Arabiska köpmän förfärades av svenskarnas barbari

Den här tråden diskuterar artikeln Arabiska köpmän förfärades av svenskarnas barbari.
Showing page 1 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Inlägg #1: Postat: 2009-12-18 11:57:00
Per WWW
Bra! En kultur utan impulser utifrån förtvinar.
Inlägg #2: Postat: 2009-12-18 13:16:00
Utforskaren
Per WWW, ja den svenska gud ske lov.
Inlägg #3: Postat: 2009-12-18 13:21:00
Utforskaren
Tala om idiotisk artikel, vi lever i nutid och inte någonting annat.
Inlägg #4: Postat: 2009-12-18 13:22:00
Tage Sundin
Alla kulturer utvecklas genom externa impulser. Utveckling i sig behöver dock inte nödvändigtvis vara positiv. Man måste därför ha modet att åtminstone inför sig själv medge att vissa kulturer är bättre än andra när det gäller ex vis grundläggande fri- och rättigheter, rimlig jämlikhet mellan könen och förmåga att erbjuda befolkningen goda livsvillkor. Man bör därför vara en smula selektiv när det gäller vilka kulturer som vi ska ett intimt utbyte med.

Den som motsätter sig den tanken får förklara, gärna på ett pedagogiskt sätt så jag förstår, hur det var till fördel för Sverige, svenskarna och den svenska kulturen att på en rad områden ha ett nära samarbete med Nazi-Tyskland.

Förvisso kommer den svenska kulturen år 2100 att se annorlunda ut än 100 år tidigare. Men om vi inte ser upp blir det ingen trevlig kultur som vi överlämnar till våra barnbarnsbarn.
Inlägg #5: Postat: 2009-12-18 13:34:00
Leif-Arne
"Man bör därför vara en smula selektiv när det gäller vilka kulturer som vi ska ett intimt utbyte med" Och vem är i detta sammanhang "Man" som skall sköta denna selektion. Vad gäller nazi Tyskland så gick influenserna även andra vägen, som rasbiologin t.ex. De hade idéer om vad som var god och uppbygglig kultur och vad som är olämpligt och därför skulle förbjudas. Så i vilket läger tycker du själv idén om någon "Man" som selekterar lämplig från olämpligt kultur hör hemma. I ett modernt liberalt samhälle eller i nazi Tyskland?
Inlägg #6: Postat: 2009-12-18 14:15:00
Janne B
DU Leif-Arne utför ett vikktigt arbete - en mission.Må Någon ge dig den kraft du behöver!
Inlägg #7: Postat: 2009-12-18 14:25:00
Utforskaren
Halleju
Inlägg #8: Postat: 2009-12-18 14:27:00
Tage Sundin
Du sätter 13:34 verkligen fingret på den ömma punkten! VEM ska - i en relativiserad miljö där inget tillåts vara bättre än något annat - stå upp säga "det här är vår grundläggane moral, de här är våra grundvärderingar som vi inte kommer att kompromissa om". Vi har fortfarande såna grundvärderingar i vår kultur, men det är inte självklart att lagar står över religösa påbud även år 2100.
Inlägg #9: Postat: 2009-12-18 14:27:00
Utforskaren
Halledudanamej
Inlägg #10: Postat: 2009-12-18 14:29:00
Leif-Arne
Tack Janne för så vänliga ord och en god Jul tillönskas. Själv har jag fått ett nytt ljust och vitt landskap omkring mig, jag har starkt svart kaffe i muggen. Dessutom kommer lillscrott hem i morgon. Kunde inte må bättre.
Inlägg #11: Postat: 2009-12-18 14:35:00
Leif-Arne
#8 Jodå, om jag är bätte eller sämre än någon annan råder det delade meninar om, oaktat detta så hindras jag på intet sätt argumentera för värderingar som jag själv står för. Men eftersom jag hävdar åsiktsfihet och dialog så får jag finna mig i att bli ifrågasatt av de vilka hävdar motsatsen. Så skall det vara.
Inlägg #12: Postat: 2009-12-18 14:37:00
Leif-Arne
Nu skiner det precis upp över Östersjön samtidigt som två fasaner springer över allmänningen. Rena julkortet där jag för en vecka sedan funderade över ett sista varv med gräsklipparen.
Inlägg #13: Postat: 2009-12-18 14:52:00
Janne B
Bättre med Fasaner än Fasen själv ;- Snart kommer nog en räv springande diagonalt över bilden...
Inlägg #14: Postat: 2009-12-18 14:54:00
Utforskaren
Laeif-Arne ta det för vad det är, ironi som du begagnar dig utav när du vill leverera sk sanningar det inte finns någon grund för vad du ironiserar om, du vet så väl att min värdegrund står för ärlighet och rättvisa, allt annat av påstående är bara ett önsketänkande från din sida.
Inlägg #15: Postat: 2009-12-18 15:01:00
Tage Sundin
Debatter kan vinna på att bli konkreta. Så låt oss bli konkreta. FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna är välkänd. Under 1990-talet samlades företrädare för 57 muslimska länder i Kairo där de upprättade en alldeles egen deklaration Kairo-deklarationen. Den är snarlik FNs och redogör för en lång rad fri- och rättigheter. Men det finns en grundläggande skillnad. Kairo-deklarationens fri- och rättigheter gäller uttryckligen bara så länge som de inte kolliderar med islamsk trosuppfattning sharia. Så nu får du chansen att välja, chansen att säga att något är bättre än något annat. FN-versionen av de mänskliga rättigheterna eller den islamska?
Inlägg #16: Postat: 2009-12-18 15:19:00
Utforskaren
Svensk kultur har inte särskilt mycket med vad för prylar vi införskaffat oss, utan vårt kulturella tänkande tillika vår mentalitet som är också vårt främsta kulturarv. Är man från börden Norrman så har man en norsk mentalitet i kulturarv o.s.v. som inte helt överensstämmer med svensk mentalitet, detta skryt Norrmän begagnar sig utav som är tabubelagt i Sverige och med detta skryt så finns självgodheten. Du LA borde skriva en artikel om hur du ogillar svenska seder och bruk som skulle ge dig rättvisa över din person för det är ju den du vill visa upp egentligen, hur förträfflig och felfri du är och då har du genom detta valt att blunda för det missförhållande som råder i Sverige som de flesta svenskar gör och förbannar dem som inte delar din värdegrund.
Inlägg #17: Postat: 2009-12-18 15:28:00
Leif-Arne
Den judiska Fritänkaren Baruch de Spinoza argumenterade reda på 1600 talet varför religion måste vara envars privatsak och inte överordnat statet. Jag håller med honom. Genom dialog så har jag möjlighet att argumentera för detta. Stigmatisering verkar i motsatt riktning. Trosfriheten är grundläggande för en rättstat, varje inskränkning av denna är ett angrepp på rättstaten. Dialog innebär ett omsesidigt ifrågasättande, något som i sin tur leder fram till nya synteser. Det insåg redan gamle Hegel.
Inlägg #18: Postat: 2009-12-18 15:30:00
Leif-Arne
#16 Jösses.
Inlägg #19: Postat: 2009-12-18 15:38:00
Utforskaren
#18, lätt för dig att säga LA, men gråt inte du kan vara bra för det tycker jag nog, trots dina kastade fläskben mot mig, men lite mera kött på dem vore önskvärt med sakligt innehåll.
Inlägg #20: Postat: 2009-12-18 15:46:00
Thomas L. Aabo
Ibn var inget sanningsvittne utan en propagandist.
Showing page 1 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Laddar...