|
Inlägg #1: Postat: 2010-01-11 14:04:00
|
|
paedrigh |
Spännande att du skriver att aftonbladet drev en ogrundad kampanj mot influensavaccinet. De drev också samtidigt en kampanj mot influensan, anser jag. Kändes lite som varannandagsprincipen, för att sälja så mycket som möjligt. Ena dagen skulle folket skrämmas till att ta ett vaccin och andra dagen skulle de skrämmas till att vaccineras mot en tämligen lindrig influensa. I efterhand funderar jag över vilken av kampanjerna som egentligen var mest ogrundad.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-11 14:36:00
|
|
Janne B |
Det som förskräcker mig kring denna fråga är svenska folkets oerhörda LYDNAD inför överheten. Ca 90 var genast beredda att ställa sig i kö för sprutorna o de blev väldigt irriterade om de fick vänta en vecka. Vad skulle en motsvarighet kunna vara? // Jo bilprovningen har kommit fram till att det kommer lite gas från ventilationen i bilen och detta PÅVERKAR POTENSEN. Hur stor procent skulle ställa bilen en tid?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-01-11 17:56:00
|
|
ingloz |
Vad jag har lagt märke till är att "Rättelse" numera förekommer allt oftare i dagspressen. Men om det är för att kamouflera en frestelse, eller ett oskyldigt misstag beroende på en stressigare arbetssituation har jag inte funderat över. Datoriseringen gör det ju så lätt att slira på tangenterna då reportern berättar om de värsta typerna, till skillnad mot förr när en sättare i lugn och ro plockade med typerna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-11 21:46:00
|
|
Carl Olof |
#1 OK, ja, jag uppfattade kampanjen mot att ta vaccinet som mer ihärdig än tvärt om.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-11 21:49:00
|
|
Carl Olof |
#2 Hej Janne, eller är det som Fredrik Lindström säger att vi är early adopters i Sverige och helt enkelt bara snabba på att uppfatta seriositeten och trovärdigheten i det här hotet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-01-11 21:55:00
|
|
Janne B |
Vi svenskar har länge varit snabba på att ta till oss nya saker och utveckla dem . Supersnabbt blev vi en industrination samt riktigt bra på jordbruk och mycket annat. Vi adopeterade moderniteten. Bevis är bla två bilfabriker,två lastbilsfabriker, traktorfabriker, flygindustrin mm Vi har tappat en del men är fortfarande ruskigt bra på annat. Men kanske för bugande mot överheten....
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-01-11 21:57:00
|
|
Carl Olof |
#3 Hej Ingloz, ja, jag har också noterat att rättelser syns mer nu än tidigare och om det skulle vara så att man har blivit mer "tolerant" med sina egna misstag eller överdrifter för att man uppfattar att lite fler rättelser ju "do the trick" är det onekligen en farlig tendens.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-01-12 02:38:00
|
|
George Debaly |
Men snälla! Titanic är en påkostad och tillika upphaussad matinéfilm, fullspäckad med grova missar och tabbar, t ex skildringen av hjälten William McMaster Murdoch. Jag förstår inte hur en sådan här fånig diskussion kan uppstå över huvud taget. Börjar man ta Hollywoods sagor på allvar, då har man väl totalt singlat seriositeten i sjön.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-01-12 09:41:00
|
|
Carl Olof |
#8 Hej George, nja det vi diskuterar är ju inte filmen utan det faktum att Sveriges näst största morgontidning på sin ledarsida gör ett stort nummer av handlingen i världshistoriens mest sedda biofilm, utan att känna till handlingen.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-01-12 10:27:00
|
|
ingloz |
#8/ Men snälla, George Debaly, desinformation i tidningsvärlden är faktiskt allvarligt. Filmer får luras, men inte vår kära dagstidning. I fortsättningen kommer jag att vara uppmärksam så for jag ser ordet "Rättelse"...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-01-12 20:15:00
|
|
George Debaly |
Carl Olof/Ingloz: En tolkning av slutscenerna av filmen "Titanic" - rätt eller fel - kan knappast sorteras under "desinformation". Vill ni dra fingerkrok med borgarpressen, då får ni vänta in ett mer flagrant exempel på rena faktafel och ta det då gärna ur verkligheten och inte filmens sagovärld. Nu liknande det mest fånerier. Typ: "Dom skrev dumheter om min favoritfilm, dom borde bli av med presstödet".
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-01-12 21:09:00
|
|
ingloz |
#11/George Debaly, jag ser att du inte har läst mina kommentarer. Desinformation brukar leda till något som man kallar "Rättelse" - och dessa rättelser uppträder allt oftare numera. Undrar vad det kan bero på. Kan det vara avsiktligt, måntro?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-01-13 00:34:00
|
|
George Debaly |
ingloz, Jag läser dina kommentarer, men som gammal öststatsflykting med god erfarenhet av just "desinformation", med allt vad det innebär, tycker jag att det är både illa valt och rejält överdrivet att använda det värdeladdade ordet om faktafel. Särskilt om de gäller händelserna i en spelfilm och inte är tagna ur verkliga livet.
En desinformation värd namnet, måste ha ett syfte, en baktanke, en dold agenda. Jag har svårt att se den i det här fallet. Jag kan hålla med om att Thomas Gürs artikel kanske inehåller några missar, men jag har svårt att som du, eller Carl Olof Schlyter, dra några större växlar på det.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-01-13 10:24:00
|
|
Jocke-utsourzad |
Vad som verkar missas helt här, är ju den "mans-, eller kvinnosyn" som rådde på den tiden och som evakueringen av Titanic gav MYCKET TYDLIGT, uttryck för. Blott en fjärdedel av de räddade var män, nästan tomma "kvinnliga" livbåtar sjösattes, medan män fysiskt hindrades plats i sådana. Ändå så lär kraftig kritik har riktats efteråt mot att män hade räddats, när faktiskt en del kvinnor, men förhållandevis få, hade omkommit. Det här missar väl både film, SVD har ej läst dock och artikeln. Tydligen känsligt än idag i feminismens stidevarv... Sen ordas det, alltid ensidigt, om kvinnoförtyck på den tiden, och kvinnosyn och "kvinnors mindre värde" än idag. Objektiviteten om könssyn är visst inte uppfunnen än...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-01-13 10:39:00
|
|
ingloz |
#13 /George Debaly, jag nämner INTE ETT ORD om någon film!!! - Jag talar om RÄTTELSE av felaktiga uppgifter dagspressen. Det kan röra sej om mycket allvarliga, vilseledande påstående, som lockar till läsning, men som senare dementeras genom rättelse. Samma metod som vissa skvallertidningar använder. Hoppas pengen trillar ner.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-01-13 11:41:00
|
|
George Debaly |
ingloz/ Det var du som i inledningen replikerade på mitt inlägg och inte tvärt om. Och du får nog ta och läsa om ditt inlägg #8 där du bl a skriver "Filmer får luras, men inte vår kära dagstidning".
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-01-13 12:00:00
|
|
Utforskaren |
#16 George Debaly, hej, kul med ett nytt ansikte som skriver på ett bra och begripligt sätt, men tycks ändå bli misstolkad. Men man måste ta hänsyn till det att folk läser slarvigt och då uppstår missförstånden och man får stöta på i onödan för att rätta till dem som misstolkar vad de läser som jag personligen tycker är mycket irriterande och allra helst när man får skit för det av dem som har det svårt med att läsa innantill.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-01-13 12:35:00
|
|
George Debaly |
Utforskaren/ Tack för vänliga och uppmuntrande ord. Det kändes bra. :o
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-01-13 12:46:00
|
|
ingloz |
# 16/ Absolut, George Debaly, jag står fast vid att " Filmer får luras, men inte vår kära dagstidning". Jag nämner inte Titanic, därför att mitt bifall till artikeln handlar enbart om dagspressens "Rättelser" och inget annat. De har nämligen blivit många fler på senare tid ... Vad bra att Utforskaren har funnit dej, George Debaly. Utforkaren läser inte bara innantill, utan också sådant som inte är skrivet, precis som du gör. Lika barn leka bäst:
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2010-01-13 13:24:00
|
|
Utforskaren |
Ingloz, jag har haft det på lut, att vi alla tror jag" läser brottstycken som ur en bok och får inte en samlad information. Jag förmodar att du hakade upp dig på det om skit, som Lasse skrev, det var ett typisk sätt att utgå ifrån ett brottstycke och inte hade jag läst hela er dialog från början. Hade jag gjort det hade jag förstått att du svarade på en tidigare kommentar och inte den sista Lasse skrev och det ber jag om förlåtelse för. Just det här, att inte ta del av en dialog ifrån början syndar vi nog alla med och Janne är suverän på detta och därför blir hans kommentarer därefter och likaså LA gör likadant. Det finns all anledning att vi skärper oss i den frågan. Man kan inte läsa ett brottstycke ur en bok och sedan bedöma om en bok är bra eller inte, utan man bör läsa hela boken innan man yttrar sig. Det är som mitt skriveri som växlar från olika teman och ämnen och inte någon här kan tvärsäkert säga vem jag är utan i så fall hamnar det på fördomens konto. LA kan skriva mycket bra och det ska han ha en eloge för och däremellan är han plump, vad ska jag tycka om honom? Jo han får en bild från mig eller snarare två, en rejäl karl som trots det har sina fel och brister som ett exempel vad vi tycker om varandra och något agg har jag inte till honom lika lite som jag skulle ha det mot någon annan för jag anser att vi är lika stora kålsupare allihop och så vill det gärna bli i debatterna och från läsarnas håll blir det säkerligen förvirrande att läsa en massa om ditten datten som ger ett helhetsbetyg på oss som jag inte vill höra, för man har hört vad de säger och tycker om oss är det inte något bra betyg vi får, så är det tyvärr.
|
| |