Inlägg #21: Postat: 2010-01-22 09:46:00 | |
Inger Olsson |
Ingloz: entrepenörers ideér har ju inte alltid varit en fråga om akademisk bakgrund. Men när "nöden kniper" så får man hoppas på att "handen" är fri?
När Uno lägger fram om "Riskkapitalismens filosofi" tror jag han syftar på de investbolag som dök upp på 80-talet och som byggde på en improduktiv verksamhet, vilka han menar var cyniska på flera plan. Effekterna blev i a f kännbara. Man kunde ju t ex låna på sitt "namn" utan att ha säkrade tillgångar. Sen det där med "sparandet". I grunden tror jag att det är ett biologiskt fundamentalt begrepp. Alla arter sparar på energi, även en bebis "tankar" för kommande tid/rum, som en överlevnadsstrategi. Jag har tidigare sett att det är "upplevelse"-industrin som Uno ser som framtidens melodi. Men har vi den redan? Det kryllar av t ex "coacher" som lägger fram den ena sanningen efter den andra. M a o finns det "energitjuvar" som snor min tid ;- Lite kaxig, som vanligt...Men allvarligt: teoretiskt sett saknar jag balans mellan kultur och natur. Harmoni är nyckelordet. Tror mig ana att även Uno spånar på detta. Värt att notera: i tankesmedjan gjorde även Platon det. Jag förstår om Uno, som konstruktör, har k o n k r e t a idéer och i s f inte lämnar ut dem. På energiområdet forskas det idag och jag är optimistisk. T ex såg jag igår på teve att det på allvar forskas kring vätefusionen i England. |
Inlägg #22: Postat: 2010-01-22 10:46:00 | |
Janne B |
En av USA:s mest framgångsrika talare genom alla tider var pastorn Billy Graham. "Tala så att varje tolvåring förstår dig" var en av hans deviser!
|
Inlägg #23: Postat: 2010-01-22 11:57:00 | |
ingloz |
#21 / Inger Olsson, vad glad jag blir av din kommentar. Bara det att du ger dej tid att fundera på Unos text istället för hans person känns stort. Han har lagt ner mycket möda och gjort ett bra jobb. Sån´t uppskattar jag ... Ja det var en ruskig tid på 80- 90 talet. Det var unga oerfarna människor som lockades in i förödande skuldfällor som sedan vingklippte dem och därmed ödelade de bästa åren av deras liv. Jag vet hur det gick för ett par av min sons kompisar som lockades att satsa med lånade pengar - men nu är det sms-lånen som sätter krokben. 10.000 :- är ju inte så mycket tycker dom, nej, men lånar man gång på gång så blir det förödande. Och skuldfällorna blir till underhållning i Tv ... Under begreppet upplevelseindustri tycker jag även turismen kan placeras. Att bo på ishotellet där uppe i norr är säkert en annorlunda upplevelse, och att dricka sin "bröllopsskål" i isglas. Tyvärr har myndigheterna inte förstått att turismen är något dom verkligen borde satsa hårt på. Vi har så mycket att erbjuda med vår allemansrätt. Förbättra vägarna så att samekulturen, som är verkligt exotisk, blir tillgänglig ... Ja, forskning är vad jag personligen tror allra mest på. Energi, givetvis, men även även annan typ av forskning, och kunskap ... Du nämner sparandet. Där kan jag gå till min egen situation. När maken o jag köpte eget hus på 80- talet ville banken ge oss saftiga krediter. Ganska snabbt insåg vi att det var en lockande fälla. Bort med den! Att spara först och köpa sen är vad som gjort att vi klarat oss bra trots ojämna inkomster ... Energitjuvar finns överallt. Jag kan namnge ett par stycken - men du, Inger, tillför energi. Engagemang genererar energi!
|
Inlägg #24: Postat: 2010-06-04 02:31:00 | |
Uno Hansson |
Oj då!
Det var ovanligt många kommentarer. Det har jag tyvärr helt missat. Jag hade helt glömt bort att jag lagt in den här artikeln på Sourze. Kanske därför att den borde varit minst tre ggr så lång om den skulle blivit begriplig. |
Inlägg #25: Postat: 2010-06-04 02:54:00 | |
Utforskaren |
Godmorgon Uno om du är kvar på Sourze, så har jag en undran, om ditt matrial blir liggande på Sourze och används inte i ett större sammanhang t.ex inom ett politiskt parti eller direktriktat till nationalekonomer. Skulle jag vara i dina kläder skulle jag söka gehör hos några nationalekonomer. Utan att förringa din artikel så fattas en fråga som vi kan kalla direktskatt som innebär en höjd moms på varor och tjänster och slopad statlig skatt eller källskatt, det innebär att kommunalskatten får stå kvar, du är experten, skulle min idè vara realistisk?
|
Inlägg #26: Postat: 2010-06-04 10:08:00 | |
Uno Hansson |
Före 1947 eller i praktiken en bit in på 1950-talet så fanns det ingen källskatt eller moms. Källskatt innebär skatt på arbete, och moms innebär skatt på konsumtion. Dvs. att vi som privatpersoner inte kan utföra tjänster för varandra utan att staten och kommunerna kräver att vi betalar väldigt mycket mera än vad den som utför tjänsten har kvar för att betala för sin mat och sitt boende.
Länk: home.swipnet.se Citat, Länk: nordspar.se "Hela den offentliga sektorn och en basinkomst åt alla kan finansieras utan vare sig moms, arbetsgivareavgifter, inkomst- eller fastighetsskatt. I stället görs "skatteuttaget" direkt genom en minskning av de betalningsmedel som finns i omlopp, både på konton och på sedlar och på eventuella mynt. Det sker på ett sådant sätt att ingen behöver betala in någon skatt, i stället förses varje invånare med en basinkomst av nya pengar, likaså sker alla inköp till den offentliga sektorn med nya pengar. Samma sak gäller för de löner som betalas ut till de offentligt anställda. Mängden nya pengar som betalas ut på detta sätt motsvarar de pengar som samtidigt försvinner från konton och sedlar med justering för faktisk ändring av befolkningsmängd och produktionsmöjligheter. En grov uppskattning, med hänsyn tagen till de rationaliseringsvinster som kan göras när största delen av skatteadministrationen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och diverse pensionsfonder, A-kassan, CSN, AMS, delar av socialbidragshanteringen m.m. tagits bort, ger vid handen att det skulle räcka med en daglig minskning med c:a 0,4 av den utestående mängden betalningsmedel för finansiering av resterande offentlig sektor plus basinkomsten. I dag finns ungefär 1000 miljarder kronor i medel på passagekonto varav c:a 100 miljarder i sedlar och mynt. Detta skulle innebära en möjlighet att betala ut c:a 120 miljarder kr per månad varav ungefär hälften skulle tillföras baskontona som då i genomsnitt skulle få c:a 7000 kr per månad." |
Inlägg #27: Postat: 2010-06-04 10:16:00 | |
Uno Hansson |
Ovanstående citat från
Länk: nordspar.se nås genom att klicka på "översikt" och sedan på "synpunkter" och slutligen på "Basinkomst och finansiering av offentlig sektor" Per Almgren, civ.ing. |
Inlägg #28: Postat: 2010-06-04 11:05:00 | |
Leif-Arne |
” en daglig minskning med c:a 0,4 ” På årsbas blir det en ränta på 146. Slår med andra ord Pomperipossa med hästlängder.
|
Inlägg #29: Postat: 2010-06-04 12:10:00 | |
Uno Hansson |
Den här gången räknar du allt fel Per Arne! Någon pomperipossaeffekt blir det inte, men om ingenting mera sätts in på kontot, så finns det i stort sett ingenting kvar på kontot efter några år. Det är ju det som är vitsen med ett penningsystem som det inte går att försöka tjäna pengar på pengar med. Alla som samtidigt vill försöka tjäna pengar på pengar bör då fortsätta med att parallellt använda nuvarande valutor. Vitsen är ju att de pengar som används på varu- och tjänstemarknaden inte utan vidare skall kunna föras över till finansmarknaden. Men var och en får ju 7000 nya kronor varje månad att försöka leva på. Vill man ha mera så måste man arbeta eller få dem av någon annan.
Om 100 kr sätt in idag och det dras 1 på nästa natt så är det 99 kr kvar. Då dras det ju 99 öre natten därefter och blir 98,01 kr kvar. Nästa natt dras då ca 98 öre och det blir lite mer än 97 kr kvar osv... osv... Jag lyckades inte hitta rätt sätt att räkna just nu. Sist jag läste matte var på 1960-talet, så jag har glömt hur man räknar med fakulteter eller vad det nu var..? |
Inlägg #30: Postat: 2010-06-04 13:09:00 | |
Leif-Arne |
"jag har glömt hur man räknar med fakulteter eller vad det nu var..?"Jomenvisst, därför förenklade jag. Räknar du 1,004 tak 365 blir resultatet 76,8 skatt, väl över det sammantagna skattetrycket i dag. Om ingen skall tillåtas allokera pengar så är jag nyfiken på hur i hela värden nya affärsidéer skall kunna finansieras. I dag kommer finansieringen till nyföretagande inte främst från banker, Almi riskkapitalister eller liknande, den kommer från de fre F.n: Fools Family and Friends. Om du omöjliggör dem att allokera pengar sätter du i praktiken stopp för nyföretagande. Det är därför förmögenhetsskatten är kontraproduktiv.För övrigt heter jag Leif-Arne, trams som att skriva fel namn är slaskretorik.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.