Ska vi få dö en naturlig död?

Den här tråden diskuterar artikeln Ska vi få dö en naturlig död?.
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2010-01-10 11:10:00
Jocke-utsourzad
Det är väl det som benämns som psykopat idag?
Inlägg #62: Postat: 2010-01-10 11:27:00
Janne B
Jag sökte på "psykopat kännetecken" och fann en ytterst intressant sida med en rad kännetecken på en psykopat. Mycket var för mig bekant men också mkt var nytt. Sidan rekommenderas för stuier för vi har alla detta i oss och omkring oss . Om än i smådoser. "Munvig och charmig"...
Inlägg #63: Postat: 2010-01-10 11:36:00
Janne B
Utvecklingsstörda är nog aldrig psykopater. Båda grupperna plus de rent mentalsjuka har haft många beteckningar under tidens lopp. Psykiskt utvecklingshämmade är ett begrepp. På en arbetsplats är det givetvis viktigt att vara överens om begrepps-apparaten.
Inlägg #64: Postat: 2010-01-10 11:40:00
Janne B
Jag jobbade inom socialtjänsten i över 40 år. När jag talade med äldre medarbetare fick jag använda gamla begrepp men när jag talade med nya socionomer så gällde det att vara uppdaterad på de senaste modeorden. "Borderliner" - vilket hemskt ord.
Inlägg #65: Postat: 2010-01-10 14:05:00
ingloz
#57/ Sunny fri och Nettan999. Vad kul!! För närvarande är det alltså jag som är ålderkvinnan på Sourze med mina 69år och 3 månader på pricken i morgon d 11:e. Profilfotot togs med min present till mej själv på 69 årsdagen. Mobilkameran får gälla som 70 årspresent också ... Alltså berör den här artikeln mej i högsta grad. Min målsättning är förstås att överleva 70 årsdagen, men man kan aldrig vara säker på att det blir som man vill :
Inlägg #66: Postat: 2010-01-10 14:16:00
ingloz
#64/ Janne B/ Personer med borderline borde få sällskap av en border collie. Den bästa "medicin" som finns är är hund enl. mångas erfarenhet.
Inlägg #67: Postat: 2010-01-10 14:39:00
Nettan999
#65/Goddag "tant" Ingloz, men visst är det härligt att bli äldre, i alla fall så länge man är frisk. Men jag börjar undra att när jag blir ålderspensionär hur mycket min pension ska dras ner till, jag kanske får ta jobb för att kunna betala min pensin *lol*. Än så länge står jag upp men man ska inte ta för givet att man alltid kommer att vara frisk.
Inlägg #68: Postat: 2010-01-10 15:16:00
ingloz
#67/ Goddag lilla Nettan! Ja jag älskar livet, speciellt nu då jag vunnit fajten och fått en ny chans ... både jag och maken, som är 77 om ett par månade,r har varit egna företagare jag har även haft freelance jobb på olika reklambyråer sedan 1969. Det har inneburit att vi varit tvungna att spara mycket av de ojämna inkomsterna för att klara ålderdomens låga pension. Men, precis som Sunny har vi anpassat oss och varit noga med att aldrig köpa något utan att först spara till det. Nu är vi "fattigpensionärer" men lever livets glada dagar ...
Inlägg #69: Postat: 2010-01-10 15:40:00
Nettan999
Skriv gärna på denna namninsamling för att försöka få en lagändring Länk: namninsamling.se om Du inte gjort det tidigare
Inlägg #70: Postat: 2010-01-10 18:55:00
Sunny fri
Jag är 65 men kan inte låta bli att se er både Nettan o Ingloz som yngre.Kanske ni är unga i själen? Eller,gud förbjude,så är jag född gammal.Men det rimmar dåligt med min barnslighet som jag bejakar helt utan prestige.För har man fått alla psykiska diagnoser som finns har man ju inget att förlora genom att vara barnslig? Att man är galen vet ju alla ens vänner redan.Å andra sidan älskar jag den lille pojken som jag hittat inne i Janne så mitt känsloliv är i alla fall livat.Men min senaste diagnos är faktiskt borderline eftersom den är en s.k "slaskdiagnos" dvs används när någon lider av flera saker.Jag har både panikångest ,kronisk depression o kroniska självmordstankar.Sömnsvårigheter noterades första gången när jag var 11 månader och jag är varje kväll väldigt rädd för att lägga mig.Bara att närma mig sängen ger hjärtklappning trots både antidepressiona medeciner o sömntabletter. I många år vågade jag inte lägga mig utan att hälla i mig några flaskor vin innan men det är länge sedan nu.I bland sover jag o Bellmani läshörnan i soffan för att undvika sängen.Men med Bellmans hjlälp så vågar jag oftast försöka sova men sällan före 3-4 på natten.jag drömmer hela tiden så hemska mardrömmar så de avskräcker från sömn Jag antar att självmordsdriften beror på en önskan att få slippa all ångest för jag tycker om att leva. Men i vardagan skiter vi i diagnoserna här i huset o lever!!!
Inlägg #71: Postat: 2010-01-10 19:05:00
Sunny fri
Jocke.Idiot kallade man ofta de utvecklingsstörda förr.Psykopat är någonting helt annat. De är ofta väldigt begåvade men har ingen förmåga till empati eller kärlek utan imiterar andra människors känslor för att uppnå sina mål.Några av dem hittar man på de allra högsta posterna i samhället eftersom de är totalt hänsynslösa men de flesta är nog som folk är flest? Min papppa var förutom pedofil o extremt intelligent psykopat.Han kunde bara inte känna någon ånger eller sorg över det han gjorde:bara självömkan över att hamna i fängelse flera gånger.Om något av hans offer tog sitt liv berörde honom över huvud taget inte.Han började genast leta efter nästa.
Inlägg #72: Postat: 2010-01-10 19:19:00
Janne B
Bra sammanfattning bästa Sunny!
Inlägg #73: Postat: 2010-01-10 19:23:00
Jocke-utsourzad
Nåväl, jag som blivit påklistrad med båda epiteten, kanske skall kännna mig delvis stolt? Särskilt som adressaten bakom här på sourze ständigt fått syndernas förlåtelse, av gamla gardet här, liksom "högre upp"! Vilket jag beskrev någonstans i morse. Medan andra "nyligen invandrande" hudflängs.
Båda benämningarna är hur som helst skällsord som man inte använder i media eller debatt mot person. Men man kan väl inte kräva allt från folk? Vem vet vem som lider av vad och varför?
Inlägg #74: Postat: 2010-01-10 19:26:00
Janne B
Bästa Jocke / Du kan kanske ana vad jag har blivit Påklistrad som socialarbetare mm i 40 års tid.....Tag aldrig på dig en rock som ej passar dig!
Inlägg #75: Postat: 2010-01-10 20:51:00
Jocke-utsourzad
Sedn kan man ju fråga sig varför just Janne och Sunny är så angelägna om att föklara för mig vad en "idiot" är för en, jag är väl inte...nåja jag skall inte förfalla till paranoja här. Men jag kan kontra med att "idiot", och åter hos de gamla grekerna, där betydde det först "en vanlig människa" i motsats till de styrande. Sedan ändrades det. Och där kan jag gärna ge Utforskaren rätt. Politikerna ser fotfarande ner på oss, men är rätt ofta något mentalt störda själva.... Ingen tvekan om det. Som "vanliga" människor är de iaf inte, liksom inte industriledare, då överlever man inte i gebitet.
Inlägg #76: Postat: 2010-01-10 21:26:00
ingloz
#70/ Sunny, hade jag inte förlorat de där 5 åren, utan fortsatt att besöka Sourze och kommunicera med dej så hade du garanterat insett att jag är äldst :- Sedan ska vi väl inte glömma att i själen blir vi yngre och yngre som motvikt. Och att barnasinnet pockar på har du ju märkt, att du har det väl bevarat, det ser barnbarnen till ... Allvarligt talat så kan ingen gå igenom det vi båda har utan att det sätter spår i själen.
Inlägg #77: Postat: 2010-01-11 00:08:00
sunny fri
Jocke: Att jag är angelägen beror på att du inte ska tro att någon tycker att du är en idiot! Du skriver om 3 epitet:Idiot,psykopat o borderlinare? Vilka 2 menade du någon skulle klistra på dig? Idiot VET vi att du inte är. Psykopat kan du vara:det ska mycket till att avslöja en normal eller högt begåvad sådan. Boderlineare kan du oxå vara eftersom läkarna gärna klistrar denna etikett på alla former av psykisk ohälsa antagligen för enkelhtes skull eftersom man ändå inte har resurser att sätta in vid t ex depressioner.
Inlägg #78: Postat: 2010-01-11 00:23:00
sunny fri
ingloz Ja 5 år är en lång tid. Just nu tycker jag att alla runt mig dör.Rolfs bror o hans fru är döende.Min lillasyster har fått samma elaka bröstcanser som min storasyster.Men storasystern klarade cansern o har numera småstroke liksom jag själv.Dotterns vännina 40 år har fått canser i bukspottkörteln o hon är inte den första att dö av canser i barnens ungängeskrets. Grannen vi har är en ung familj med en ung farfar,62 o kärnfrisk .I jul nu bara tvärdog han .Medan hans pappa lever kvar:de trodde dödsbudet gällde honom först. Livet är inte rättvist.Dotterns vän som fick barn på samma gång som lilla Maja föddes mötte hon i öppna förskolan hät:en annan "sen" mamma:barnen var jämngamla.Nu bloggar hon under namnet vimmelmamman goggla:hon har fått en elak canser som ständigt blommar upp.Man får ta varje dag som en gåva. Men jag vet inte om jag har en själ?
Inlägg #79: Postat: 2010-01-11 00:25:00
sunny fri
Jocke: ja bland politiker finns en hel del psykopater!
Inlägg #80: Postat: 2010-01-11 10:39:00
ingloz
#78/ sunny fri, du säger "Man får ta varje dag som en gåva. Men jag vet inte om jag har en själ?" - först nu har jag insett vilken fantastisk gåva livet verkligen är. En gåva att vara rädd om och vårda ömt ... Om du har en själ!?! Jag vet ingen som berättar så själfullt om både stort och smått som du, sunny fri!
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...