Valt inlägg:
Ingloz: entrepenörers ideér har ju inte alltid varit en fråga om akademisk bakgrund. Men när "nöden kniper" så får man hoppas på att "handen" är fri?
När Uno lägger fram om "Riskkapitalismens filosofi" tror jag han syftar på de investbolag som dök upp på 80-talet och som byggde på en improduktiv verksamhet, vilka han menar var cyniska på flera plan. Effekterna blev i a f kännbara. Man kunde ju t ex låna på sitt "namn" utan att ha säkrade tillgångar. Sen det där med "sparandet". I grunden tror jag att det är ett biologiskt fundamentalt begrepp. Alla arter sparar på energi, även en bebis "tankar" för kommande tid/rum, som en överlevnadsstrategi.
Jag har tidigare sett att det är "upplevelse"-industrin som Uno ser som framtidens melodi. Men har vi den redan? Det kryllar av t ex "coacher" som lägger fram den ena sanningen efter den andra. M a o finns det "energitjuvar" som snor min tid ;- Lite kaxig, som vanligt...Men allvarligt: teoretiskt sett saknar jag balans mellan kultur och natur. Harmoni är nyckelordet. Tror mig ana att även Uno spånar på detta. Värt att notera: i tankesmedjan gjorde även Platon det.
Jag förstår om Uno, som konstruktör, har k o n k r e t a idéer och i s f inte lämnar ut dem. På energiområdet forskas det idag och jag är optimistisk. T ex såg jag igår på teve att det på allvar forskas kring vätefusionen i England.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?