Bengt Westerberg – ditt "förlåt" är bara ynkligt

Den här tråden diskuterar artikeln Bengt Westerberg – ditt "förlåt" är bara ynkligt.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2010-01-20 12:15:00
Leif-Arne
" att socialarbetare har fattat beslut om tvångsomhändertagande av barn med en lätthet som om det gällde att köpa en ny kanariefågel för att den gamla låg död i buren i morse." Fråga är vilket sytfte man har med en sådan här artikel då man kontaminerar sin egen text med sådana här tendensiösa slaskretoriska uttryck. Ämnet som sådant är angeläget och borde vara värt en allvarligt menad ansats.
Inlägg #2: Postat: 2010-01-20 12:47:00
Inger Olsson
Jag kan förstå Bengt Westerbergs artikel. Den socialpolitik, som har bedrivits i Sverige har i n t e varit lätt att avslöja, dels p g a av bristande lagstiftning och därmed insyn. In facto var vi rättslösa. Därför är jag heller inte av den uppfattningen att man kan klandra a l l a samhällsmedborgare. Långtifrån! Vi har tyvärr varit naiva i folkhemmet Sverige och samtidigt har en viss människosyn styrt, i vilken individen kanske kommit i sista hand. Det som skrämmer mig är tystnaden. Ty det är för mig det värsta brottet. Vågar vi inte fejsa det som hände, bekräfta, gottgöra, ta lärdom och gå vidare, är även denna Vanvårdsutredning meningslös. Men kanske är många omskakade, därför vi ville inte tro att det brast på så många punkter? Flera av gårdagens övergrepp sker definitivt inte idag. Samhället ser heller inte likadant ut som då. I en större öppenhet bör man diskutera barnsynen av idag och t ex resonera och ge konkreta exempel till förändringar som kanske ytterst gagnar det mänskliga inom oss.
Inlägg #3: Postat: 2010-01-20 13:22:00
Lars Nilsson
Att Bengt Westerberg, som var socialminister i tre! år, skall få bära hundhuvudet för det här är naturligtvis fullt rättvist. Som bekant har S aldrig haft makten i Sverige. Ber han dessutom om ursäkt skall ha ytterligare en smäll på käften.
Inlägg #4: Postat: 2010-01-20 13:37:00
Janne B
Ja Lars.Jag har väldigt noga följt Bengt sedan han plötslig dök upp i politiken.Han genomförde en reform som minister som hjälpte ut tusentals från institutioner till ett värdigt hemmaboende.Jag har sällan blivit besviken på honom - utom vad gäller arvodet på Röda Korset. / Kanske hans artikel nu är starten för ngt nytt och bättre. Självklart är det Socialdemokraterna som har huvudansvaret för det mesta som gått fel i detta land. De har så länge jag minns haft röstetal på ca 40 medan andra partier har fått nöja sig med 5-10 procent.
Inlägg #5: Postat: 2010-01-20 13:44:00
George Debaly
Att Bengt Westerberg ber om ursäkt måste väl bero på att han känner att han har gjort fel och inget annat, men som vanligt är allt sossarnas fel, den gamla välspelade grammofonskivan börjar bli ganska sliten vid det här laget.
Inlägg #6: Postat: 2010-01-20 13:45:00
Utforskaren
Bengt Westerberg antisvensken personifierad och tillika odemokratisk mer bör inte sägas om honom.
Inlägg #7: Postat: 2010-01-20 14:11:00
lLars
Har du någonsin träffat en socialarbetare? Jag lever med en socialarbetare som ibland tvingats ta beslutet att omhänderta ett barn. Detta gör oftast typ 9 fall av 10 med föräldrarnas samtycke. Det kan vara föräldrar som har allvarliga psykoser eller missbruksproblem.

I de få fall som det handlar om omhändertagande mot familjens vilja kan det röra sig om incestanklagelser. Anser du att men ska lämna barn kvar under sådana om ständigheter? Det är för övrigt den absolut sista utvägen, och ett beslut som självklart sätter sina spår hos den ansvariga socialseketeraren.

Eftersom dom enligt lag kan åtalas om dom uttalar sig om omhändertagande är det tyvärr sådana som du som får dominera debatten medan dom gör sitt svåra och väldigt slitsamma jobb.
Inlägg #8: Postat: 2010-01-20 14:26:00
George Debaly
#7/ILars - Ett mycket bra inlägg. Jag förstår över huvud taget inte hur någon vågar bli socialarbetare. Det känns som ett livslångt lidande/risktagande och gör du "fel", då kommer Janne Josefsson att jaga dig med blåslampa och du får schavottera och bli bespottad i den mediala stupstocken.
Inlägg #9: Postat: 2010-01-20 14:28:00
Jocke-sourzial
Minns när Göran Persson til slut tvingades "be om ursäkt" för hanteringen av Tsunamikatatrofen. I mina öron lät det krystat, genomfalskt, utan värdighet. Obekant hur det är med Westerberg, men nog finns det en hel del annat för honom att be om uräkt för...
Inlägg #10: Postat: 2010-01-20 15:01:00
Janne B
GEORGE Vilket partti anser du har haft huvudansvaret för svensk poklitik i ca 75 år??? / Jag minns när Fälldin bildade regering. Då sa man att han vikarierade för Palme. För många var det bara otänkbart att en regering inte var socialdemokratiskt. Man pratar än i dag om det Statsbärande partiet...
Inlägg #11: Postat: 2010-01-20 15:33:00
ingloz
#7/ Och jag hade en släkting som var socialsekreterare som flera gånger blev allvarligt hotad. En gång med yxa då hon gjorde hembesök - Som väl är tänkte jag om i sista minuten 1985 då det var tänkt att jag skulle läsa till socionom i Lund. Insåg att det skulle bli något att bittert ångra och stannade vid min läst. Mitt ritbord.
Inlägg #12: Postat: 2010-01-20 15:37:00
Utforskaren
Janne 15:01 Vår vän George syftade nog på att det är kapitalet som har den egentliga makten med all rätt, vilket han tydligen förmodade att alla kände till? Och det vet du också, annars fick du reda på det nu.
Inlägg #13: Postat: 2010-01-20 16:54:00
Inger Olsson
För de historielösa här ett länktips: SOU:2005:56
som vittnar om Sverige och mänskliga o-rättigheter. Carl von Linné var ytterst rasistisk. Inte speciellt märkligt för sin tid, men nu handlar Vanvårdsutredningen om 1900-talet! V v läs "Kris i befolkningsfrågan" år 1934och studera orsak och verkan. Människosynen framträder tydligt, i det samhälle som man önskade skapa och så gjorde.
Inlägg #14: Postat: 2010-01-20 17:14:00
Utforskaren
Vi löser inte vår befolkningsfråga med nuvarande metodik att importera folk till arbetslöshet. Svaret som vi söker, ligger i att vi borde bekämpat från början alla dessa aborter som är det moderna preventivmedlet, 1 miljon aborter i Sverige säger allt vad de ansvariga borde ha tänkt på innan det var försent. Länk: varldenidag.se
Inlägg #15: Postat: 2010-01-20 17:39:00
Inger Olsson
En sak som har slagit mig är att Sverigedemokraterna inte så sällan, den sista tiden, har sträckt ut en hand till Socialdemokrater och kan tänka sig bilda regering. Det kanske är någon annan som också har reflekterat över det?
Inlägg #16: Postat: 2010-01-20 17:40:00
Inger Olsson
I övrigt önskar jag att Sverige gjorde rent hus med sitt förflutna och tog lärdom. Tyskarna har ju gjort det...
Inlägg #17: Postat: 2010-01-20 17:44:00
George Debaly
#9/Jocke-sourzial - Ja det var ju dumt av Persson, han skulle ha väntat tills Thailands regering som tackat nej till tsunamivarnare och som avskedat sin främste expert i ämnet, samt de som som byggde hotellen på Thailands oskyddade stränder, bad om ursäkt först. Hade de skött sina arbeten hade mycket färre behövt dö.
Inlägg #18: Postat: 2010-01-20 17:46:00
George Debaly
#10/ Janne B - Huvudansvaret har sossarna och när borgarna regerar då ansvarar de för sina regeringsår.
Inlägg #19: Postat: 2010-01-20 18:57:00
Jocke-sourzial
17 Är du ironisk? Jag vet inte hur det gått till i Thailand innan. Vet du säkert? Men det här är ju två delvis olika saker/ansvar ändå. Nog räcker det med att Persson försökte dölja sig bakom diverse andra undanflykter. Och resultatet blev väl antagligen därför alliansregeringen.
Inlägg #20: Postat: 2010-01-20 19:27:00
George Debaly
#19/ jag vet hur det gick till i Thailand och har vänner som både bott och arbetat där. Då de har sysslat med dykning har de själva varit förskräckta över hur dåligt skyddade de och turisterna var. Jag tycker att det är smått löjligt att försöka leta syndabockar för en gigantisk katastrof som drabbade en hel kontinent och dödade över 200 000 människor, bland våra politiker när inte ens USA:s stora krigsmakt och resurser kunde rädda New Orleans trots att den katastrofen var på hemmaplan. Samma sak med Haiti, hjälpen kommer väldigt sent trots alla goda intentioner och den ena katastrofen är inte den andre lik.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...