Inlägg #1: Postat: 2009-12-28 12:28:00
|
LJohn |
Säger bara. Intresseklubben antecknar.
Ytterligare en världsförbättrare som för pöbeln stolt deklarerar hur "god" man är..
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-12-28 14:02:00
|
ingloz |
Äntligen, Pia, äntligen har min käre make och jag fått möjlighet att fira vår egen jul, efter våra egna önskningar. Vårt firande liknar mycket det du har kommit fram till. Julbordet fick annat innehåll därför att vi bytte ut alla "måsten" till sådant som vi verkligen gillar. Under många år strävade jag efter att servera sådant som min svärmor ansåg att man måste äta på julen. Det var mitt eget fel, men blev inte lättare att stå ut med för det. Sedan hade vi det pliktskyldiga firandet hemma hos övriga släktingar. Då har man inget annat att göra än att ta seden dit man kommer. Något annat vore oartigt. Men i år hade vi bestämt att inte lämna vårt mysiga hem, julpyntat efter vår egen smak och med mat på bordet som vi verkligen njöt av. Vilken underbart egoistisk Jul vi haft år 2009. Visst är det fint att vara social och tänka på att alla måste få sitt, den modellen kommer vi säkert att välja fler gånger, men minnet av den här julen kommer vi att leva länge på.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-12-28 17:11:00
|
Pia K |
Jag hade faktiskt inte formulerat min ingress till artikeln så som det blev, för red. omformulerar ibland inledningen i artikeln på sitt sätt. Bra att du förstod vad jag menar ingloz! Jag tycker bara att julen har blivit överdriven, fast den alltid varit så, för den har inget mål och mening. Man bara köper och man bara äter.
Men jag är lyckligt förunnad med snälla barnde flesta så jag ska inte klaga på det. I natt var ett jätetgulligt barnbarn här och vi hade jättekul! Så jag är tacksam för det jag fått.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-12-28 17:29:00
|
ingloz |
#3 / Ja, Pia, din text var mycket bra. För överdriven är precis vad julen är. Man FÅR bryta mot gängse traditioner om man vill och skapa sina egna.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-12-28 22:23:00
|
Pia K |
Tack för ditt inlägg ingloz! Det är mycket viktigt, för något har gått överstyr och någon måste börja en förändring. Så nästa jul som sagt, måste jag ändra mina egna vanor. Jag hade jättetrevligt hos min dotter dagen före julsfton och även med släkten efter julafton. Hade ingen julmat, men det gick bra ändå!Samtalet var lätt och otvunget. Grattis till dig och din mans fina jul tillsammans!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-12-30 12:40:00
|
Bente |
Så bra, du beskriver, sånt som berör mig, just för att jag känner igen mig speciellt i detta att du saknar storfamiljen. Samhörigheten och tillhörigheten är kanske bristvara för många i vårat samhälle som blivit så kallt. Eldar och sköna skinn, vore ju underbart, att sitta tillsammans, skratta, prata lyssna, på varandra sjunga, dansa och göra maten och äta tillsammans. Men vist ärligt ska sägas att jag är barnsligt förtjust i julklappar och julkort och hoppas varje år fram till julafton... Några julkort hänger på mitt kylskåp, det gläder mej! Jag behöver ingenting, tycker bara det är himla kul och spännande att packa in och dela ut, hmm men det vore ju underbart.... lyckas vara värt något speciellt.... Tja en som inte riktig lyckas få till det där perfekta, och som finner sig både älska och hata julen kanske blir lite udda i dessa tider... Men nu har vi ett helt nytt år med nya dagar att fylla framför oss, det är väl härligt? Gott nytt år!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-12-31 10:23:00
|
Pia K |
Som sagt har jag inte hittat på att jag har firat min sista jul, som det står i rubriken, men jag tänker börja njuta av julen i stället för att se den som en belastning.
I dessa moderna tider, är det knappast någon som säger sig sakna storfamiljen. Men det gör jag. Sen är problem till för att lösas. Vi kan inte ha det så bekvämt hela tiden, för då lever vi inte. Tycker jag.
GOTT NYTT ÅR TILL ALLA!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-12-31 14:23:00
|
ingloz |
# 7 / "Vi kan inte ha det så bekvämt hela tiden, för då lever vi inte" - där tycker jag att du sa något väldigt väsentligt, Pia K. Det är först när vi haft det riktigt besvärligt som vi rätt kan uppskatta när allt är bra. Därmed vill jag inte säga att alla ska ha det kämpigt. Tvärtom - men de som nu ändå möter motgångar kan faktiskt få som kompensation att uppleva större tillfredsställelse när allt är okej. Ett riktigt Gott Nytt År till dej, Pia K!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-01-01 03:07:00
|
Pia K |
Tack snälla du för det! Och Gott Nytt År till dig ingloz!
|
|