Finland har den bästa välfärden i världen

Den här tråden diskuterar artikeln Finland har den bästa välfärden i världen.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-10-28 15:44:00
Thomas L. Aabo
Frågan är hur Finland legat till om inte många hundratusen utvandrat till Sverige?
Inlägg #2: Postat: 2009-10-28 22:28:00
Sunny febrig
Ja elaka människor här brukar säga att vi får ta emot alla som behöver hjälp i Finland men hur det ligger till rent statistiskt har jag ingen aning om.Men jag vet att de inte tagit emot så många invandrare o att det är ett glest befolkat land.Men det är vårt oxå norröver.Den enda plats jag har varit i är Helsingfors o den är ju stor,vacker o mycket ren o prydlig.Tågen till Ryssland o Baltikum brukar man gå på i Helsingfors.Förra året tyckte jag mig märka en förändring av marknaden nere vid hamnen:Där var mera blandat med utländska varor än det var för låt oss säga 20 år sedan.
Inlägg #3: Postat: 2009-10-28 22:30:00
Sunny febrig
O det är sant att man inte kan köpa lycka men kan man inte köpa mat,medecin eller har råd med tandläkaren så drar det ner lyckostatusen.
Inlägg #4: Postat: 2009-10-28 23:01:00
/GunnarL/
Financial Times har naturligtvis inte fått klart för sig att de svenska myndigheterna försöker förgifta sin befolkning med kvicksilvervaccin - därav Sveriges höga placering! Jag undrar förresten om Lars Nilsson läst den här artikeln?
Inlägg #5: Postat: 2009-10-29 06:12:00
peter_
#1. Ja, Sverige hade definitivt legat sämre till om inte unga, dugliga, duktiga finländare hade hjälpt svenska företag att ta alla de produktionsordrar från ett sönderslaget Europa under uppbyggnad. Finland hade fullt upp att betala det krigsskadestånd på, på den tiden, svindlande 350 miljoner USD som de påtvingats av Sovjetunionen. Det enda land som betalat sitt krigsskadestånd. De hade nog behövt allt folk hemma. Vidare fick det fattiga Finland, som attackerats på bred front av Sovjetunionen och förlorat många unga män, ta emot över 400000 flyktingar från Karelen, lika många som 10 av den totala befolkningen, som skulle få en plats och ett liv i Finland. Detta mer eller mindre under brinnande krig och med ett samhälle som slagits sönder till stora delar. Det är först de senaste decennierna som Finland har kunnat rikta in sig på att införa diverse välfärdsreformer.
Inlägg #6: Postat: 2009-10-29 06:12:00
peter_
Sverige kunde å andra sidan sko sig under kriget och i synnerhet efter kriget. Svenska företag sökte med ljus och lykta efter arbetskraft utomlands och det var då de flesta finländare kom till Sverige. Svenska regeringen har bedrivit en invandringspolitik utan egentligt mandat från folket och med lånade pengar. Det är svårt att säga om den har varit moraliskt riktig eftersom fakta inte är tillgängliga, iallafall inte lätta att få tag på. Mitt förtroende för SAP är i botten. Jag anser att ett motiv för deras invandringspolitik har varit att hålla liv i den fåfänga inrikesbilden att Sverige är världens samvete, ett annat motiv att de kallt kalkylerat med att invandrarna, som hamnar i bidragsberoende, är säkra röster på SAP. Jag tycker iallafall, att det är historielöst att nedvärdera Finlands första plats i välståndsligan med argument som ovan.
Inlägg #7: Postat: 2009-10-29 09:47:00
Janne B
PETER Tack för lite fakta och reflexioner om Finland. Medan jag var ungdom och bodde i Västergötland fanns nästan inte Finland för mig. Men som 23 åring flyttade jag till Umeå och då var plötsligt Vasa närmaste grannstad.Då började jag suga i mig fakta o Finland genom många småresor o genom att läsa finlandssvensk press som Wasa-bladet. I Media talas det nu mycket om år 1809 - hoppas att många lär sig mycket om detta.
Inlägg #8: Postat: 2009-10-29 09:49:00
Janne B
Nyligen har en sensationell bok utkommit i Finland. Den handlar om det finsk tyska samarbetet 1940-45 med massmord och koncentrationsläger i Karelen. Den boken hade nog inte gått att ge ut i Finland för 10 år sedan....
Inlägg #9: Postat: 2009-10-29 09:51:00
Janne B
SOURZEPRAT har sedan en tid tappat bort sina RUBRIKER vilket starkt försvårar ÖVERBLICKEN hälsar Jan B
Inlägg #10: Postat: 2009-10-29 09:57:00
peter_
#8. Det låter konstigt Janne. Det är väl inte en viss Henrik Arnstads senaste bok? Vet du vad författaren heter? Henrik Arnstad är en frilansjournalist som skrivit mycket aggressiva och missvisande saker om det historiska förloppet när det gäller Finland under andra världskriget. Man undrar vad som driver honom. Hursomhelst, om du vet vad boken och författaren heter så ska jag kolla upp. VAr har du läst om detta? Kan du ge mig länken?
Inlägg #11: Postat: 2009-10-29 10:27:00
Lasse i Gatan
" Finland har den bästa välfärden i världen"
Sverige hade den högsta välfärden för inte så länge sedan
men halkar raskt ner i tabellen. Kan det ha med den höga
massinvandring som pågått länge och pågår för fullt.
Vad har Finland för statistik när det gäller invandring?
Inlägg #12: Postat: 2009-10-29 11:02:00
Per W xxxxx
Sverige har inte halkat raskt ner i den här tabellen däremot i BNP per capita-tabellen, men det kan bero på den flytande kronan. Vi ligger på 3:e plats tror jag. Och som peter_ så förtjänstfullt beskrev ovan så har Sverige tjänat oerhört på "massinvandringen" från Finland på 50-60-70-talen.
"Lasse på Gatan" pratar alltså strunt.
Inlägg #13: Postat: 2009-10-29 12:16:00
Lasse i Gatan
#12/ Du pratar om det som hände för 30 år sedan, invandrare som kom hit för att jobba, inte som nu för att utnyttja de sociala systemen och att spä på den redan höga arbetslösheten
hur tänker våra politiker? inte alls vill jag påstå.
Inlägg #14: Postat: 2009-10-29 13:48:00
peter_
Janne, jag antar att du menade den här boken? Länk: hbl.fi
Det är ju svårt att se att det skulle funnits något berättigande för dessa fångläger. Med massmorden menar du väl då att många svalt ihjäl? En viktig fråga är ju varför maten inte räckte till. Men även där kan man ju knappast rättfärdiga att hålla civila människor inlåsta utan att ha tillräckligt med mat att ge dem. Utan att ha läst boken ställer jag mig tvivlande till att Tyskland skulle ha något med dessa fångläger att göra. Varför skulle man inte ha kunnat ge ut boken i Finland för 10 år sedan menar du? Finnar som jag pratat med hetsar inte alls upp sig om man ifrågasätter Finlands moraliska renhet under kriget. Innan man drar några slutsatser bör man nog följa upp vilket eventuellt genmäle boken får bland historiker. Har du sett något sådant?
Inlägg #15: Postat: 2009-10-29 14:39:00
Janne B
Peter Jag sitter här med en bara delvis fungerande långsam dator. Men jag har hört o läst om denna bok några ggr senaste tiden men ber om ursäkt för att jag inte snappat upp titel o författare.Men det är alltså ytterst svårt att hitta ngt i finska historieböcker om detta.Hjälten Mannerheim var ÖB för de vita redan 1917 och det var också en blodig historia // Många länder döljer delar av sin historia - som Österrike. Även vi hade lägerverksamhet som inte nämns med en rad för gymnasisterna. Återkommer då dimmorna skringrats.
Inlägg #16: Postat: 2009-10-29 14:49:00
peter_
Janne, jag menar att finnarna är ganska öppna och ärliga om sin krigshistoria. Om det är den bok jag länkar till ovan så tror jag inte fånglägren i Karelen i sig är någon nyhet. Inte heller att folk svalt ihjäl i dem. De svalt ihjäl trots att ordern var att de skulle ha krigsfångeranson. Maten räckte enligt denna bok inte till. En fråga är varför? Hur mycket mat fanns att tillgå och hur prioriterade man. Dock kan man nog inte försvara att civila internerades i läger, i synnerhet inte då man inte kunde ge dem tillräckligt med mat. Det är en intressant frågeställning som det säkert skrivits mycket om bland finska historiker. Tyvärr är det väl inte allt som finns översatt till svenska.
Inlägg #17: Postat: 2009-10-29 15:04:00
Janne B
Peter Tack för denna nyanserade kommentar. Givetvis hade man bl a transportsvårigheter för mat och allt annat i Karelens sumpiga marker och ibland 30 gr kallt veckor i sträck.Men det fanns också en rasistisk inställnibg till ryssar, slaver osv. Det fanns i extrema gäng snack om ett Storfinland som sträckte sig bortåt Uralbergen osv. MEN de som talat i radion har noga sagt att finnarna var inte var nazister eller facister...
Inlägg #18: Postat: 2009-10-29 16:09:00
peter_
Ja, att det fanns en fientlighet mot ryssar är nog ganska säkert efter Sovjets överfall 1939.
Inlägg #19: Postat: 2009-10-29 17:43:00
Janne B
Ryssarna hotade baltstaterna o Finland hela sommaren och hösten 1939. Balterna öppnade sina gränsbommar men det gjorde inte Finland. Så de fick bomber, granater och invasion i stället. Från mina barnaår minns jag hundreatals murstockar skorstenar de enda resterna av flera städer enligt fotografier...
Inlägg #20: Postat: 2009-10-29 20:26:00
/GunnarL/
Man skall nog inte moralisera alltför mycket över vad som hände i en svår krigssituation för snart 70 år sedan. Hela kriget växte fram ur ett samhälle som var helt annorlunda än dagens, uppväxtmiljöerna var annnorlunda och attityder och värderingar var inte alls desamma som i dag. När det just gäller Finlands övergrepp så stämmer det säkert, men det skedde i en situation, där de finska soldaterna förmodligen inte var särskilt välförsedda med mat själva och där den typen av övergrepp i alla länder var en del av kriget. Därmed inte sagt att man inte handlade fel.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...