Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Sunny: Läste artikeln 1 gång till samt kommentarerna. Vad jag förstår ska ärendet till hyresnämnden. Tycker att det framgår av texten att du har sannolikt inte känt till de nuvarande hyreslagar. Checka med kontraktet som du fick för ca 13 år sen. Står det tydligt, vilket jag betvivlar, att t ex hyresinnehavaren inte får ha någon gäst, när den inte själv befinner sig i lägenheten? Givetvis ska du relatera detta till din nuvarande även hälsosituation. Mig veterligen finns det ingen lag som säger att man i n t e får ha två, eller hur många lägenheter som helst. Det är ju en privat kostnadsfråga! Vem klagar på när politikern har en lägenhet i Stockholm och en i Skåne t ex? Det framkommer heller inte i texten att grannar har klagat, att Sunny har fått skriftligen brev om detta. Om klagomål uppstår har nämligen värden en skyldighet att g e n a s t påpeka detta och ev. ingripa. Teoretiskt kan ju Stockholmshem "fixa" plötsliga klagomål, men i praktiken blir det därför svårt att, i efterhand, uppge detta som vräkningskäl. Ang. inlägget 14: Du skriver att det är "tillåtet att vara student under en period och hyra ut sin lägenhet." Även det kräver tillstånd av fastighetsbolaget, som hyr ut. Vidare är den som hyr i andra hand skyldig att skaffa hemförsäkring under sin vistelse. För enbart "inneboende" gäller inte samma krav, då kontraktsinnehavaren finns kvar i bostaden. För att båda i ett samboförhållande ska få kontrakt på lägenheten, vilket juridiskt rekommenderas, måste de vara godkända bägge två av hyresvärden.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?