|
Inlägg #21: Postat: 2009-12-18 15:55:00
|
|
Tage Sundin |
Det finns en positiv klang i ordet "dialog". Förnuftigt, sakligt och ganska svenskt. Egentligen. Men hur för man en "dialog" med någon som kulturellt och värderingsmässigt fortfarande befinner sig på 600-talet? Hur förhindrar man att "dialogen" vad det lider glider över till kompromisser där tidigare värdegrunder eroderas? Något att fundera över.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2009-12-18 16:36:00
|
|
Leif-Arne |
Dialog som form är inget specifikt svenskt, från Patons dialoger och Konfucius analekter till Hegels idealistiska dialektik. Just dialog är det som leder världsutvecklingen framåt. De som inte deltar är de som står still. Jämför Nord med syd Korea.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2009-12-18 16:43:00
|
|
Leif-Arne |
18 Förmodligen , liksom Adam av Bremen och andra samtida. Däremot finns belagt att det så sent som under 800talet offrades människor, bla genom gravfynd.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2009-12-18 16:58:00
|
|
Lars Nilsson |
Problemet är att islam, till skillnad från kristendomen, inte förändras i en mindre extrem riktning. Något som jag själv trodde vara möjlig bara för några år sedan. Man går istället bakåt. Ta exvis världens största muslimska stat: Indonesien. En relativt hyggligt utvecklad demokrati, men där nu sharialagar införs helt eller delvis i flera provinser. I Malaysiaockså hyggligt demokratiskt och än mer ekonomiskt utvecklat, där de flesta religioner finns, dömdes nyligen en muslimsk kvinna enligt islamisk lag. Säga vad man vill om kristendomen, som har mycket på sitt samvete med allt från avlatsbrev till häxbränning, så är den mindre ortodox och bokstavstroende än tidigare medan islam går i motsatt riktning. Och det kan inte enbart skyllas på fattigdom och elände. Ibland faktiskt på rikedom om man betänker att Saudiarabien med sin ortodoxa tro ligger bakom finansieringen av inte bara moskeer i väst utan också en mängd organisationer. När islam övergår från att bara vara en religion till att bli ett heltäckande politisk system som skall styra allt i enlighet med 600-talets samhälle, då är det fara å färde.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2009-12-18 17:02:00
|
|
Lars Nilsson |
För övrigt har jag alltid tyckt att Koranen är mer läsvärd än Bibeln.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2009-12-18 17:16:00
|
|
Leif-Arne |
#24 Vad gäller faktiska förhållanden så har du helt rätt. Något som underblåser situationen är en än starkare polarisering, som radikalt tilltagit efter 9-11. Samtidigt som en av de mest extrema riktningarna haft nästa obegränsade ekonomiska resurser till främjande. Då är det ännu viktigare att behålla förmågan till nyansering, de mest högröstade och extrema sagesmännen kanske inte alls företräder t.ex Sveriges muslimer, även om de själva säger så.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2009-12-18 17:47:00
|
|
Unto S |
#24 Lars Nilsson. För mig tog kristendomen slut när president Johnson gick i kyrkan på förmiddagen och på eftermiddagen beordrade han massiva bombningar av Hanoi. USA fick stryk i Vietnam men USA har inte gett upp sin aggressiva politik, numera riktat mot muslimer. Ingen som har tänk på att det kanske beror på USA:s och Västvärldens förtryck just mot muslimska länder, i synnerhet när det gäller Israels förtryck mot palestinier, som är orsaken till att den fundamentalistiska islamska tron får fler och fler anhängare. På det vänsterdominerade 70-talet såg man inga kvinnor i Malmö som gick med slöja trots att det redan då fanns många muslimer där. Det ständiga hackandet på muslimer gör att fler och fler muslimer tar avstånd från den västerländska kulturen och religionen. Dom glömmer inte i första hand George Walker Bush´s korståg mot islam. Som för övrigt fick moraliskt stöd av nuvarande Allianspartier och övriga nyliberaler.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2009-12-18 17:48:00
|
|
Lars Nilsson |
I Evin Rubars mycket intressant TV-program härom veckan "Slaget om muslimerna", visas hur företrädarna för de stora muslimska samfunden i Sverige tolkar islam på ett problematiskt sätt: man ser islam som ett politiskt projekt, ursäktar kvinnomisshandel, förespråkar könsseparatism och tycker att musik är emot religionen. Bla slog en företrädare på utmärkt svenska fast att kvinnor inte kan ta större beslut då kvinnor baserar alla beslut på känslomässiga grunder till skillnad från mannen som fattar beslut på rationella grunder. Vidare svävade samtliga betänkligt på målet om huruvida sharialagar borde införas i Sverige för muslimer. Dessa organisationer stöds rejält av det politiska etablissemanget och Saudiarabien. Ledningarna är inte på något sätt demokratiskt valda utan består av diverse Imamer. Dessa organisationer och våra politiker anser dock att dessa representerar sådär en 400.000 muslimer i Sverige. Så behöver naturligtvis inte alls vara fallet. Man får hoppas att det bara är en minoritet man företräder. Men åtminstone jag är inte helt säker. Tyvärr!
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2009-12-18 17:48:00
|
|
Unto S |
Mycket bra artikel Leif-Arne. Du har fått 1,2 poäng från Sourzeläsare. Ett bra betyg som påvisar att du har lyckats trampa ordentligt på Sourzes egna rasister och främlingsfientliga. Jag känner Sourzerasisterna, helst skulle dom vilja stoppa din artikel, historiska sanningar accepteras inte i deras krets, bara fördomar som närvarande riktas mot araber och övriga muslimer. … Tack Leif-Arne.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2009-12-18 17:53:00
|
|
Lars Nilsson |
#24. Jag skulle önska Unto ärligt att Du hade rätt när det gällde västs skuld i det hela för då fanns en förhållandevis trots allt bas att bygga vidare på. Men dessvärre är frågan mer komplicerad än så.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2009-12-18 17:54:00
|
|
Janne B |
Lars Nilsson / Katolska Kyrkan med en diktator i spetsen som kallas Påve har hur mycket som helst på sitt samvete. Så du ska inte generalisera och säga att Kristendomen har mycket på sitt samvete. ÄN I DENNA DAG så framkommer hemska saker inom Katolska Kyrkan. De fel som andra kyrkor och samfund gör är rena bagateller jämfört med detta.Detta beror sannolikt på att de har en helt annan demokratisk uppbyggnad än KK och därmed mer transparanta. KK har inte mer folkstyre än Islam!
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2009-12-18 17:54:00
|
|
Utforskaren |
Varje ideologi religiös eller inte, handlar om att värva folket till något syfte och alla har de ett gemensamt att skapa fred och förståelse och inte någon ideologi håller måttet, alltid råkar tredje part illa ut. Man kan då snabbt inse att politiska ideologier är förkastliga och inte minst de sk religiösa.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2009-12-18 17:54:00
|
|
Utforskaren |
Varje ideologi religiös eller inte, handlar om att värva folket till något syfte och alla har de ett gemensamt att skapa fred och förståelse och inte någon ideologi håller måttet, alltid råkar tredje part illa ut. Man kan då snabbt inse att politiska ideologier är förkastliga och inte minst de sk religiösa.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2009-12-18 18:01:00
|
|
Lars Nilsson |
#27 avsåg svaret i mitt inlägg #30. forts. Varken Indonesien eller Malaysia tillhör de fattiga eller av väst exploaterade länderna. Man kan inte heller säga att alla muslimer som bor i väst och har gått på universitet och har jobb samt flytt från islamska diktaturer, har det särskilt svårt. Trots det utvecklas just bla dessa, de mest extrema formerna av islam.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2009-12-18 18:08:00
|
|
Lars Nilsson |
#31. Nå Janne, Du vet sedan tidigare att jag haft mycket mycket gott att säga om exvis missionärer. Men när jag säger kristendom, menar alla avarter oavsett katolska eller protestantiska. För visst finns har det rymts mycket galenskap även inom den protestantiska kyrkan. Det visar inte minst vår egen historia.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2009-12-18 19:49:00
|
|
Lars Nilsson |
#34. Skall stå "fattigaste" för det är klart att Indonesien är ett fattigt land.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2009-12-18 19:59:00
|
|
Janne B |
Det som upprör mig är att alla slags galenskaper fortsätter inom Katolska kyrkan medan de är i starkt avtagande inom protestantismen etc. Jo du är en mycket kunnig och saklig person som glatt mig mycket genom åren Julefrid på dig Jan Må Gud vara med alla SAAB-beroende.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2009-12-18 20:04:00
|
|
Utforskaren |
Här har du ett program som just tar upp Islam och muslimer som berättar om vad muslimer har att förstå. Länk: axess.se
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2009-12-18 21:54:00
|
|
GunnarL |
Det här var faktiskt en intressant diskussionstråd. Tage Sundins berättigade frågor i nr 15 och 21, kloka synpunkter från Lars Nilsson parat med Leif-Arnes något dimmiga svar med hänvisning till Platon, Hegel och Spinoza tyvärr är vi ju inte alla filosofiskt skolade - men ändå!. Klokast när det gäller att definiera problemet tror jag ändå att Unto S är. Grogrunden för den extrema islamismen har sitt ursprung i konflikten mellan Israel och arabvärlden! Och där verkar det tyvärr inte finnas någon lösning! Tills man finner den lösningen kommer den extrema islamismen att ha en rabatt att växa i. Men vi skall alla komma ihåg att extremisterna är en mycket liten del av alla muslimer - jag skulle utan vetenskapligt underlag gissa på att de är en lika liten grupp som Jehovas vittnen är av samtliga kristna.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2009-12-19 09:30:00
|
|
Utforskaren |
Att Unto blir anklagad för att vara en bitter person är ju inte överaskande precis han han som är snar att slänga ur sig dumheter och ogrundade anklagelser, jag förstår att det duger inte att kalla folk för rasister för att normala människor inte delar hans kommunistiska vurm. Leif-Arne undrar man över om han är Jude eftersom han ser nazister i var och varannan person som ifrågasätter hans skrivande smädelser. Personligen tycker jag nog att låt de få hållas, ordet är fritt och är det någon som tar åt sig får väl den gå in och försvara sin heder, det är så fegt av utomstående som aldrig vågar skriva en rad om sina åsikter, men kritisera ska de. nu får jag väl skit av dem men det får man ta
|
| |