|
Inlägg #21: Postat: 2010-01-05 20:50:00
|
|
sunny fri |
ingloz. Jag minns stanken av karbid från min tidiga barndom men jag måste ha blundat för jag har inget synminne av den.Stanken räcker gott.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2010-01-05 20:52:00
|
|
GunnarL |
18-19/ Sunny.Det är skönt att få tillfälle att ta det lite lugnt. Här är också kallt fast det ligger än så länge bara på ett tiotal grader. Jag tycker det är bra att vi fått lite rejäl vinter - det mår både djur och natur bra av. Vi har fått ca 20 cm snö i dag så jag har varit ute och skottat i två omgångar. Beträffande mina dumheter så är de så många att jag nog skulle kunnat få ihop en medeltjock roman. Men allt är numera preskriberat och det mesta lägger jag i tystnad. Den enda som vet om de flesta galenskaper jag hittat på är min fru. Men nu har jag bara en dags ledighet kvar och sen stundar det vanliga knegandet - på gott och på ont.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2010-01-05 20:56:00
|
|
GunnarL |
20/ Jag har å andra sidan en avlång kvinna bredvid mig. Inte så aaaavlåång men vaaarm! Hon slår ut vilken bassett som helst!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2010-01-05 21:31:00
|
|
ingloz |
#21/ Sunny, det hör ju inte till ämnet, men ett annat väldigt starkt synminne jag har från den tiden är av dagstidningen med orden "Hitler är död!" över hela sidan. Då måste jag ha varit 4 1/2 år. Förmodligen var det när behovet av mörkläggning upphörde som mina föräldrar ville ha riktigt ljust. Elbelyst!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2010-01-05 21:34:00
|
|
ingloz |
# 23/ Det där var riktigt gulligt sagt, GunnarL!! :
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2010-01-05 22:34:00
|
|
Leif-Arne |
#7 I princip har jag inget alls mot vindkraft, men där finns en övertro på hur mycket energi det är realistiskt att tillföra det totala behovet den vägen. Produktionspriserna för olika producerad energi som jag tidigare presenterat är från den tiden då jag arbetade med elhandel 1995-. Då kostade det ca 10-12 öre att producera en kWh med kk eller vatten, 40 öre gasturbin och 50 öre vindkraft.
Förhållandet kan ha ändrats något till vindens födel genom större och effektivare vindmöllor. Problemet med vind är att det är en otrogen älskarinna som producerar när hon vill och inte säkert när hon bäst behövs. Därför måste det finnas paralella system som levererar den kraft inte vidmöllorna inte levererar när det inte blåser. Iofs är Sverige gynnat då här finns mycket vattenkraft som lämpar sig väl att kompletteras med vindkraft. Beräkningen att det inte är försvarbart med en utbyggad av vindkraft motsvarande ca 10 baseras på vad som är ekonomiskt realistiskt. I princip skulle man kunna bygga hur många möllor som helst, men då skulle produktionspriset inte kunna subventioneras som idag utan då skulle konsumenten behöva betala ett betydligt högre elpris. Därtill skulle ändå det behövas produktionskapacitet för dagar som denna, som dessutom skulle bli betydligt dyrare än idag beroende högre kapitalkostnad per producerad enhet.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2010-01-05 22:40:00
|
|
Leif-Arne |
Det som betytt mest fram till idag för att ställa om till en energiproduktion baserat på förnyelsebar energi är fjärvärmeutbyggnaden. Sverige har den vägen minskat behovet av olja och el för uppvärmingsändamål dramatiskt.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2010-01-05 22:47:00
|
|
Utforskaren |
Jag vet att man håller på i Nasa med att göra det flytande raketbränslet till fast form, de har kommit ganska långt med den forskningen och de är övertygade om att lyckas med sin uppgift. Det här skulle bli en revolution som skulle kunna ersätta många kärnkraftverk för att inte tala om de superbatterier som kommer att tillverkas som gör explosionsmotorn överflödig, alltså elbilar som kan gå på denna nya tänkta energikälla. Om de lyckas med sin framställning av fast raketbränsle så har vi löst enegiförsöjningen åtskilliga år in i framtiden.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2010-01-05 22:58:00
|
|
Leif-Arne |
Idag används ett fast bränsle vid raketuppskjutningar som består av kompositkrut, vid förbränning avger detta krut stora mängder saltsyra. Inte ett helt optimalt bilbränsle kan man tycka.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2010-01-05 23:01:00
|
|
ingloz |
# 28/ Det där är sånt som intresserar mej, Utforskaren, Min världsbild, som en envis liten Adamo tjatar om, är den att nya upptäckter kommer att förändra världen i allt snabbare takt. Min världsbild är positiv med vida perspektiv.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2010-01-05 23:35:00
|
|
Adamo |
Du vet inte min storlek ingloz.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2010-01-06 00:01:00
|
|
sunny fri |
Inlägg 25 Gunnar: det är för sådana inlägg genom åren jag har kommit att tycka så mycket om dig! Så säger en kärleksfull äkta man.Mina bara klagar på Ajag snarkar B jag cirkulerar i sängen så att de blir av med sina täcken oxå. Cmina mardrömmmar, då jag skriker som en stucken gris, får dem att bli vettskrämda. Men jag brukade sova varanan natt hos dem tills Rolf blev så sjuk.Nu får Rolf sova ensam med ålderns rätt som han säger.Vi två brukar vila middag i stället ett par timmar på dagen.Men båda gubbarna kallar Bellman för Berliner muren:
För antingen det är på natten eller siestan så vill han ligga i mitten i min stora säng.Den gubbe som delar sängen får ligga på utsidan.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2010-01-06 00:06:00
|
|
sunny fri |
21 ingloz Man kan nog ha 4 olika tidiga minnen man inte kan sätta ord på tror jag? Ett är synminnet:den tidningsrubriken måste ha fastnat i din hjärna? Så doftminnet som kan vara ifrån ens första år.Så är det ljudet.Jag kan återklalla melodier i hjärnan jag hört väldigt tidigt men vet ju ofta inte vilka de är. o så är det minnet av en hel händelse man inte förstår utan bara registrerar men då är man lite äldre.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2010-01-06 00:46:00
|
|
GunnarL |
32/ Ja Du Sunny - alldeles oberoende av snarkningar, mardrömmar och annat så är det uppenbarligen klokt att vi aldrig skaffat hund! Någon Berlinmur vill jag inte veta av.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2010-01-06 11:18:00
|
|
Utforskaren |
#30 Ingloz, i vår världsbild historiskt sett så hittade man en svensk runsten 1898 daterad 1362 i Minnesota av en svensk som hette Olof Öhman, till en början hade man svårt med tanken att någon svensk hade upptäkt Nordamerika före Columbus hela 130 år tidigare än honom. Efter en gedigen forskning om vem eller vilka som huggit in texten i runskrift har man kommit fram till att det måste varit en tempelriddare från Gotland. Det fanns en hop katolska tempelriddare som drevs på flykt ifrån Gotland 1314 och de tog sig över till Amerika som också stenen berättar om. Man har hittat stenkistor på på Gotland med inristat sigill före ställande tempelriddare. Själva texten på runstenen lyder, 8 götar och 22 norrmän på upptäcktsfärd från Vinland av väst. Vi hade läger vid 2 skjul en dags resa norr från denna sten. Vi var och fiskade en dag. Efter vi kom hem fann 10 män röda av blod och döda AVM Ave Maria fräls från ondo.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2010-01-06 11:33:00
|
|
ingloz |
#35/ Väldigt intressant, Utforskaren. Att vi svenskar har haft anledning att byta miljö både av tvång och av nyfikenhet är konstaterat. Av makens släkt, Losell, finner man många i USA fick jag vetskap om på Facebook nyligen.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2010-01-06 11:37:00
|
|
ingloz |
#31/ - och du vet inte min ...
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2010-01-06 11:37:00
|
|
Utforskaren |
Man tror att stenen är en bluff" om det tvistar de lärde och vidare tester ska göras, men en del forskaren på runskrift anser att delar av texten stämmer väl överens med hur man skrev runor på den tiden1300 talet men så finns det som vanligt belackarna som anser att det är en blandning från artonhundratalets språkbruk i själva texten som alla har lätt att förstå och därför ska stenen vara en bluff. Det ska bli intressant vad vidare forskning ger för resultat.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2010-01-06 12:12:00
|
|
Adamo |
#37 Nä, men till skillnad från dig har jag aldrig påstått att jag vet…
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2010-01-06 12:18:00
|
|
Janne B |
BENGANS HISTORIASIDOR rekommenderas varmt till alla som intresserar sig för svensk nordisk historia. Bengan har fantastiska bilder och en mkt lätt begriplig text. jag tror att han uppdaterar regelebundet.
|
| |