| Inlägg #21: Postat: 2009-11-05 22:10:00 | |
|
Sunnyfri |
Hur skulle kyrkan kunna göra någonting annat? Personen Jesus har aldrig tillskrivits några yttrande emot homosexuella.För 2000 år sedan var "Gossekärleken" den renaste av kärlekar i Rom o deras ideer spred sig givetvis med occupationen.Om vi utgår ifrån att det fanns en historisk Jeusus o inte bara en litterär person så vet vi ingenting om hans civilstånd.Han steg fram på scenen vid 33: en medelålders man i hans samtid.Flera av lärjungar hade familjer:Så som förstfödd hade Jesus helt säkert gifts bort runt 17 år eftersom den förstfödde o hans söner skulle ta hand om de gamla föräldrarna o ta över faderns yrke.Han kan ha blivit änkling:mycket vanligt på den tiden,o han kan ha varit bög:en del källor menar att hans älskare var den unge Johannses "som Jesus älskade" .Andra källor vill påstå att han var gift med Maria Magdalena o att de hade flera barn.Han visade ju sig för henne först när han uppstod.Vi kan läsa i Bibeln att han tillskrivs yttalanden som "Den som är utan synd kaste första stenen" o "Störst av allt är kärleken" Man märker att det skiljer några 1000 år mellan första o andra testamentet.Religioner ändras efter vart av de samhällen de lever i.När Martin Luther spikade upp de där testerna på kyrkdörren var det säkert mera bråk om avskaffandet av avlat o celibat än detta med homovigslar? Men vågar ingen ändra på någonting är en kyrka dödsdömnd.
|
| Inlägg #22: Postat: 2009-11-05 22:15:00 | |
|
Janne B |
Hela Leif-Arne. Jag tror att vi alla till och från lever i en känslomässig desorientering. Många barn har dött omkring mig bl a en egen tvååring. Det är lika omskakande varje gång. Troende och halvhedningar står lika nakna o förtvivlade vi det döda barnet.Min Gud svarar sällan på frågor. En helg åkte jag 100 mil till Maries grav och sedan åter hit. Ångest var min arvedel en lång tid. Ja vad gör vi med våra barn? Försöker vara föredömen i humanitet och samvetsfrågor. Försöker ge den trygghet i hemmet som inte utelivet kan ge!
|
| Inlägg #23: Postat: 2009-11-05 22:21:00 | |
|
Sunnyfri |
forts En annan sak är märkligare:HUR I HELVETE kan kvinnor o homosexuella vilja vara med i en kyrka som inte ens erkänner deras lika värde som människa? Där en kvinna inte skulle duga till att predika vid kyrkomötet diskuterades länge huruvida kvinnan kunde ha en själ o där bögar skulle nekas vigslar? Eftersom jag är kvinna var min första handling som myndig att gå ut ur kyrkan o jag skulle aldrig delta i någon form av vigslar där.Genom min närvaro skulle jag sanktionera kränkandet av kvinnor o homosexuella liksom trälar o slavar o andra som kyrkan stött ut genom åren. Jag liknar barndop vid sexuella övergrepp:En själ är lika viktig som en kropp o att välja sin religion kräver att man är vuxen.Jesus döpte sig vid 33:det bör vara en lämplig ålder.O Janne.Självklart ska man inte delta i någonting man ogillar.Hade något av mina barn eller fosterbarn velat gifta sig i kyrkan hade de fått göra det utan mig men risken tycks obefintlig.
|
| Inlägg #24: Postat: 2009-11-05 22:25:00 | |
|
Sunnyfri |
O Janne: du tror väl inte att en svamlande präst har någon tröst att ge när man förlorar sitt barn? En idiot i en frikyrka sade att vi skulle vara glada för nu gick hon dottern i förväg o beredde oss en plats i himmelen! Jag är en snäll människa men hade inte Rolf dragit iväg mig hade jag slagit ner denna okänsliga korkade människa.
|
| Inlägg #25: Postat: 2009-11-05 22:28:00 | |
|
Janne B |
Vad är då en kyrka eller församling? om detta har det funnits två helt skilda meningar i ca 200 år i Sverige och i 2000 år i vida världen.OM detta skulle jag kunna skriva flera sidor på raken - men till vad nytta? Men om man byggt färdigt en större byggnad så är det omöjligt att byta ut fundamentet.
|
| Inlägg #26: Postat: 2009-11-05 22:36:00 | |
|
Janne B |
EN PRÄST är för mig inte en extra helig person - i bästa fall är han en vanlig kristen. Klä ut sig i orientaliska kläder är för mig bara skrattretande och så tycks många tycka med mig. Präster tilltalas ofta på ett annat sätt än annat folk - det har jag aldrig ställt upp på. Men jag har respekt för missionspastorer som kan sitt jobb o utför det väl!
|
| Inlägg #27: Postat: 2009-11-05 22:41:00 | |
|
Sunnyfri |
Janne:Nej då.Kvinnan fick ju en själ till slut,avlatshandel togs bort,celibatet för präster likaså o nu kan även en kvinna bli biskop.Så det är dag att släppa in de som är mest utstötta: " dessa mina minsta" för att tala med Jesu ordval i gemenskapen.Några av dessa visar den enorma storsintheten att förlåta o gå med.Jag skulle aldrig göra det eftersom jag anser kyrkans synder emot dessa mäniskor är oförlåtliga.
|
| Inlägg #28: Postat: 2009-11-05 23:17:00 | |
|
Sunnyfri |
Janne:Som du vet lever jag med en varmt kristen man.Men han är inte mycket för varken statskyrkan eller den katolska kyrkan så han lika lite som jag skulle kunna gå på kyrkovigsel man av helt olika skäl.Jag delar min makes repekt för s k "lekmannapredikanter" men kyrkans egna är väldigt okunniga i sin fördömmelse.Det står i Moseboken som då innehåller den judiska religionen flera 1000 år innan vi fick Jesus Kristus o Kristendommen att den man som ligger hos en annan man som man ligger hos en kvinna ska dödas.Likaså den man som ligger med ett djur:då ska även djuret stenas.Men det står INGENSTANS något förbud emot lesbiska kvinnor.Det står att otrogna kvinnor ska stenas men lesbiska kvinnor mämns överhuvud taget inte i biblen.Gud förbjuder inte månggifte män eller att våldta slavflickorvåra Patriarker var verkligen flitiga med sina fruars slavinnor.Gud verkar oxå ha hög tolernas emot incest:Abraham o Sara var som bekant halvsyskon vilket var vanligt att gifta i hop där o då.Men det godtar inte kyrkan i dag.Det sker hela tiden en förändring.
|
| Inlägg #29: Postat: 2009-11-05 23:20:00 | |
|
Sunnyfri |
Janne:Varken Jesus eller lärjungarna var präster.
|
| Inlägg #30: Postat: 2009-11-05 23:31:00 | |
|
Sunnyfri |
Slutsatsen jag drar är att du o jag inte kommer att bevista någon homovigsel i kyrkan varken var för sig eller tillsammans:Men av olika skäl.
|
| Inlägg #31: Postat: 2009-11-06 00:14:00 | |
|
Janne B |
Blev jag inbjuden av ett homopar till en fest bröllopp så skulle jag genast gå. Om de bjöd mig till sin vigsel så skulle jag gärna vilja tala med de om vad de själva menar med en sådan vigsel.Om de var kristna och ville ha kristen vigsel så skulle jag respektera detta. ;Men jag ställer inte upp på jippon...
|
| Inlägg #32: Postat: 2009-11-06 00:18:00 | |
|
Janne B |
...men jag kräver inte att sv kyrkans gammaltroende ska göra som jag. Präst Pastor är för mig som en Herde som leder sina får. Han skyddar dem och leder dem. I DEN meningen var Jesus pastor , kallades ofta för Mästaren eller Rabbi.
|
| Inlägg #33: Postat: 2009-11-06 00:30:00 | |
|
Sunnyfri |
Jo men poängen är att han aldrig var prästvigd.Nej jag skulle tycka att ett homopar som gifter sig i Kyrkan säljer ut sina bröder o systrar om du förstår vad jag menar.Men jag skulle inte gå på ett heterobröllop heller.
|
| Inlägg #34: Postat: 2009-11-06 00:37:00 | |
|
Pia K |
Man har ju lärt sig med åren, att saker och ting bara rullar på, ibland i helt fel riktning. Åsikter är som rön för vinden.
Kringfladdrande i största allmänhet. Kan bli vad som helst. Det är följa John som gäller, när det ska beslutas. |
| Inlägg #35: Postat: 2009-11-06 00:49:00 | |
|
Janne B |
Din poäng Sunny är glasklar och för mig finns inga invigda präster.Det är bara lånta fjädrar o kostymer. Värst är när präster lånar sin auktoritet av Staten. Så jag gick upp på Domkyrkoexp i Uppsala och sa upp bekantskapen med auktoritetskyrkan. Natti Ja
|
| Inlägg #36: Postat: 2009-11-06 11:05:00 | |
|
Janne B |
CITAT
Församlingarna får själva bestämma om vigsel av homosexuella 05-11-2009 Det blir förmodligen ingen rekommendation till församlingarna från Svenska Missionskyrkans ledning i frågan om vigsel av homosexuella. Teologiska kommittén föreslår att beslutet bör ligga hos varje enskild församling. |
| Inlägg #37: Postat: 2009-11-06 15:10:00 | |
|
sunnyfri |
35 Ja janne: vi agerade lika men med olika motiveringar.Liksom Den Käre o jag .Vår dotter gifte sig faktiskt här omåret.På Arlanda:i viprummet där eftersom de rest ut o in så många gånger därifrån undr de 16 år de var sambos.En borglig man förrättade vigseln.O jag gifte emig ju själv i våras på Huddinge tingsrätt.Han som vigade oss lämnade en sång av Ferlin som gjorde mig väldigt rörd.Men såväl vi som dottern gifte oss av rent juridiska skäl.De för att de fick små barn o vi för att vi har stora barn.;
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.