Fyra myter om Israel

Den här tråden diskuterar artikeln Fyra myter om Israel.
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #1: Postat: 2010-01-04 14:07:00
avicenna
Judar som har kommit från europa är vita konvertiter och inte ättlingar till forna israel. Jag har själv träffat en äkta jude i Yemen som härstammar från det bibliska Israel. Han sa själv att inte betraktar dagens israeler som etniska och att de är en grupp som hålls ihop av judendomen.Det bor judar i Yemen,libyen,Iran och många andra arabländer.Problemet ligger hos de vita israelerna och inte hos de etniska judarna bland araberna , för att de har bott hos araberna sedan templets förstörelse.
Inlägg #2: Postat: 2010-01-04 14:27:00
Utforskaren
Jag har ett minne av Malmö när palestiner demonstrerade och skrek död åt judarna då var det inte något tal om hets mot folkgrupp ifrån våra polisiära myndigheter?
Inlägg #3: Postat: 2010-01-04 14:32:00
Utforskaren
Vår vän med psedonymen GunnarL som är vänstervriden har säkert massor att komma med för att protestera mot denna artikel när någon klankar på hans Palestina och palestiner och det gör han fullkomligt rätt i som rättstänkande varelse även om jag personligen inte kan förlika mig med hans åsikter.
Inlägg #4: Postat: 2010-01-04 14:42:00
Janne B
Jag har mycket sympati både för Israel och judar i allmänhet. Men jag har alltid vänt mig mot uttrycket "återvända" om en grupp som inte varit i Jerusalem på tusen år...Men ca 50 000 norrmän återvände till Norge 1945-46.
Inlägg #5: Postat: 2010-01-04 14:45:00
Janne B
Hellre en lätt vänstervriden person än en en klart högervriden låtsas forskare..
Inlägg #6: Postat: 2010-01-04 15:04:00
Utforskaren
Varför Janne? varför så motsträvig som besannar att det är du som inte kan diskutera utan och då ska du inte beskylla mig för det. Att vara vriden till höger eller vänster är något som du inte kan skilja på som nack eller fördel. Du skriver en massa som är av båda sorterna och det är vi alla tvungna till för att över huvudtaget kunna bemöta andras åsikter, alltså man anpassar sig till de olika sakfrågorna som kan ligga till vänster och höger allt efter som det skrivs. Så smart trodde jag att du var så att du begrep detta men tydligen inte?
Inlägg #7: Postat: 2010-01-05 13:21:00
Nick
Tack Anton, för denna övergripande och mycket överskådliga sammanfattning av Israels situation. Det mesta du skriver om är känt men allt svårare att samla ihop i informationsdjungeln. Även den strukturerade och sakliga skrivstilen får högsta poäng av mig, en invandrare i Sveariket där tidningsjournalisterna påstår att de kollar sic sina källor innan de skriver hatiska artiklar om Israel.
Inlägg #8: Postat: 2010-01-06 14:31:00
deep in mind
En kluven värld är vad vi lever i.
Länk: youtube.com
Inlägg #9: Postat: 2010-01-06 15:18:00
Adamo
Eftersom ni tycks gilla länkar är kommer några till:
En före dettas palestiniers berättelser:
Vad en muslim tycker om islam:
Vad en av Hamas ledar anser att man ska göra för fred:
Predika om Koranen:
Inlägg #10: Postat: 2010-01-06 15:52:00
open minded
vad är det då som skapat detta hat. jo alla krig i mellanöstern ledda av amerikanarna och okupationen av palestina. hur många länder krigar amerikanarna/israel mot i dagsläget? afganistan,irak,palestina,gasa och vidare planer på att invadera flera länder är redan i planering. iran,pakistan. kuwaitkriget måste ju nämnas. inte konstigt att muslimvärlden hatar västlänningar. det är bara en tidsfråga tills fullt krig bryter ut. och det är tack vare amerikanarna/israel och inte muslimerna.
Inlägg #11: Postat: 2010-01-06 16:14:00
Adamo
#10 / Fel, hatet mot judarna har funnits långt innan USA invaderade Iraq, hatet mot judarna har funnits sedan Muhammed skapat islam. Och deras hat är inte enbart riktat mot judarna utan också mot alla "kuffars" otrogna, d.v.s. kristna, buddisterna, hinduerna och självklart ateisterna. Kolla igen: Länk: youtube.com
och: Länk: youtube.com
Inlägg #12: Postat: 2010-01-06 16:16:00
open minded
Inlägg #13: Postat: 2010-01-06 16:35:00
Adamo
#12 / Jo, självklart finns det judar som bland annat av rädsla för att bli förföljda och trakasserade valde att avstå från sina bröders och systers ambitioner att leva i sitt eget land. Dissidenter finns ju i alla grupper men faktum att finns några judar dissidenter utesluter inte deras rätt till sitt eget land.
Inlägg #14: Postat: 2010-01-06 17:13:00
Janne B
Sedan det Ottomanska Riket störat samman 1917 efter många hundra år så fick England och Frankrike mandat på området. Det skulle förvaltas och utvecklas på bästa sätt. Så England tog fram kartor linjaler och pennor och i stort sett skapade Arabien,Jordanien, Syrien, Libanon med fl stater. De man inte direkt skapade medverkade man i vart fall i.Tillsatte kungar och hövdingar./ Men så skulle de ordna upp Palestinaområdet för evig tid med Jerusalem på Sions Höjder som centrum. Man ordnade upp kartor som såg ut som fläckiga pantrar. En rad enklaver omväxlande arabiska och judiska. Helt omöjliga att försvara för båda parter.Så 1948 dagen efter engelsmännen farit hem och glömt kvar sina sina vapen så så bröt folkförföljelserna ut.Judarna jagades västerut och araberna mot öst och nord. _ resten är historia brukar det heta.
Inlägg #15: Postat: 2010-01-08 07:06:00
Kalle
Hur kunde korsfararna utföra folkmord i Judea/Palestina på 1500 talet? Vid den tiden var ju det sista korståget Edward I av Englands korståg 1271-1272över sedan mer än 200 år?...
Annars så var det en intressant och välskriven artikel. Bra jobbat om ett jobbigt ämne./Kalle
Inlägg #16: Postat: 2010-01-08 09:16:00
Janne B
Kalle det skulle jag också vilja veta.
Inlägg #17: Postat: 2010-01-08 10:15:00
Adamo
#15-16 / Ni har rätt, 1500 talet blev en för stor "avrundning". För en mer detaljerad beskrivning av judeförföljelse kolla gärna följande Länk: en.wikipedia.org
Inlägg #18: Postat: 2010-01-08 11:22:00
open minded
Judeförföljelse har spårats 2000 år tillbaka.. hm det får ju en att undra hur kan det komma sig. VÄRFÖR har de blivit förföljda/hatade i så många år? Vad är anledningen till "antisemitismen"? det roliga med ordet antisemitism är att det är endast judarna som använder det ordet. De har ett eget ord för hat emot dem. antisemitism är ungefär som rasism. hatar en person någon från en annan nation så är man rasist men har du åsikter om en jude då är du antisemitisk. det som aldrig framkommer är värför hatet mot dem uppstått. är det någon som vet anledningen till det?
Inlägg #19: Postat: 2010-01-08 11:29:00
Janne B
Judarna var ju i olika perioder fångna i Egypten,Babylonen, Assyrien samt delvis ockupewrade årtusenden för Kristus. Ska det ses som vanliga krig mm eller som judeförföljelse?? Andra folkslag har säkert utrotats under historiens gång i krig eller vad?
Inlägg #20: Postat: 2010-01-08 11:49:00
Utforskaren
Något som förvånar mig som Viasat History talade om när det handlar om judar och Israel, är att Jerusalem Post är en antisimitisk tidning. Jag har försökt hitta någon källa på nätet som styrker detta påstående men kan inte hitta en rad om detta påstående i Judendomens historia. Janne du som är duktig att spåra sådana här uppgifter kanske kan klara av det. Kan man tänka sig att Judarna själva har för sig detta om Jerusalem post, liksom vi har media som folk anklagar för att ha nazistsympatier.
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...