Inlägg #1: Postat: 2010-01-08 13:09:00
|
mao stalin |
Du verkar ha intressanta idéer men tyvärr är du lite för svårgenomtränglig i det du skriver då du inte tillräckligt förklarar de begrepp du använder. Du skriver t.ex. "minimera utgifterna med målforskning, teknikupphandling och avropsavtal med logistiskt samordnade legoföretag". Vad är "målforskning", "teknikupphandling", "avropsavtal" och "legoföretag"?
Om man måste slå upp d.v.s. googla el likn en mängd ord för att förstå artikeln kommer många inte orka sätta sig in i dina tankar. Se det som en pedagogisk uppgift. Skriv så att alla kan förstå. Då kanske du kommer att få fler läsare och fler kommentarer.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-14 01:30:00
|
mao stalin |
Jag läste din första artikel och det var som jag misstänkte. Du har riktigt bra ideer. I den artikeln var det lättare att förstå dem. Jag ska läsa fler av dina gamla artiklar för att sätta mig in i mer.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-01-21 14:14:00
|
ingloz |
Uno Hansson, nu fattar jag varför vissa av dina artiklar inte får den respons de förtjänar: De är för smarta för oss normalbegåvade ... i den här artikeln fastnar jag för stycket som handlar om att satsa: "Riskkapitalismens filosofi är att delvis avstå från att konsumera hela inkomsten direkt och på så sätt samla kapital – investera detta i riskprojekt för att förhoppningsvis få högre inkomster i framtiden. Men detta har ju mer och mer urartat till att det finns risktagare som till exempel lånar pengar" ... Där vill jag inflika att nyligen skrev metrojobb.se om en kvinna som i verkliga livet praktiserat en parallell till det du berör. Hon sparade av sin lön för att själv satsa på kurser som höjde hennes kompetens. Hon har alltså investerat i sej själv och höjt sitt värde på arbetsmarknaden, istället för att vänta på att arbetsgivaren skulle betala vidareutbildningen. Nu har hon en lön som vida överstiger det hon själv satsat. Det är betydligt smartare än att "jobba gratis" som media berättade om i går.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-21 15:31:00
|
Janne B |
Uno Hansson/ Jag vill gärna instämma i ingloz förasta rader. Jag har många ggr funderat på om du även kunde finna ett Forum som är mer rätt fär dig. Men ändå fortsätta att skriva här.Var finns din rätta puiblik? Där du kan känna att du får respons. // Vi har väl alla hört historien om stadens snille! /Hur känns det att vara så begåvad? Jo det känns lite ensamt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-21 15:48:00
|
peter_pan |
Uno beklagar sig ibland över att han inte blir förstådd och jag har gett honom synpunkter att han uttrycker sig dåligt, om det primära är att bli förstådd vill säga. Nu tar mig frihet att skriva vad jag tycker i denna fråga. Om man vill framstå som ett snille så är det lättare att göra det om man uttrycker sig så att det låter bra men ingen förstår än att göra sig begriplig. Jag tror att Uno trivs bra med att skriva här för att ingen orkar syna vad som finns bakom hans teknisk-byråkratiska rotvälska. Däremot är det en del som blir imponerade och Uno har fått sin självbild bekräftad.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-01-21 16:10:00
|
Utforskaren |
Mao Stalin, Uno menar att redusera egen marknadsundersökning och sprid ut verksamheten på fler händer som redan har en ingådd kompetens, alltså lej ut så mycket som möjligt för att så snabbt som möjligt kunna expandera med sin egen verksamhet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-01-21 16:28:00
|
ingloz |
Vad märkligt, Janne B och Uno Hansson / Precis samma tanke hade jag, och har ägnat en god stund åt att googla för att förhoppningsvis hitta något som skulle passa där Uno kan utveckla sina idéer tillsammans med andra begåvningar Länk: tekes.fi för det är faktiskt så, att utan innovationer har vi ingen framtid. Allting börjar med att ett tankefrö sås om det skall bli en förändring till något bättre ... Min önskan är att att alla texter som Uno har slösat på fel läsare skall hamna under ögonen på någon som ser värdet i dem och kan vidareutveckla idéerna för att de till slut ska platsa på näringsministerns bord.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-01-21 16:46:00
|
ingloz |
#5 / peter pan! Du har säkert rätt, men faktum är att många av Unos idéer är fööör bra för negligeras. Det vore idiotiskt att låta bli att testa den saken för att ingen får lov att vara snille. Alla vill ju vara snille, men ingen vill erkänna det! Men Uno har, enligt din beskrivning, rätt läggning för att verkligen vara det - för ett snille kan inte förenkla sina tankar, eller förstå varför vi inte kan förstå det han tycker är enkelt och självklart. Det måste han få hjälp med.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-01-21 17:19:00
|
ingloz |
#5/peter_ pan! En annan möjlighet är att det förhåller sej precis som du säger, att Uno bara spelar ett geni som blir missförstådd och mobbad. Han kanske är totalt omedveten om att det faktiskt ÄR intelligenta idéer han presenterar.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-01-21 17:57:00
|
peter_pan |
whatever...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-01-21 18:47:00
|
Inger Olsson |
Det tåls att funderas på: "...pragmatisk nyttobalansfaktor mellan konservatismens bibehållbarhetsfilosofi och liberalismens tillväxtfilosofi?" Att sträva efter det maximala är, i förh. till det optimala, inget att sträva efter. Uno: du har många idéer och det behövs nytänkare. Du "trixar" med språket också? Jag smakar på ordet "bibehållbarhet" - låter speciellt! ;-
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-01-21 19:12:00
|
GunnarL |
Jag måste tillstå att trots att jag är civilekonom, akademiker och van att läsa relativt komplicerade texter så har jag aldrig förstått vad Uno Hansson skriver. Jag läste några av hans artiklar i början av min tillvaro på Sourze, men nu negligerar jag dem, eftersom jag inte förstår ett skit. Så är det när ett begränsat intellekt möter ett snille!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-01-21 19:13:00
|
GunnarL |
f/ Jag hoppas att Uno Hansson inte tar alltför illa upp - jag skrev bara uppriktigt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-01-21 20:17:00
|
ingloz |
#13/ GunnarL, det tror jag, uppriktigt sagt, inte att Uno gör heller, om han är funtad så som han beskrivs av andra ... och jag menar att VI behöver inte förstå varje ord för att känna att här finns något viktigt som är användbart. Det räcker att man nöjer sej med det som går att förstå. Jag använder mej t.ex. gladeligt av all teknik även om jag inte förstår allt. Där räcker det med att man kan läsa innantill och gör som det står i manualen. Eller, jag tackade inte nej till den behandling läkaren föreslog fast det verkade väldigt invecklat och farligt ... Jo, jag minns Uno Hanssons texter sedan min förra period på sourze 2002-03. Oavsett vad han fått för stämpel är jag mycket fascinerad av hans idéflöde. Påminner faktiskt om ranelidska fast inom en annan kategori ... jag hoppas att Uno läser våra kommentarer och har nöje av dem : Inger Olsson påpekar att han trixar med språket. Det är både lite kul och det som förvirrar. Att det behövs nytänkande är dagens sanning.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-01-21 21:51:00
|
Janne B |
Som jag fattat det så är inte Uno akademiker utan har lärt sig saker på egen hand. Han har ett eget språk med sina egna symboler. Mycket är för mig snömos men ibland hittar jag tankebanor som för en bit...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-01-21 21:54:00
|
Janne B |
Det värsta en människa kan råka ut för är att inte alls bli uppmärksammad. Nu är Uno omgiven av ett litet gäng som med största välvilja försöker förstå - hitta det ädla kornet bland agnarna vid tröskninge
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-01-21 22:32:00
|
ingloz |
#16 / Janne B. Så värst mycket välvilja har jag då inte sett mer än i ditt instämmande till min kommentar tidigare i dag. Akademiker eller ej är fullständigt ointressant när det gäller tankesmedja. Vad det handlar om är att ett litet frö sås och börjar gro - sedan finns det gott om akademiker som kan ta hand om utvecklingen. Nåväl, så mycket begriper t.o.m. jag att Uno är speciell och väl värd att kolla upp. Jo hans texter är jobbiga att ta sej igenom men det går.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-01-21 22:43:00
|
Janne B |
Det hände sig vid den tiden att en såningsman gick ut för att så, men hans korn hamnade på de mest skilda ställen under de mest skilda förutsättningar osv God natt kanske...
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-01-21 22:50:00
|
ingloz |
#18/ ... och här var definitivt fel ställe. God natt!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-01-22 08:45:00
|
peter_pan |
Om Uno inte bara koketterar med att han är missförstådd så är det väl ett positivt besked han får här? Ointresset kommer sig inte av det sakliga innehållet utan av att det är dåligt beskrivet. Det finns många här som är vana vid att läsa minst lika abstrakta och komplicerade texter, som förstår mycket svårare saker. Det är naturligtvis inte fråga om att Uno är så intelligent så att ingen förstår utan att han uttrycker sig som han gör. Eftersom han inte lyssnar på det örat så kanske han trivs med en situation där han får beundrande kommentarer. KAnske han alltid varit en klurig, udda person med snillestatus på arbetsplatsen? Inte vet jag. Jag har dock hört nog beklaganden över att ingen bryr sig om hans texter. Det är hans eget fel och beror på hans skitjobbiga rotvälska.
|
|