz
#17/ Sunny, det enda jag nu är helt klar över är att du verkligen behöver denna lägenhet, och jag står fast vid att du måste kämpa för att behålla den. Du borde tala med någon inom den sociala sektorn som vet om det finns någon hjälp att få från det håller i en så här pressad situation.
Inlägg #19: Postat: 2010-01-28 17:08:00
Janne B
Jag har varit tyst i denna fråga för jag har absolut inga kunskaper om bostadsförhållandena i Sthlm - lagar och praxis. Kring 1970 satt jag och delade ut tusentals lägenheter i Umeå - men det är så gamla erfarenheter så de är till ingen nytta. NI SOM KAN O VET hjälp Sunny!
Inlägg #20: Postat: 2010-01-29 00:09:00
Pia K
Jag tror att någon av grannarna klagat på att det är olika personer som kommer och går i lägenheten. De kanske behöver den själva eller har blivit skrämda av någon hemlös, som i själva verket är ofarlig, men som inte passar in i miljön. Då kan de kalla det "hyra ut" i andra hand utan tillåtelse. Jag tror att det är grannarna som klagat och då blir det nog svårt. De flesta människor är väldigt nogräknade och avundsjuka när det gäller ha och inte ha.
Det du kan göra är att försöka hitta en förstående person som du kan resonera med på Stockholmshem, men hur lätt är det i din situation? Hoppas du klarar av problemet. Kanske din dotter kan hjälpa dig eller någon av dina vänner?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...