Pedofili går inte att rättfärdiga

Den här tråden diskuterar artikeln Pedofili går inte att rättfärdiga.
Inlägg #1: Postat: 2009-12-29 14:48:00
Janne B
Även jag såg denna film och har reagerat precis som du. Men ingen i hans omgivning tycks ha reagerat! Hur många har i nutid reagerat på PopKungens barnumgänge. Miljoner synes nu hylla honom vid hans grav. Har vi gjort några framsteg alls?
Inlägg #2: Postat: 2009-12-29 19:45:00
avicenna
Varför hetsar man upp sig över pedofiliäven om det hamnar lägst ner på listan när man har redan accepterat andra perverstiter såsom homosexualitet,transor mm ?
För att få ner antalet pedofil och våltäktsbrott bör man tillåta kvinnor som vill sälja sex sälja sex.
Att sådana saker inträffar dagligen beror på ett gränslöst samhälle som befinner sig i moralisk kris.
Inlägg #3: Postat: 2009-12-29 20:00:00
ingloz
#1/ Men JanneB, du vet väl att: "om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan" Hur skulle ett framsteg se ut?
Inlägg #4: Postat: 2009-12-29 22:06:00
Janne B
Jesus sade också -Gå och synda inte efter detta: Han ställde alltså villkor för syndernas förlåtelse. Gör Bättring ropade Döparen i öknen och Jesus i andra sammanhang.
Inlägg #5: Postat: 2009-12-29 23:22:00
angus
Såg filmen och reagerade precis som du, avsky mot pedofilen och förbannelse över dem som accepterade det. Tack för reaktion och artikel.
Inlägg #6: Postat: 2009-12-30 00:29:00
Sunny fri
Det är inte så lätt som du skriver.En pedofil har en sexuell läggning o lika lite som man kan ändra sig ifrån hetero till homo o tvärtom så går det inte. Min pappa var pedofil och kunde hålla på ostört att fördärva småbarns liv på grund av sin fina familj,sin höga ställning i samhället o på grund av att det då inte var vanligt att man rotade i familjens "privatliv". Det var lillasyster som talade ut:Kan barn få barn? Hon var 11 år då.Sedan var det ju ut o in på kåken resten av livet.För våldtäkten på mig fick han 4 år för att jag var nyss fyllda 15.I dag hade han fått ett långt straff eftersom han drogade mig medvetslös.Men han var inte bara en pedofil.Han var en enormt skicklig musiker o kompade alla sin tids stora.Han var en duktig historiker som jag i vuxen ålder hade en ganska god kontakt med.På mina villkår.Han lärde min dotter att spela piano men försökte tafsa på min son,då 5.I dag säger sonen att jag gjorde rätt som tog upp kontakten o han har en del roliga minnen ifrån sin morfar.Dottern däremot är tveksam: även om vi aldrig lämnade honom ensam med barnen tog vi en stor risk.
Inlägg #7: Postat: 2009-12-30 00:32:00
Sunny fri
Men man behöver inte förlåta:det är svårt i ett fall som mitt.Det räcker med att man försonar sig med att det som skett har skett o att det inte är jag som har problem utan han!
Inlägg #8: Postat: 2009-12-30 14:52:00
madamehussein
Alldeles för många luddiga begrepp i artikel. Vad exakt har de s.k. övergreppen bestått av, hur många gånger har de skett och mot vilka har de begåtts?

Vet f.ö minst en person som haft sexuellt umgänge som barn med sin styvfar då som hävdar att hon inte tagit skada av det, och jag litar på henne. Undrar om barnen i filmen fick komma till tals?
Inlägg #9: Postat: 2010-01-09 21:27:00
Bizon
Svårt att rättfärdiga övergrepp över huvud taget - finns heller inget egentligt skäl att göra det.
Men tyvär måste man konstatera att mycket vi vanligen ser som helt normalt i själva verket är övergrepp av något slag. Tänker då särskilt på konsumtionssamhällets personlighetsreduserande propagandaapparat som ska få oss att tro att våra liv blir mer värdefulla med konsumerandet av ena eller andra produkten - i konsumtionistisk anda ska vi även konsumera människors utvikta liv - vi ska fås att tro att huvudfåran mainstream är enda sanningen och ingenting utöver denna sanning är naturligt allt annat är naturvidrig och sjukt - på 80-talet började en mer allmän debatt om övergrepp på barn innom familjen och plötsligt anade ganska många människor att dom blivit utsatta för övergrepp som barn av föräldrar eller anhöriga som dom dessutom samtidigt sa sej både älska och respektera.
De jag tänker på och mins som mina flickvänner, kompissar och bekanta hade inte mer problem än andra i samma ålder så i deras fall hade inte övergreppen den förödande effekt man vanligen förknippar med övergreppserfarenheter.
Som jag förstår saken så anses pedofili vara ett stort samhälsproblem och med tanke på hur mycket barnporr som sägs florera med mängder av offer så måsta man konstatera två saker 1. att det mitt ibland oss finns mängder av förövare - pressumtiva eller beprövade och 2. att om inte detta är en ny företeelse som kulminerat de senaste 30 åren så fins det åtskilliga människor med pedofila erfarenheter från sin barndom och som detta till trots lever ett någorlunda hyggligt liv som "alla" andra.
Om pedofili tilltagit i samhället under de senaste 30 åren - vari ligger orsaken? Är det mediapresentationen av fenomenet som triggar pedofila böjelser.
Då nu många lever ett till synes normalt liv med pedofila erfarenheter som barn - vad är det som gör att dessa människor klarat sin mentala hälsa?
Kan det vara så att om dessa övergrepp får passera obemärkt och inte stälts under lupp, dissikerats och fördömts i nu vedertagen ordning och att den skuldbelastning som offren vanligen därigenom utsäts för inte utmärker dessa barns "medverkan" till de pedofila handlingarna som något exceptionelt klandervärt och smutsigt, att det inträffade då sjunker undan som en erfarenhet bland tusen andra och därigenom inte skadar på samma sätt som då det får gå genom den så kallade rättvisans kvarnar.
Det är ju så i dessa sammanhang att den som en gång varit offer senare även blir förövare - hur stor sannolikhet är det att psykiatrin inte genom sin behandling ytterligare traumatiserar den drabbade och därigenom triggar en framtida förövare?

Det förefaller som om viss debatt kring en del mänskliga företeelser mest syftar till att peka ut vidriga brotsliga handlingar vars utövare förtjänar att hängas än att förstå fenomenet - skulle tro att lite sansad annalys bättre skulle gagna offren samt att sätta ner foten för media som gärna blåser upp vad som helst utan att ta ansvar för konsekvenserna - även om jag förstår upprördheten som säkert har ett berättigande, men som inte bidrar med annat än än mer lidande för de som råkat illa ut - alltså både offer och förövare.
Inlägg #10: Postat: 2010-01-09 22:21:00
Janne B
SKAPA ÄMNE är en ny möjlighet överst här. Jag tror att då du har så mycket att säga att det blev mer lättläst under en egen pigg rubrik. Säger en gammal erfaren sourzare...
Inlägg #11: Postat: 2010-01-09 22:48:00
ingloz
#9/ Bizon, du skriver: "Är det mediapresentationen av fenomenet som triggar pedofila böjelser" - det är jag övertygad om att den gör - men det vore lika illa om media teg, så hur ska man bete sej egentligen? ... För övrigt håller jag med Janne B om att du borde öppna en egen diskussions-länk på Forumet, eller sända in din långa, viktiga kommentar som en artikel. Du skriver om ett ämne som berör oerhört många människor, varav de flesta troligtvis behåller de svåra minnena för sej själva.
Inlägg #12: Postat: 2010-01-10 08:19:00
Bizon
Ingloz och Janne B - Tack för rådet :-
Laddar...