Valt inlägg:
#7 I princip har jag inget alls mot vindkraft, men där finns en övertro på hur mycket energi det är realistiskt att tillföra det totala behovet den vägen. Produktionspriserna för olika producerad energi som jag tidigare presenterat är från den tiden då jag arbetade med elhandel 1995-. Då kostade det ca 10-12 öre att producera en kWh med kk eller vatten, 40 öre gasturbin och 50 öre vindkraft.
Förhållandet kan ha ändrats något till vindens födel genom större och effektivare vindmöllor. Problemet med vind är att det är en otrogen älskarinna som producerar när hon vill och inte säkert när hon bäst behövs. Därför måste det finnas paralella system som levererar den kraft inte vidmöllorna inte levererar när det inte blåser. Iofs är Sverige gynnat då här finns mycket vattenkraft som lämpar sig väl att kompletteras med vindkraft. Beräkningen att det inte är försvarbart med en utbyggad av vindkraft motsvarande ca 10 baseras på vad som är ekonomiskt realistiskt. I princip skulle man kunna bygga hur många möllor som helst, men då skulle produktionspriset inte kunna subventioneras som idag utan då skulle konsumenten behöva betala ett betydligt högre elpris. Därtill skulle ändå det behövas produktionskapacitet för dagar som denna, som dessutom skulle bli betydligt dyrare än idag beroende högre kapitalkostnad per producerad enhet.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?