Japansk mentalitet

Den här tråden diskuterar artikeln Japansk mentalitet.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2009-12-08 11:50:00
Lars Nilsson
Det finns åtskilligt att förundras över i det japanska samhället. Exvis varför så hög andel av japanska kvinnor går inåt med fötterna, det vi ofta kallar att vara kobent. Svar saknas! Inte heller har jag förstått hur det kommer sig att så många japaner lägger så stor vikt vid vad man tror är karaktärsegenskaper tillhörande resp blodgrupp. Vissa med den blodgruppen passar inte ihop med andra osv. Ett sorts blodshoroskop.
Inlägg #2: Postat: 2009-12-08 14:39:00
Utforskaren
Din utmärkta beskrivning om Japan finner man ett Sverige förr i tiden genom vår artighet och hänsynsfulla uppträdande i de flesta sammanhang, så igenkännandet kanske beror på att Sverige har en gång i tiden utsetts till det mest civiliserade landet i världen, men det var då det.
Inlägg #3: Postat: 2009-12-08 14:39:00
Utforskaren
Din utmärkta beskrivning om Japan finner man ett Sverige förr i tiden genom vår artighet och hänsynsfulla uppträdande i de flesta sammanhang, så igenkännandet kanske beror på att Sverige har en gång i tiden utsetts till det mest civiliserade landet i världen, men det var då det.
Inlägg #4: Postat: 2009-12-08 15:20:00
Thomas L. Aabo
Ännu en bra artikel från dig Lars.
Inlägg #5: Postat: 2009-12-08 16:15:00
Janne B
Lars Dina funderingar om karaktärsegenskaper har säkert ett samband med tidigare och nuvarande religiösa föreställningar.Japaner tränar både kroppen och själen. Nu omläsning...
Inlägg #6: Postat: 2009-12-08 18:28:00
GunnarL
Jag kan bara instämma med tidigare talare. Det var en bra och intressant artikel Nilsson!
Inlägg #7: Postat: 2009-12-08 19:43:00
Unto S
En bra artikel Nilsson. Efterlyser flera ”objektiva” berättelser från dina otaliga resor. Berättelser där du lämnar dina nyliberala sympatier utanför. Men … måste ändå berätta om arbetsgivarnas dåvarande utförande Curt Nicolin som sa att svenska arbetare är lata och hänvisade till japaner. Japaner, när dom blir sjuka tar dom penicillin och går till arbetet, svenskarna stannar hemma. Det får mig att tänka på residenta bakterier som klarar penicillinet.
Inlägg #8: Postat: 2009-12-08 20:41:00
ingloz
#7/ Unto S, i kväll ska jag fördjupa mej i denna artikel vars titel skvallrar om att den kommer att intressera mej mycket - men jag måste bara få säga att jag blev mycket glad att se dej här igen - minns så väl dina välinitierade texter sedan min första period på Sourze, 2003-04.
Inlägg #9: Postat: 2009-12-08 20:52:00
Lars Nilsson
Tack både Gunnar L och Unto S!
Inlägg #10: Postat: 2009-12-09 13:28:00
ingloz
Du gjorde mej inte besviken Lars Nilsson!! ... Alla har väl hört talas om Sven Jerrings klassiska direktreferat från OS-turneringen i fotboll, Berin 1936. Under matchen Sverige-Japan utropade Sven Jerrings sina axelterade ord:"japaner, japaner japaner" Den historien säger en hel del om den japanska mentaliteten. Har de bestämt sej för att vinna så gör de banne mej det. - Jag har alltid beundrat allt det som Lars räknar upp i sin utmärkta presentaton av det Japanska kynnet - man kan faktiskt använda Lars text som facit i ämnet. Personligen är jag väldigt attraherad av deras prydliga, avskalade interiörer, så otroligt skönt med denna prylbefriade, fräscha omgivning som gör att man helhjärtat kan ägna sej åt fascinerande tecermonier och rituella bad. Som tecknare är jag givetvis hekfrälst på deras Mangateckningar med serier som också visar vad som rör sej på insidan av en japan ... och japanskt kalligrafi som är enastående i sitt slag för att komma in i en djupare andning ... Om man nu får lov att ha en egen teori om japaners är så framgångsrika så är min denna: Japaner är mestadels små nätta , eteriska varelser, det är en bra grogrund för "vinnarskallar" - så väldigt skönt att visa att storleken inte har någon betydelse ...
Inlägg #11: Postat: 2009-12-09 13:53:00
Utforskaren
Ingloz, ett bra välskrivet stycke, där jag reagerade på att du också uppmärksammat deras sinnesfrid som de underhåller med sina ritualer för ett välmående. Själv ägnar jag mig åt en form av yoga som går ut på att finna själslig harmoni och den har jag" som kommer väl till pass när man skriver några rader om ditten datten. Att skriva ned personliga åsikter med stöd av vissa fakta, men ändå av personlig erfarenhet är min målsättning och samtidigt undvika skriva något av politisk färgning är ett måste för mig, jag tror att man är ärligast på det sättet, än att oftast citera andras åsikter som tyvärr flertalet gör här. Men det vill jag ha sagt att även jag kan ha fel ibland, så därför skriver jag så gott det går, att få någon att tänka till som han/hon inte är van med och med detta är mycket vunnet, tycker åtminstone jag själv.
Inlägg #12: Postat: 2009-12-09 15:34:00
Lars Nilsson
#10. Japaner och sport är ett intressant kapitel. Frågan är hur det egentligen står till med "vinnarskallen". Det finns dom som påpekar att ett rikt land med 125 milj innevånare borde ha fler idrottsmän i världstoppen när det gäller individuella grenar. Hyggligt förvisso i lagsporter, dock inte uppseendeväckande, men i individulla sporter är det rätt öken. Kanske är det kollektiva tankesättet och mentaliteten av att inte vilja sticka ut från mängden som även här gör sig gällande. Vad jag vet är inte heller den japanska staten särskilt engagerad i sport.
Inlägg #13: Postat: 2009-12-09 15:48:00
Utforskaren
Lars N. Japan en alternativ flyttadress för dem som hatar allt vad sport heter?
Inlägg #14: Postat: 2009-12-09 18:29:00
GunnarL
12/ Fast när de haft OS på hemmaplan Sapporo och Nagano så har de alltid laddat upp i backhoppning och fostrat en generation av mycket duktiga hoppare. En period hade de också mycket bra simmare. Men generellt verkar inte ambitionsnivån inom sport vara särskilt hög.
Inlägg #15: Postat: 2009-12-09 18:53:00
ingloz
# 11/ Tack , Utforskaren! Märkligt att jag glömde nämna Yoga som jag är så intresserad av för egen del. Det måste vara suveränt att få ro i själen genom fyslska övningar i stället för alla dessa olika sorters lyckopiller som frikostigt skrivs ut på recept jo jag vet att det är många som behöver dom - men när man nu har börjat testa att ge recept på kultur, ett teaterbesök då och då tror man är bra medicin, så borde recept på en Yogakurs ligga nära.
Inlägg #16: Postat: 2009-12-09 19:02:00
ingloz
# 12 / Ja, Lars Nilson, det där har bestämt min "sportfåne" till make också sagt, att dom inte är så lysande som individuella idrottsmän, utom i gymnastik där dom och kineserna är lika fenomenala. Där lyder deras nätta kroppar perfekt.
Inlägg #17: Postat: 2009-12-09 22:45:00
ingloz
# 12 / Lars Nilsson, Sumobrottning glömde jag också. Var placerar du den? Som cermoni, kampsport eller kultur. Om jag inte minns fel tror jag att det omnämnts som nationalsport i Japan. Sport!? Att det är stort fattar man ju när KVINNOR kan sitta och sluka dessa dallrande fett och muskelberg med hungriga ögon. Ofattbart! Och vilka ofatntliga mängder mat dom måste stoppa i sej för att behålla eller komma upp i matchvikt.
Inlägg #18: Postat: 2009-12-09 22:57:00
Lars Nilsson
#17. Någonstans mellan ceremoni och kultur samt väldigt japanskt. Ungefär som sakedrickandet, som inte bara är ett sätt att bli berusad.
Inlägg #19: Postat: 2009-12-09 23:38:00
ingloz
#18/ Jag trodde nog det - tycker inte att sumobrottning är så vidare sportigt iaf.
Inlägg #20: Postat: 2009-12-10 01:04:00
Janne B
När det inte längre är inne med riktiga mord och krig - så övergår man ofta i mindre farliga ceremonier. Sumobrottarna avser väl inte att skada varandra - bara markera övertag. Det kan man göra med värjor och liknande också - bara markera. Ibland ingår ju sådant här i religiösa ritualer - men det har nog Lars sett mer av än vad jag gjort.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...