Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag kan förstå Bengt Westerbergs artikel. Den socialpolitik, som har bedrivits i Sverige har i n t e varit lätt att avslöja, dels p g a av bristande lagstiftning och därmed insyn. In facto var vi rättslösa. Därför är jag heller inte av den uppfattningen att man kan klandra a l l a samhällsmedborgare. Långtifrån! Vi har tyvärr varit naiva i folkhemmet Sverige och samtidigt har en viss människosyn styrt, i vilken individen kanske kommit i sista hand. Det som skrämmer mig är tystnaden. Ty det är för mig det värsta brottet. Vågar vi inte fejsa det som hände, bekräfta, gottgöra, ta lärdom och gå vidare, är även denna Vanvårdsutredning meningslös. Men kanske är många omskakade, därför vi ville inte tro att det brast på så många punkter? Flera av gårdagens övergrepp sker definitivt inte idag. Samhället ser heller inte likadant ut som då. I en större öppenhet bör man diskutera barnsynen av idag och t ex resonera och ge konkreta exempel till förändringar som kanske ytterst gagnar det mänskliga inom oss.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?