Stjärnornas bilbälten?! - Nej, skärp er, Pressen!

Den här tråden diskuterar artikeln Stjärnornas bilbälten?! - Nej, skärp er, Pressen!.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2010-01-05 23:58:00
Jocke-sourzial
Det finns inte många bonnläppar kvar, dessvärre. Inte i Sverige. Men jag, som bott stora delar av mitt liv på landet, på ett par gårdar eller gods, har träffat "bonnläppar" även på andra ställen på vår planet. Europa, Asien och Oceanien bl.a. Sartres "den intellektuelle bonden" är nog inte är en realitet än. "Att tala med bönder på bönders språk" "och med de lärde på latin" å andra sidan kan väl knappast betyda att att utttala sig å ett helt landskaps intresses vägnar om naturskydd? Verkar långt till Sartres intellektuella vision...
Inlägg #42: Postat: 2010-01-06 00:53:00
Janne B
ÄR BONNLÄPP ett positivt eller negativt ord. Det låter inte trevligt men jag tycker det används på båda sätten här.
Inlägg #43: Postat: 2010-01-06 01:09:00
Pia K
Hej Janne! jag gillar bönder och en del somalier. Faktum är att jag har en somalisk väninna rått orginellt faktiskt, som känns som min syster.
Sen ska jag skriva fler historier om bilbälten, för då får man reda på mycket här i världen! Go´natt!
Inlägg #44: Postat: 2010-01-06 12:01:00
ingloz
#42/ Janne B, för mej är allt som har med bönder och lantliv att göra enbart positivt. Ordet trevligt är väl inte det man oftast får användning för i livet på landet - men att det är slitsamt, naturligt, tillfredsställande och självtsändigt. Årstidsväxlingar och förtröstan på "väderguden" är det övergripande för en odlare. Visst är det trevligt när sådden gror, men sen får man banne mej inte hänga bonn-läpp när missväxten slår till. Min bonnläpp till far är den mansperson, vid sidan av min make, jag beundrat mest.
Inlägg #45: Postat: 2010-01-06 12:10:00
ingloz
#41/ Som väl är finns det många bonnläppar i Skåne, trots att ny bebyggelse tar mer och mer av den bördiga jorden.
Inlägg #46: Postat: 2010-01-06 12:31:00
Janne B
ORDSNOK är vad jag är.Jag lyssnar så gärna på radions språkprogram. Jag blev tagen av Fredrik Lindströms dialektserie i SVT för några år sedan. Han drog ett streck tvär över en landsväg och sa att här möts dialekterna från Eskilstuna och Trosa. På ett ungefär. "Grina" betyder olika saker i väst o öst!
Inlägg #47: Postat: 2010-01-06 13:57:00
Pia K
Jag blev inspirerad av ditt ord "ordsnok" janne, så jag skrev en liten historia om snoken Åke. Få se om den blir publicerad här.
Inlägg #48: Postat: 2010-01-06 15:24:00
ingloz
# 46/ Precis som du, Janne B, blev jag oerhört förtjust i Fredrik Lindströms dialektserie. Sådana program önskar jag många fler av. Som nyinflyttad från, vad man påstod, rikssvenska Nyköping till Skåne blev det dagligen missförstånd på grund av ord som "grina" och "kär" och många fler. Tyckte det var konstigt när en kollega talade om att både chefen och flera andra var så kära så. Att de var väldigt rara upptäckte jag snart. Och grinade det hade jag ju gjort när jag ramlade ner från ett träd och slog mej, så det blev min trogna vän från den tiden, Wivianne, som översatte malmöitiskan åt mej.
Inlägg #49: Postat: 2010-01-06 16:55:00
Janne B
Lycka till Pia. Sakletare i stil med Pippi är också bra...
Inlägg #50: Postat: 2010-01-06 17:00:00
Janne B
Som sextonåring var jag lite bonndräng. Bonden sa en dag att jag gick omkring och var kåt. Nog hade jag hört det ordet och....Men en dag frågade jag honom vad han menade. Han titta upp i ett äppelträd och sa att han menade frisk,stark,pigg och liknade. Hoppas att vi alla blir riktigt k-ta i år!
Inlägg #51: Postat: 2010-01-06 17:27:00
Nettan999
Ska vi diskutera artikeln, somalier eller vad? Nej, artikeln har varken med artisteri eller journalistik att göra. Journalisterna och de ansvarige utgivarna har helt missat poängen och syftet med journalistiken. En journalist ska och bör inte komma med egna värderingar. Nyheter och händelser skall vara objektiva för det är ju inte journalisternas egna värderingar vi vill höra i alla fall inte jag utan återge en händelse utifrån verkligheten på ett objektivt sätt. Jag tycker personligen att jag som läsare blir omyndigförklarad eftersom man som en röd tråd kan följa hur journalisten tycker och tänker för allas vårt bästa. Att sedan den ansvarige utgivaren spär på att jag och alla andra läsare inte själva har ett eget förstånd att kunna avgöra hur vi vill uppfatta en händelse är ytterligare ett synsätt som bekräftar hur vi behandlas såsom omyndigförklarade individer läsare. Trots allt är det vi läsare som ser till att de olika tabloiderna går med miljardvinster varje år. Är vi då inte värda att få lite mer respekt utifrån nyhetsinnehållets objektivitet?
Räcker det inte att vi inom vården inte ens får göra en anmälan utan det skall någon annan godtyckligt göra åt oss om de anser att vi är tillräckligt kränkta. Och varför finns det inte en journalist som har kurage nog att ta upp sådana händelser som är tragedier för alltför många, för ven bryr sig egentligen ven som använde bilbälte eller ej?
Och vad det gäller böterna så får de väl betala som alla andra om man inte heter Carola Häggqvist eller Mona Sahlin förståss. Mona Sahlin fick för ett antal år sedan ett antal parkeringsböter för att hon parkerade på en busshållplats för skolbarn. Vad gjorde man? Man löste det enkelt genom att flytta busshållplatsen.
Inlägg #52: Postat: 2010-01-06 17:33:00
Janne B
Bästa Nettan / Vad som diskuteras här beror helt på vilka som är inne på "linjen" och på vilket humör vi är. Endast i undantagsfall håller en ny tråd mer än ett dygn. Sedan bryter de fria tankarna ut...Jag kan inte nu ta ställning till det du skriver nu!
Inlägg #53: Postat: 2010-01-06 17:50:00
ingloz
#51 / Mycket bra, Nettan999!!! Den här kommentaren kunde du sänt in som en artikel. Det finns mycket att säga om pressens agerande. Mej retar dom gallfeber på : så ge dom på pälsen! ... men # 52/ Janne B har också rätt, jag märker att det är betydligt friare "regler" nu än på den tiden skribenterna fick betala för att skriva på Sourze - och det är väl ganska naturligt. När man betalat för att publicera kunde man kräva att utrymmet respekterades. Personligen tycker jag det är bättre nu, trots att vi spårar ur ibland.
Inlägg #54: Postat: 2010-01-06 17:55:00
Nettan999
Menade inte att låta tillrättavisande, det var alltså en fråga från mig och inte ett påhopp! Ursäkta, borde kanske förtydligat detta! Men det gör mig lite förvirrad att man inte startar en ny tråd istället för att inte diskutera det artiklns innehåll. Ha en god fortsättning på det nya året som jag känner på mig blir ett bra år.
Inlägg #55: Postat: 2010-01-06 18:01:00
Nettan999
Ingloz, Du har en poäng och jag önskar tiden räckte till för allt jag vill skriva. Ja, visst har Janne Be helt rätt. borde ha förtydligat mitt inlägg på den punkten. Har bett om ursäkt för detta inlägg Nr 54 borde kanske ha skrivit att den var till honom. URSÄKTA ÄNNU EN GÅNG JANNE B.
Inlägg #56: Postat: 2010-01-06 18:24:00
ingloz
#54/ Med ditt varma leende blir inga ord hårda :
Inlägg #57: Postat: 2010-01-06 18:58:00
Janne B
BNETTAN Du är hur fin som helst. Inga problem Onkel Ja
Inlägg #58: Postat: 2010-01-06 21:05:00
Pia K
Jag vet ine hur jag ska tyda ditt inlägg, men det är jag som skrivit "artikeln". Ditt inlägg var väldigt långt, kunde bli en egen artikel. Precis som Jan sa, spårar det ur till sist, till glädje för de som spårar ur.
Inlägg #59: Postat: 2010-01-06 21:49:00
ingloz
# 58/ Pia K, om det är till mej du talar - Din artikel är verkligen både jättebra och väl befogad. Mina båda kommentarer till din artikel, Pia K, har #1, och #11, Pressen missköter sej ständigt och därför gillade jag även kommentaren som Nettan999 skrev, och menade att hon kunde sänt in den långa kommentaren som en självständig artikel #53, och där nämner jag vidare till henne att Janne B har rätt i att det är friare i kommentarsfälten numera när det är gratis att publicera. Jag lovordar alltså er båda, både dej Pia K och Nettan999 :
Inlägg #60: Postat: 2010-01-06 23:01:00
Pia K
Nej, jag menade Nettan. Tack för förklaringen. Du är snäll. :-
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...